تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه «حمایت از خانواده» حذف شد

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران، مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه «حمایت از خانواده» را که با اعتراض‌های فراوانی در سطح جامعه و در بین فعالان مدنی روبرو شده بود، حذف کرد.

ماده ۲۳ این لایحه به مردان اجازه می‌داد که در صورت داشتن تمکن مالی و تنها با مجوز دادگاه و بدون ضرورت جلب رضایت همسر اول، ازدواج‌های متعددی داشته باشند.
ماده ۲۵ این لایحه نیز برای مهریه‌های بالا مالیات در نظر گرفته بود.

وب‌‌سایت شبکه شش تلویزیون ایران، امروز دوشنبه به نقل از امین حسین رحیمی مخبر کمیسیون قضائی مجلس اعلام کرد: «براساس نظر کارشناسان و صاحب نظران ماده ۲۳ و ۲۵ لایحه حمایت از خانواده به منظور تحکیم بنیان خانواده حذف شد.»

لایحه مذکور هفته گذشته از سوی هیئت رئیسه مجلس به منظور بررسی‌های بیشتر به کمیسیون حقوقی مجلس بازگردانده شده بود.

به گفته آقای رحیمی با حذف ماده ۲۳ از این لایحه «از این به بعد اگر مردی بخواهد اقدام به ازدواج مجدد کند باید رضایت همسرش را داشته باشد.»

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد با حذف این مواد، نگرانی‌ها در این باره برطرف شود.

موسی قربانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز امروز در گفتگو با خبرگزاری مهر با تائید حذف مواد مزبور از لایحه «حمایت از خانواده» گفت که بند ۴ ماده ۵۳ این لایحه نیز دستخوش تغییراتی شده است.

با حذف یا تغییر این مواد مناقشه برانگیز، به نظر می‌رسد این لایحه در هفته‌های جاری دوباره در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد.

لایحه «حمایت از خانواده» در شهریورماه سال گذشته از سوی قوه‌ قضائیه ایران تدوین و به دولت ارائه شد.
این لایحه سپس با تغییراتی از سوی دولت، به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارائه شد؛ اما پس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

اعتراض‌ها به این لایحه از سوی فعالان مدنی در ایران از زمانی آغازشد که مفاد این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس هشتم بدون بازنگری تأیید و آماده ارائه به صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی شده بود.

طی چند هفته گذشته سایت‌ها و نهاد‌های مختلف مدافع حقوق زنان به همراه بیش از ۳۰۰۰ نفر از فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی از طیف‌های مختلف در داخل و خارج از کشور، با امضای بیانیه‌ای، مخالفت خود را با این لایحه ابراز کرده بودند.


دفاع سخنگوی دولت از لایحه «حمایت از خانواده»
«مواد ۲۳ و ۲۵ از لایحه حمایت از خانواده حذف می‌شود»
لایحه «حمایت از خانواده» در دستور کار است
انتقاد آیت‌الله شاهرودی از لایحه «حمایت از خانواده»

نظرهای خوانندگان

اگر این اتفاق افتاده باشد می توان به گل امید که دیریست در دلمان پژمرده نوید دهیم که آری یک پیروزی
همین یک پیروزی می تواند شروعی برای یک آغاز باشد می توانیم گام به گام و با هم اصرار کنیم و از مطالبات حقوقیمان بگوییم و بنویسیم
و بنویسیم... چاره کار در همین است.

-- بدون نام ، Sep 9, 2008 در ساعت 02:59 PM

خانم هاي از جان گذشته اي مثل سيمين بهبهاني‘ شيرين عبادي ‘ رخشان بني اعتماد و ..........نقش بر جسته اي در روشن كردن افكار عمومي و كسب حق ناچيزي از حقوق پايمال شده زنان را به عهده داشتند. دست مريزاد.

-- يك كاربر ، Sep 9, 2008 در ساعت 02:59 PM

زنده باد مشتهای گره کرده زنان ایرانی.زنده باد بیداری زنان ایران .زنده باد فعالانی که باعث عقب نشینی این مجلس فرمایشی شدند امیداست بااین گونه همبستگی ها به پیروزی نهایی برسیم.

-- هانا ، Sep 9, 2008 در ساعت 02:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)