تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خطر انشعاب در دولت ائتلافی پاکستان

در حالی که اختلافات دو حزب اصلی دولت ائتلافی پاکستان بر سر جانشینی رئیس‌جمهور مستعفی این کشور، این ائتلاف را در خطر فروپاشی قرار داده است، نواز شریف، حمایت از کاندیداتوری آصف زرداری رهبر حزب مردم را مشروط کرد.

آصف‌علی زرداری رهبر حزب مردم و همسر بی نظیربوتو، شب گذشته برای کاندیداتوری این حزب در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) و نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت در صورتی که آقای زرداری قول دهد که قدرت و اختیارات رئیس‌جمهوری را کاهش می‌دهد، از او حمایت خواهد کرد.

سلب اختیار انحلال پارلمان و انتصاب فرماندهان ارتش از سوی رئیس‌جمهور آینده پاکستان، از خواسته‌های نواز شریف است.

نواز شریف در عین حال، با تعیین ضرب‌الاجل برای بازگشت به کار قضات اخراج شده دادگاه عالی پاکستان که از سوی پرویز مشرف برکنار شده بودند، گفت که باید تا اواسط هفته جاری بر سر این مسئله توافق حاصل شود و حزب مردم تا فردا دوشنبه فرصت دارد با آن موافقت کند.

این در حالی است که آقای زرداری معتقد است پارلمان پاکستان باید در خصوص این مسئله تصمیم بگیرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری پاکستان برای تعیین جانشین پرویز مشرف، ششم سپتامبر (۱۶ شهریور) برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، به قدرت رسیدن زرداری، ۱۶۰ میلیون پاکستانی را که وی را سمبل فساد دانسته و حتی در زمان نخست‌وزیری خانم بوتو از او با عنوان «آقای ۱۰ درصدی» نام می‌بردند، ناامید خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به امکان انشعاب در دولت ائتلافی، نوشت که کشمکش‌های سیاسی در پاکستان، خشونت‌های شبه نظامیان در این کشور طی هفته گذشته را که موجب کشته شدن حدود ۱۰۰ نفر شد، به حاشیه رانده است.

درحالی که حزب مردم پاکستان تا فردا برای موافقت با خواست نواز شریف مبنی بر بازگشت قضات اخراجی دیوان عالی فرصت دارد، کارشناسان می‌گویند زرداری از بازگشت آنها به دلیل احتمال لغو حکم عفو او و بازشدن پرونده فساد مالی وی نگران است.

بازگشت به کار ۶۰ قاضی مستقل دیوان عالی پاکستان از جمله افتخار محمد چودری قاضی ارشد این دیوان، به حمایت حزب مردم نیاز دارد.

پرویز مشرف هفته گذشته در پی تهدید به استیضاح و برکناری از سوی دولت، ناچار به کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری این کشور شد.


در همین رابطه:
ابهام در مورد آینده پرویز مشرف
«استعفای مشرف، پیشرفت دموکراسی در پاکستان»
رئیس جمهور پاکستان استعفا کرد
تعیین ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته برای کناره‌گیری مشرف
«مشرف از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)