تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جمع‌آوری امضاء برای سؤال از رییس جمهور

مجلس ایران قصد دارد از محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی، در خصوص اظهارات یکی از معاونانش در مورد دوستی با مردم اسرائیل، سؤال کند.

طرح سؤال از رییس جمهور باید به امضای ۷۵ نماینده مجلس برسد که به گفته علی مطهری تا کنون بیش از ۳۰ نماینده آن را امضا کرده‌اند.

در صورت حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس، این برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران است که یک رییس جمهور به مجلس فراخوانده می‌شود.

علی مطهری نماینده محافظه‌کار مجلس هشتم امروز دوشنبه به خبرگزاری فارس گفت: «اظهارات مشایی در خصوص دوستی با مردم اسرائیل، دامن زدن به تعصبات قومی توسط وی و با بیان این جمله که در دنیای امروز یک دین نمی‌تواند حاکم باشد از محورهای این سؤال است.»

اظهارات ماه گذشته اسفندیار رحیم مشائی معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص دوستی با مردم اسرائیل، خشم محافظه‌کاران در ایران را برانگیخته است.

طیف وسیعی از این محافظه‌کاران که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند، خواستار برکناری وی از مقام خود شده‌اند؛ خواسته‌ای که تا کنون با سکوت رییس جمهور همراه شده است.

سخنان آقای مشایی همچنین در مورد مسائل دینی و قومی، با خشم محافظه‌کاران مواجه شده و آن‌ها با طرح این سؤالات، خواستار توضیح رییس جمهور در این‌باره هستند.

بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی، در صورتی که حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس، طرح سؤال از رییس جمهور را امضاء کنند وی موظف خواهد شد ظرف یک ماه به سؤالات نمایندگان پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی که نامه سؤال از رییس جمهور را امضا کرده، امروز دوشنبه گفت که «دکتر احمدی‌نژاد باید پاسخ دهد چرا وقتی فردی در مقام معاونت رییس جمهور مواضعی خلاف امنیت ملی، خلاف دین و مذهب و خلاف مصالح نظام اتخاذ می‌کند، هیچ واکنشی نسبت به آن دیده نمی‌شود.»

انتقاد و احتمال طرح سؤال از رییس جمهور در حالی از سوی برخی نمایندگان دنبال می‌شود که پیش از این بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای، از آقای احمدی‌نژاد خواستار برکناری رحیم مشایی شده بودند.

هفته گذشته نیز ۵۷ نماینده در تذکری مکتوب خطاب به محمود احمدی‌نژاد، نسبت به اظهارات «خلاف مصلحت» رحیم مشایی اعتراض کرده بودند.

رحیم مشایی یکی از همکاران نزدیک احمدی‌نژاد است که امسال دختر وی به عقد پسر بزرگ رییس جمهور درآمده است.


در همین رابطه:
شکایت رحیم مشایی از شایعه پردازان
واکنش تند مجلس ایران به اظهارات مشایی
مشایی به مجلس فراخوانده شد

نظرهای خوانندگان

این جمع آوری امضا هم همانند جمع آوری امضا برای استیضاح وزرا یعنی روزی دیگر و پرداخت بی دردسر دیگر. به جای حل مشکلات روزافزون مردم منتصبین مجلس کارشان گشته امضا دادن و نطقیدن.

-- بدون نام ، Sep 8, 2008 در ساعت 07:05 PM

be jaye soal az rais jomhur bayad baraye barkenari ahmadinezhad emza jam kard

-- farhad ، Sep 8, 2008 در ساعت 07:05 PM

مجلس نيز مانند دولت در حال كمانه زدن مي باشد تا قيافه ي مجلس ملي و مستقل را بحود بكيرد در حالي كه مدتهاست مردم اعتمادشان را از بهبود شرايط از دست داده اند و اين بازي هاي سياسي فقط براي هواداران اندك خودشان ... بدرد خواهد خورد

-- فرهاد-فرياد ، Sep 8, 2008 در ساعت 07:05 PM

من هم با فرهاد موافقم باید امضا برای استیضاح احمدی نژاد و برکناری او جمع می شد.

-- بدون نام ، Sep 9, 2008 در ساعت 07:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)