تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد شدید احمدی‌نژاد از ناتو

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه در سخنانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در تاجیکستان، سازمان ناتو را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی سازمان ناتو را متهم به زیاده‌خواهی و گسترش تنش کرد و افزود: « حضور نیروهای ناتو در افغانستان نه تنها کمکی به ایجاد امنیت نکردند بلکه دائماً عده‌ای از مردم بی گناه، زنان و کودکان این کشور کشته می‌شوند.»


سخنرانی احمدی‌نژاد در اجلاس شانگهای در دوشنبه

رئیس جمهور ایران همچنین به حمله هوایی روز جمعه آمریکا در ولایت هرات افغانستان اشاره کرد که منجر به قتل ۹۰ تن از غیرنظامیان افغان شد و این حمله را وحشتناک نامید.

وی همچنین افزود: «گروه‌های هدف ناتو در افغانستان نه تنها محدود نشدند بلکه دامنه حضور آنها گسترش یافته و چنین اوضاع ناپایداری می‌تواند علاوه بر مردم افغانستان همسایگان و کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.»

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو با هدف دفاع جمعی در سال ۱۹۴۹ میلادی در واشنگتن تشکیل شده و اعضای این سازمان موظفند در صورت حمله نظامی دیگران به هر یک از اعضا سازمان، همگی به مقابله با آن حمله بپردازند.


حضور رئیس‌جمهور ایران، در اجلاس سران سازمان شانگهای/AFP

پیشنهاد حرکت به سوی ارز واحد
محمود احمدی‌نژاد همچنین در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در مورد امور مالی کشورهای این سازمان پیشنهاد داد، «مبادلات اقتصادی، تجاری، پولی و مالی بین کشورهای عضو با ارزهای رایج در خود این کشورها ساماندهی شود و نرخ‌های برابری ارز در این کشورها حسب معیارهای متقن اقتصادی تعیین شود.»

وی افزود: «در این صورت ارزش بخش عظیمی از منابع ارزی کشورهای مزبور حفظ و تقویت خواهد شد و همچنین سازمان در برنامه‌ای درازمدت نسبت به تعیین ارز واحد جهت استفاده در معاملات و تبادلات خارجی بررسی‌ها و مطالعه لازم را انجام دهد.»

رئیس جمهور ایران در ادامه این نشست پیشنهادهای دیگری از جمله «پیشنهاد تشکیل دائمی کمیته مشترک سیاسی مشورت‌های سیاسی بین اعضا با هدف نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های سیاسی و همگرایی بیشتر»، «پیشنهاد تأسیس یک نهاد داوری برای رفع اختلافات احتمالی بین اعضا» و «سازماندهی همکاری‌های امنیتی به منظور مبارزه با باندهای قاچاق و جنایت سازمان‌یافته و تروریسم» را داد.

این نشست هشتمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای است که روز پنج‌شنبه با حضور سران اعضای دائمی و ناظر این سازمان در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز به کار کرد.

در این نشست رؤسای جمهور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ایران و افغانستان و نمایندگانی از پاکستان، هند و مغولستان حضور دارند.

پیشینه این سازمان به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد و هدف از آن همگرایی بیشتر میان کشورهای عضو و امنیت بیشتر برای آسیای میانه عنوان شده‌است. اعضای این سازمان نسبت به حضور بیشتر ایالات متحده در منطقه آسیای میانه ابراز ناخشنودی کرده‌اند.

ایران، هند و پاکستان اعضای ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای هستند و حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان هم به عنوان میهمان در اجلاس دوشنبه حضور دارد.


در همین رابطه:
درخواست الحاق ایران به پیمان شانگهای بی‌جواب ماند

نظرهای خوانندگان

یاد اوری به اقای احمدی نژاد که دولت ایشان اولین بود در رسمیت شناسی دولت حمید کارزای که با زور ناتوبه اجبار بر مردم افغانستان تحمیل شد. تا زمانی که تریاک و هروین دنیا تامین است افغانستان و ایران همین است که هست.

-- بدون نام ، Aug 28, 2008 در ساعت 03:41 PM

اگر چه احمدی نژاد بدون توجه به عرف دیپلماتیک با حضور رئیس جمهور افغانستان در اجلاس با مداخله در امور افغانستان از حضور ناتو انتقاد میکند باعث کاهش ارزش حضور ایران در اجلاس شده است . او در جائی تئوری پردازی میکند که رهبرانی همچون چین و روسیه در آنجا نشسته اند و خود کوله باری از تجربه ی همه سیستمهای دنیا با خود دارند تجربه ی انقلاب چین و روسیه و تغییرات زیادی که در همین پنجاه سال اخیر انجام داده اند . احمدی نژاد مانند کودکی که اولین اسباب بازی اش را تجربه میکند و بزرگترها به او میخندند صحبت کرد . او بار دیگر علاوه بر دخالت در امور سایر کشورها مجددا ایران را در یک بازی باخت - باخت مواجه کرده است او با حمایت از روسیه در مقابل ناتو و گرجستان غرب را مطمئن می سازد تا ایران را که تا کنون تهدید می کرده است تهدیدش را عملی سازد او هنوز متوجه نشده است که اختلافات روسیه و غرب با یک بده بستان دوباره رو به گرمی خواهد رفت و تنها قربانی در این معامله ی بی اهمیت ایران خواهد بود .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 28, 2008 در ساعت 03:41 PM

تیغ حمله را متوجه ناتو کردن و اشک تمساح برای کشته شدگان بیگناه درافغانستان ریختن پرونده سیاه ناتوها و جنایتکاران رژیم را سفید نمی کند. قربانیان جنگ ۸ ساله و اعدامیان سیاسی وکشته شده های کرد و بلوچ وغیره در ۳۰ سال گذشته چقدرگناهکاربودند؟ ازنفس خود غافل نشویم که خربزه اب است.

-- بدون نام ، Aug 28, 2008 در ساعت 03:41 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)