تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مخالفت گسترده با ادامه حضور روسیه در گرجستان

هزاران نفر از مردم گرجستان در اعتراض به ادامه حضور ارتش روسیه در بندر استراتژیک پورتی، به خیابان‌ها ریختند و خواستار خروج مسکو از این منطقه شدند.

این در حالی است که یک ژنرال ارشد روس اعلام کرد که نیروهای این کشور در بندر پورتی باقی خواهند ماند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال آناتولی نوگوویتسین پیشتر گفته بود که نظامیان روس بر اساس توافق آتش‌بس گرجستان را ترک خواهند کرد و تنها تعدادی از آنها به عنوان صلح بان در مرزهای مناطق جدایی‌طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا با گرجستان باقی خواهند ماند.

بندر پورتی در کنار دریای سیاه واقع است و ربطی به منطقه حائل میان گرجستان و مناطق جدایی‌طلب ندارد.

تظاهر کنندگان با سردادن شعارهایی چون «روسیه به خانه برگرد»، ارتش این کشور را اشغالگر و نه آزاد‌کننده مردم گرجستان خطاب می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها در حالی که اروپا و ایالات متحده آمریکا فشارهای خود برای خروج مسکو از گرجستان را افزایش داده‌اند و این کشور را ترغیب می‌کنند به ناظران بین‌المللی اجازه فعالیت در منطقه مورد مناقشه را بدهد، اظهارات این ژنرال ارشد روس نشان می دهد که مسکو قصد خروج از گرجستان را ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکولای سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با دیمیتری مدودوف رئیس‌جمهوری روسیه ضمن استقبال از خروج ارتش این کشور، از وی خواست که نیروهایش را از غرب گرجستان نیز خارج کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز ضمن درخواست از اتحادیه اروپا برای برگزاری یک کنفرانس از جمله با شرکت همسایگان گرجستان، خواستار ارسال هر چه سریع‌تر کمک‌های اقتصادی به این کشور با کمک کشورهای همسایه گرجستان شد.

در همین حال یک ناو جنگی آمریکایی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم گرجستان، در بندری در جنوب این کشور پهلو گرفت.


در همین رابطه:
هشدار ناتو به روسیه، در مورد مناقشه گرجستان
اتهامات تازه گرجستان علیه روسیه
آغاز عقب‌نشینی نیروهای روسیه از گرجستان
«عقب‌نشینی روسیه از گرجستان، دوشنبه آغاز می‌شود»
روسیه آتش‌بس را امضا کرد
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)