تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«۴ هزار سانتريفيوژ در نطنز فعال است»

قائم مقام وزير امور خارجه ایران اعلام کرد که هم اکنون نزديک به ۴ هزار سانتريفيوژ در تأسيسات غنی‌سازی نطنز مشغول فعاليت است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عليرضا شيخ عطار که پنجشنبه شب در يک برنامه تلويزيونی به مناسبت هفته دولت حضور يافته بود، با بيان اين مطلب تأیید کرد که ۳ هزار دستگاه سانتريفيوژ ديگر در حال نصب است.

آقای شيخ عطار ۲۹ مرداد ماه سال جاری به همراه وزير امور خارجه، سفيران و نمايندگان جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور و نيز مديران دستگاه ديپلماسی از تأسيسات غنی‌سازی نطنز بازديد کرد.


شیخ عطار قرار است به‌عنوان سفیر ایران، عازم آلمان شود

قائم مقام وزير امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص قطعنامه‌های شورای امنيت گفت: «اگر غربی‌ها يقين حاصل می‌کردند که قطعنامه‌ها ما را زمين می‌زند، قطعاً آنها را تشديد می‌کردند.»

وی با بی‌تأثير خواندن قطعنامه‌ها بر ايران تصريح کرد که به رغم تحريم‌ها توليد صنعتی ایران ۱۰ درصد رشد داشته است.

شيخ عطار افزود: «آنها می‌دانند که اقدامات فراقطعنامه‌ای نيز برايشان بيشتر هزينه خواهد داشت.»

قائم مقام وزارت خارجه ایران در خصوص بحث گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران گفت: «ساده‌لوحانه است فکر کنيم آمريکا مي خواهد سياست گذشته را کنار بگذارد.»

وی ادامه داد: «هيچ يادداشتی در اين زمينه دريافت نکرده‌ايم اما به قول آقای احمدي نژاد اگر يادداشتی دريافت کنيم بررسی می‌کنيم و به نحوی که منافع دو کشور ايجاب کند، تصميم‌گيری می‌کنيم.»

آقای شيخ عطار در عين حال مواضع ايالات متحده آمريکا در سه سال اخير را ناشي از عصبانيت کاخ سفيد نسبت به جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت که حضور نماينده آمريکا در مذاکرات ژنو بيشتر برای افکار عمومی اين کشور بود.»

قائم مقام وزير امور خارجه ایران، ديپلماسی دولت نهم را يک «ديپلماسی فعال» خواند و در خصوص روابط ايران با اتحاديه اروپا نيز گفت که اتحاديه اروپا در يک پارادوکس دو سه وجهي گير کرده است.

آقای شیخ عطار افزود: «اروپا خاستگاه سکولاريسم است و از اينکه نظام جمهوری اسلامی ايران ايجاد شده، خوشحال نيست. اما نگاهش مثل آمريکا نيست و معتقد است می‌توان با ايران زندگی کرد. از سوی ديگر، اروپا به شدت تحت فشار آمريکا است.»

شيخ عطار با تأکيد بر اينکه اروپا بايد خود را از پارادوکس خارج کند، گفت: «وقتی صحبت از اروپا می‌شود، يکی بحث اتحاديه اروپا مطرح است و ديگری بحث کشورهای اروپايی.»

وي اضافه کرد: «در کشورهاي اروپايی، شما رفتارهای مشابه يا متفاوت با آمريکا می‌بينيد. انگليس با ما خصومت ديرينه دارد. فرانسه مثل خود سارکوزی عصبانی است اما بقيه اروپا تلاش می‌کنند رفتار معقولی با جمهوری اسلامی ايران داشته باشند.»

اين مقام ارشد دستگاه ديپلماسی ایران با بيان اينکه به رغم تحريم‌ها، ۱۰ درصد تجارت آلمان با ايران افزايش يافته است، تصريح کرد: «هم اروپا بايد خود را از اين پارادوکس خارج کند و هم ما بايد براي خارج شدن آنها از اين پارادوکس به آنها کمک کنيم.»

ایرنا در گزارش خود از اظهارات آقای شيخ عطار، اضافه کرده است که وی قرار است به زودی به عنوان سفير ايران به آلمان اعزام شود.

نظرهای خوانندگان

چرا هرگز از ظرفیتهای این سنتری فیوجها حرفی زده نمی شود؟ این دستگاه می تواند در کم حجمی به اندازه یک قابلمه غذا پزی باشد.

-- بدون نام ، Aug 29, 2008 در ساعت 12:46 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)