تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«۲۴ هزار زندانی برای جرایم غیر عمد»

بنا به گفته مدیر عامل ستاد دیه کشور، نزدیک به ۲۴ ‬هزار زندانی جرایم چهارگانه غیرعمد در زندان‌های سراسر کشور حبس هستند.

این افراد عمدتا به‌طور غیرعمد مرتکب جرایمی چون ناتوانی در پرداخت دیه، نفقه، مهریه و چک‌های غیر کلاهبرداری شده‌اند و از همین رو در زندان به سر می‌برند.

گفته می‌شود از این تعداد، ۱۴ هزار نفر زندانی دیه و ۱۰ هزار نفر هم زندانی چک، نفقه و مهریه‌اند.

براساس ماده پانزدهم قانون مجازات اسلامی، ديه مالی است كه از طرف شارع برای جنايت تعيين شده است. اصولاَ در جنايات غيرعمدي که بر جسم و جان انسان وارد می‌آید، دیه تعلق خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، اسدالله جولایی، مدیر عامل ستاد دیه کشور می‌گوید: برای آزادی این تعداد زندانی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی می‌افزاید: در سال ۸۴ میزان اعتبارات و تسهیلات قرض الحسنه ۲۰ میلیارد تومان بود که منجر به آزادی ۱۵۰۰ زندانی شد، در سال ۸۶ میزان این تسهیلات به ۱۲۰ میلیارد تومان رسید که منجر به آزادی دو هزار زندانی شد.

در سال جاری نیز مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای کمک به آزادی زندانیان دیه اختصاص داده‌ است.

همچنین در گزارش‌ها آمده است که در طول سال گذشته، ۴۵۰ نفر زندانی با مبلغ پرداخت دیه در حدود ۹۵۵ میلیارد ریال آزاد شدند.

کشیدن چک‌های بی‌محل و تعیین مهریه‌های سنگین مهم‌ترین عوامل زندانی شدن مجرمان غیرعمد اعلام می‌شود.

ستاد دیه کشور پیش از این اعلام کرده بود که بیشترین آمار دیه کشور مربوط به تصادفات است، چرا که سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

به نظر می‌رسد اجرای کامل قانون اجباری کردن بیمه شخص ثالث بتواند تعداد مجرمان قتل غیرعمد در سوانح رانندگی را که راهی زندان می‌شوند، کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه در سال ۱۳۶۹ تاسیس شده است. از همان زمان تاکنون بیش از 25 هزار نفر از زندانیان با همکاری این ستاد آزاد شده‌اند.

در همین رابطه، محمد علی ساری، معاون ستاد دیه کشور می‌گوید: کمک‌های مالی مردم به این ستاد، در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، ۹۰ درصد افزایش یافته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)