تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سه روز عزای عمومی در پی سانحه فرودگاه مادرید

در پی سانحه هوایی روز گذشته (۲۰ اوت) در فرودگاه مادرید که به مرگ ۱۵۳ مسافر انجامید، نخست‌وزیر اسپانیا سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های اسپانیا، خوزه لوئیس زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا این تصمیم را به یادبود قربانیان این سانحه در تلویزیون این کشور اعلام کرد.

روز گذشته (۲۰ اوت) لغزش و آتش گرفتن یک هواپیما در فرودگاه بین‌المللی مادرید، جان ۱۵۳ سرنشین این هواپیمای خطوط هوایی اسپانیا (اسپان‌ایر) را گرفت.

این سانحه، بدترین سانحه هوایی در اروپا در خلال ۲۵ سال اخیر بوده‌است.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند، این هواپیمای اسپان‌ایر پیش از ترک فرودگاه باراخاس مادرید به مقصد جزایر توریستی قناری در همین فرودگاه آتش گرفت.


۱۵۳ سرنشین هواپیمای اسپان‌ایر جان خود را از دست داده‌اند/AP

بر پایه آخرین گزارش‌ها تنها ۱۹ نفر از این سانحه جان سالم به‌در برده‌اند و مأموران نجات سالم ماندن این تعداد افراد را که از بدنه کاملاً سوخته این هواپیما به بیرون کشیده‌شدند، «معجزه‌آمیز» توصیف کرده‌اند.

در میان نجات‌یافتگان دو نوزاد دیده می‌شود اما گزارش‌ها حاکی‌است که وضع سلامت برخی از نجات‌یافتگان وخیم است.

هواپیمای سانحه‌دیده ساخت شرکت مک‌داول داگلاس بود که ۱۵ سال عمر داشت و به هنگام برخاستن دچار سانحه شد.

علت وقوع این سانحه در دست بررسی است و هنوز مشخص نشده‌است. با این حال مقامات اسپانیا احتمال اقدام خرابکارانه را در شکل‌گیری این سانحه رد کرده‌اند.

هواپیمایی اسپان‌ایر، پس از شرکت هواپیمایی ایبریا دومین شرکت بزرگ هواپیمایی اسپانیا است. اسپان‌ایر در سال‌های اخیر با مشکلات مالی روبه‌رو است و به تازگی یک‌سوم از سه هزار پرسنل خود را اخراج کرده‌بود.

مصاحبه زمانه با روزنامه ال‌پایس

رادیو زمانه، امروز پنج‌شنبه، در رابطه با سانحه هواپیما در مادرید، مصاحبه‌ای داشت با بخش بین‌الملل روزنامه ال‌پایس اسپانیا.

برناردو مارینی نایب رئیس معروف‌ترین روزنامه اسپانیا در این مصاحبه به زمانه اطلاعاتی داد که در زیر می‌آید:

Download it Here!

زمانه: دلیل اصلی این سانحه چه بود؟

ما هنوز نمی‌دانیم که دلیل اصلی سانحه چیست. تنها چیزی که می‌دانیم این است که هواپیما در وهله اول که می‌خواست پرواز کند، یکی از موتورهایش بیش از حد معمول داغ شده‌بود، اما به دستور رهبر خدمه پرواز به پرواز ادامه دادند.

زمانی که هواپیما ده متر با زمین فاصله داشت انفجاری در موتور رخ داد و هواپیما سقوط کرد و قطعه قطعه شد.
۱۶۶ مسافر و ۹ نفر خدمه سرنشین این هواپیما بودند که ۱۵۳ آن‌ها کشته‌شدند.

بیشتر سرنشینان به هنگام سقوط اصلی کاملاً سوختند. ۱۸ نفر از آن‌ها جراحات اساسی دارند. ۲۷ نفر از سقوط نجات یافتند ولی برخی در بیمارستان درگذشتند.


انعکاس خبر سانحه در صفحه نخست روزنامه ال‌پائیس

سرانجام ۱۹ نفر از این حادثه جان سالم بدر بردند که وضع ۸ نفرشان وخیم است.

بعضی افراد در رودخانه‌ای در نزدیکی فرودگاه پیدا شدند و الان همه بازمانده‌ها پیدا شده‌اند.

زمانه: مدت‌ها بود که به‌جز حملات تروریستی مادرید حادثه دیگری از این دست رخ نداده بود. آیا فکر می‌کنید که این حادثه تنها یک مشکل فنی بوده؟

هنوز نمی‌دانیم. اعلام رسمی‌ای در این مورد نشده‌است. ولی به نظر می‌آید به خاطر مسئله داغ شدن موتور که پیشتر گفتم این حادثه در اثر یک مشکل فنی باشد.

سخنگوی شرکت اسپان‌ایر گفته‌است که تصمیم آخر که برای برخاست هواپیما گرفته‌شد صحیح بوده چرا که مشکلی که برای موتور ذکر شده‌بود به خودی خود برای توقف برخاست هواپیما کافی نبود.

زمانه: آیا شرکت اسپان‌ایر خود در مورد ادامه پرواز تصمیم گرفته؟

این تصمیم، تصمیم شرکت نبوده بلکه خلبان خودش تصمیم به ادامه پرواز گرفته ولی شرکت اسپان‌ایر می‌گوید که تصمیم خلبان در آن لحظه درست بوده‌است چونکه مشکل پیش آمده به اندازه کافی مهم به نظر نمی‌آمده.

زمانه: رسانه‌های اسپانیایی در مورد احساسات بازماندگان و خانواده‌های قربانیان چه می‌گویند؟ آیا بازمانده‌ها، شرکت هواپیمایی را مقصر می‌دانند؟

فعلاً طبق آن‌چه خوانده‌ام تقصیر را به گردن شرکت نینداخته‌اند. چونکه فعلاً حادثه خیلی تازه‌است و مردم داغدارند و تقصیر را به گردن کسی نینداخته‌اند.

زمانه: دولت در مورد این حادثه چه نظری دارد؟

دولت این را یک حادثه دانسته و دلیلی نمی‌بیند تا آن را یک حمله تروریستی یا چیزهایی از این دست بداند.

زمانه: دولت قصد دارد نسبت به خانواده‌های قربانیان چه ترتیباتی بدهد؟

هنوز مطمئن نیستم ولی فکر می‌کنم یک عزاداری دولتی برای آن‌ها انجام بگیرد. در اسپانیا معمولاً در این موارد عزاداری دولتی برگزار می‌شود. البته بیشتر این سوگواری‌ها به شکل مذهبی هستند.

زمانه: ولی هنوز اعلام نشده؟

نه ولی فکر می‌کنم اجرا بشود. مثلاً زمانی که حملات تروریستی مادرید در مارس ۲۰۰۴ رخ داد هم یک عزاداری دولتی برگزار شد.

چند ماه پیش رسانه‌ها بحثی در این مورد داشتند تا نه فقط مراسم بزرگ مذهبی بلکه مراسمی در شکل‌های دیگر هم برگزار کند. چون همه مذهبی نیستند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)