تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پروژه سینمایی مل گیبسون درباره اعدام بهائیان در ایران

زندگی مونا محمودنژاد، دختر ۱۷ ساله بهائی که در سال ۱۹۸۳ همراه با ۹ زن بهائی دیگر در شیراز به دار آویخته شد، دست‌مایه فیلمی شده‌است که جک لنز آن را برای مل گیبسون بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده نامدار هالیوود کارگردانی می‌کند.
این فیلم، رؤیای مونا نام دارد و پروژه‌ای ۱۰ میلیون دلاری است که کمپانی آیکون پروداکشن که متعلق به مل گیبسون است آن را تهیه می‌کند.



فیلمبرداری این فیلم که مقدمات تهیه آن از ماه مه شروع شده، قرار است در ماه اکتبر انجام شود و تا مارس ۲۰۰۹ تولید شود.

جک لنز موسیقی‌دان و فیلمساز کانادایی است که پیش از این فیلم کوتاه ویدئویی پنج دقیقه‌ای در باره مونا ساخت و در سراسر دنیا پخش کرد. او موسیقی این فیلم را نیز می‌سازد. جک لنز همان آهنگسازی است که ابتدا قرار بود موسیقی فیلم مصائب مسیح را برای مل گیبسون بسازد اما بعد از پروژه کنار رفت و جان دنبی جایگزین او شد و موسیقی آن فیلم را ساخت.



جک لنز گفته‌است که داستان این دختر شجاع که تا آخر مقاومت می‌کند و ایمانش را از دست نمی‌دهد برای او جذاب بوده و انگیزه قوی‌ای برای ساختن این فیلم به او می‌دهد.

بنا بر منابع بهائی اتهام مونا و زنان اعدام‌شده تدریس در کلاس‌های کودکان بهائی بود. از دیگر جرم‌های این زنان عدم پذیرش تغییر دین بود. مونا محمودنژاد مدتی را در زندان عادل آباد شیراز گذراند و در ماه ژوئن ۱۹۸۳ در میدان چوگان شیراز به دار آویخته‌شد. جزئیاتی در مورد زندگی و مرگ او در کتاب «داستان علیا» به نقل از هم‌سلولیان او چاپ شده‌است.

درباره مونا محمودنژاد در ویکی‌پدیای فارسی

فیلمبرداری رؤیای مونا به جای شیراز در کشور جزیره‌ای مالت در جنوب اروپا انجام می‌گیرد.
در این فیلم کیشا کسل هیوز ،در نقش مونا، شهره آغداشلو در نقش فرخنده مادر مونا، کِس انوار در نقش خالد بازجوی مونا و نازنین افشین جم (خواننده و دختر شایسته کانادا) در نقش طاهره، یکی دیگر از زنان اعدامی، بازی خواهند کرد.

نظرهای خوانندگان

آقای خامنه ای من سالها پیش شما را نصیحت کردم که دست از آدمکشی بردارید بهاییان را نکشید. شما مگر چه کاره ی عالمید که دستور و فتوای مرگ می دهید. حالا با این فیلمسازیها چنان آبرویی از شما نه بلکه از ملت ایران بریزند که شما را خوش خواهد آمد. و سرانجام اینکه اگر کیمایی و کیارستمی و مخملباف و خانم شمیرا خانم فقط بلدند در پله های فستیوال کان فحش به آمریکا بدهند دستکم فیلمسازان خارجی در پی رقم زدن جنایات ضد انسانی در ایرانند دمشان گرم. و مرگ بر ضد ولایت فقیه!

-- بدون نام ، Aug 15, 2008

روحش شاد

-- فرهاد ، Aug 16, 2008

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

امیدوارم روزی برای همه آنهایی که به خاطر اعتقادشان جان دادند حداقل مراسمی برگزار شود.
روحشان شاد

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

آفرين بر آقاي لنز كه يك قسمت از خون آشامي هاي اين دشمنان بشريت رو به جهان نشون مي دهند.
تنها ايرادي كه داره اينه كه انسان هر چه بيشتر از ايراني بودنش شرم مي كنه
شرم بر همه ما كه ملايان خون آشام بر ما حكومت مي كنند

-- حامد ، Aug 16, 2008

امیدوارم ایرانیانی که در این فیلم همکاری میکنند توضیحات کافی به کارگردان بدهند که حساب مردم ایران را با حکومت جدا کنند . مردم ایران قرنها با اقوام و اندیشه های دیگر زندگی کرده اند و حس برابری را نسبت به همدیگر داشته اند حتی اگر آنها اقلیتی را تشکیل دادند بیشتر تحت حمایت قرار میگرفتند به همین دلیل است با این همه فشار که به مردم ایران می آید هنوز همبستگی خود را با هر دین عقیده و قومیت حفظ کرده اند زیرا هر قوم ملیت و اندیشه ای که وجود دارد جزئی از بدن یک جسم است هر تکه ای نباشد آن جسم وجود ندارد یکی از دلائلی که ایران هنوز فرهنگ تمدن و زبان خود را حفظ کرده همین تنوع قومیتها و اندیشه هاست در هر دوره ی بحرانی این یا آن بخش از ایران حامل ایرانیت بوده است از قرقیزستان تا دریای سیاه هنوز ایران است ایران در چهار چوب این مرزهای سیاسی و ایدئولوژیک قرار نمیگیرد

-- فرهاد- فریاد ، Aug 16, 2008

عزيزانم از انجه كه به آن اگاهي نداريد صحبت مكنيد كه باعث شقاوت و بدبختي تان خواهد شد.
و در مورد هيچ كس و هيچ چيز نيز قضاوت عجولانه (مثبت يا منفي) مكنيد.
حق يارتان!

-- كيخسرو ، Aug 16, 2008

تا زماني كه مذهب حكومت كند وملايان حاكم باشند روزگاري بهتر از اين نخواهيم داشت مرگ لايق اين حكومتيان است.

-- امراك شرافتيان ، Aug 16, 2008

خامنه ای رعشه بر تنت خواهد افتاد از جنایاتت، آیا میتوانی تصوری از امتداد پژواک آن داشته باشی؟ وای بر تو.

-- mohsen ، Aug 16, 2008

roohash shad, bazam mage americayee ha,zende baz lenz va mail gibson

-- arash ، Aug 16, 2008

ادیان در طول تارخ بشریت به اسم خدا و برای خدا سر بردیدن و به آن اندازه که گشتنند انسان درست پرورش ندادند. من باورم نمیشد که قرآن کتاب مقدس بهايیان است و وقتی دیدم که نماز و آداب و اشراک مذهبی شان از شعیه به مراتب بیشتر و خطرناکتر است به این فکر فرو رفتم که حتی ارتجاعی ترین جریان مذهبی هم میتواند صادقترین هوادارانی هم داشته باشد که تا سر حد جان سپاری عاشقانه جانبازند.گاعدام یک دختر بچه 17 ساله به نام مونا لگه ننگی است بر دامن مذاهب آفریده بشر.

-- مسعود ، Aug 16, 2008

ایکاش اعدام های سال 67 هم به تصویر کشیده شود

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

ایکاش اعدام های سال 67 هم به تصویر کشیده شود

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

«... نازنین افشین جم (خواننده و دختر شایسته کانادا) در نقش طاهره، یکی دیگر از زنان اعدامی، بازی خواهند کرد.»

خوانندگانی که با این موضوع آشنا نباشند، فکر می‌کنند که طاهره یکی از زن‌های بهایی‌‌ست که بعد از انقلاب اعدام شده. ولی در واقع منظور طاهره قرةالعین – شاعر بزرگ و زن آزادی‌خواه ایرانی در زمان قاجار – است که پس از گرویدن به دین بهایی به قتل رسید.

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

در یک سو آدمهایی مثل علی کردان قرار دارند که برای رسیدن به قدرت از هیچ کاری دریغ نمیکنند، و در سوی دیگر دختر 17 ساله ای مثل مونا. من در عجبم که حق با کدام طرف میتواند باشد!

-- گشتاسب ، Aug 16, 2008

باش تا صبح دولتت بدمد کین هنوز از نتایج سحر است

-- بهزاد ، Aug 16, 2008

بیشترین ستم در این سی‌سال به بهائیان شده است. این برای ما ایرانیان مایه شرم است که خارجیان به این فاجعه حساسیت نشان می‌دهند و فعالین سیاسی و نویسندگان و هنرمندان ما خاموشند، البته اگر از چند استثنا کوچک قطع نظر کنیم.
جای آن دارد که به مسئله بهائیان بطور مبسوط پرداخته شود چون غیر از مسئولیت اخلاقی ما، آزادی در ایران حاصل نخواهد شد مگر آنکه تحت ستم‌ترین بخش آن یعنی بهائیان دارای حقوق شهروندی تمام عیار شوند، به آنان اعاده حیثیت شود و اموال به غارت رفته آنان بازگردانده و تضعیع کنندگان حقوق آنان مجازات شوند.

-- شاهین ، Aug 16, 2008

من یک فرد بهایی ساکن شیراز هستم باوجود تحسین از این کار بزرگ وبیاد ماندنی اما نظر دوستان رابه این نکته جلب مینمایم که در دیانت بهایی برای مسببین ومقصرین وقاتلین طلب عفو وغفران ازدرگاه خداوندشده است مطمئنا اگراین افرادمیدانستند مقام منا به این حدمیرسد این عمل راانجام نمیدادند

-- حسام ، Aug 16, 2008

مرسی ... باز دم میل گیبسون گرم ...

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

خیلی خوشحال شدم که خبر ساخته شدن فیلم منای عزیز را شنیدم.انشاءالله همانطور که شایسته است وهماهنگ با واقعیت و روحانیتی که در شان جامعه بهائی است ساخته شود .

-- بدون نام ، Aug 16, 2008

من یک بهایی ساکن شیراز می باشم از ساخت این فیلم بسیار خوشحالم اما نظر دوستان عزیز را به این نکته جلب مینمایم که بهاییان موظفند برای تمام مسببین ومقصرین وحتی قاتلین طلب عفو و غفران از درگاه خداوندنمایند ومطمن باشیم که روح منا نیز همین را می خواهد.

-- حسام ، Aug 16, 2008

آقای مسعود،
در کامنت شما به دو نکته اشاره شده است که می خواهم نظرم را در این موارد با شما در میان بگذارم.
نظر شما راجع به دین به طور عام، از رایج ترین نظرات در بین دین ناباوران است. این عقیده از آن رو چنین رواجی یافته است که اولا بیان کل نظریه و اثباتش بیشتر از دو جمله نیست و هر کسی با هر اندازه از سواد آن را می فهمد، و ثانیا شواهد آن در جوامع مختلف، بالاخص در ایران، بسیار است و هر کسی چند نمونه از آن سراغ دارد. شبیه چنین تئوری هایی بسیار است، مثلا این تئوری که زنان چون احساساتی هستند پس نباید قاضی شوند و ...
از طرف دیگر، از آنجا که نشان دادن اثرات مثبت دین بر جامعه نیاز به مطالعه عمیق و هدف مند دارد و در یک جمله یا یک مقاله خلاصه نمی شود لذا در حوصله عوام نمی گنجد و از اینرو مخالفان عقیده شما قادر به استدلالی عامه پسند، فریبنده و کوتاه که هر کسی بتواند در جمعی مطرح نماید نمی باشند. همین مشکل عینا در مورد مثال زنان نیز مطرح است، چنانکه دیانت بهایی تمام اختلافات فکری و عاطفی بین زن و مرد را ناشی از تربیت می داند اما اثبات این عقیده نیاز به تحقیقات فراوان دارد.
البته از دین سوء استفاده های فراوانی شده است، همانطور که از علم هم شده است. اگر علم شیمی وجود نداشت فاجعه حلبچه اتفاق نمی افتاد همچنانکه اگر موفقیت های دانش فیزیک نبود بمباران ناکازاکی و هیروشیما به وقوع نمی پیوست. آیا با چنین عواقبی راضی می شوید که علم از صحنه زندگی حذف شود.
ممکن است بگویید که علوم علاوه بر اثرات مخرب منشاء فواید بسیاری نیز بوده اند. در این صورت باید بگویم که تمام تمدن های بزرگ دنیا و حد اقل تمام تمدن های آسیایی منشاء دینی داشته اند(مثلا به کتاب آسیا در برابر غرب، اثر داریوش شایگان، مراجعه کنید)

اما نظر شما در باره دیانت بهایی بطور خاص نیز نشان از اطلاعات محدود شما درباره دیانت بهایی دارد. اولا دیانت بهایی دیانتی مستقل از اسلام است و دارای کتاب یا کتابهای آسمانی مجزایی است. در مورد اینکه آثار دیانت بهایی به مراتب بیشتر شاید ده ها برابر قرآن است شکی نیست، اما ای کاش توضیحی هم می دادید که چه مضمونی در این آثار شما را بر آن داشته تا صفت «خطرناک» را بر آنها اطلاق کنید. آیا هیچ کدام از آنها را خوانده اید؟
بهاالله در لوحی می گوید:
«مقصود این مظلوم از حمل شداید و بلایا و انزال آیات و اظهار بینات اخماد نار ضغینه و بغضا بوده، تا شاید آفاق افئده اهل عالم به نور اتفاق منور کردد»
سر لوحه تعالیم بهایی اتحاد عالم و صلح عمومی است و تمام برنامه های این دیانت اعم از برنامه های تبلیغی، مبادی اجتماعی و روحانی در راستای این هدف تنظیم شده است. کمی به خود زحمت بدهید و اطلاعاتتان را منحصر به شنیده ها و ظنیات نکنید.
مشکل بسیاری از ایرانیان با تعالیم بهایی آنست که در میان آثار بهایی آثاری به زبان عربی وجود دارد. البته این مشکل منشاء منطقی ندارد، چه که بهاءالله اگر چه از ایران ظاهر شد، اما تعالیمش برای کل دنیاست. کمتر از ۷٪ بهاییان دنیا ایرانی هستند و اصلا درکی از مناقشه شما در باره لسان آیات ندارند. برای آنکه موضوع را بهتر درک کنید خود را به جای یک بهایی در کشور ونزوئلا بگذارید، راستی برای او چه فرقی دارد که آیات به زبان عربی است یا فارسی. اکثر قریب به اتفاق بهاییان ونزوئلا با آثار دیانت بهایی به زبان کشورشان آشنایند و شاید هرگز آنرا به زبان اصلی ندیده اند. آری مشکل بعضی ایرانی ها با لسان آیات در آنست که اولا خود را مرکز عالم می پندارند. و ثانیا تعصبات وطنی و ضد عرب خود را که از جمله تعصباتی است که دیانت بهایی آنرا مانع تحقق صلح عمومی می داند، در قضاوت خود داخل می کنند. ثالثا قصد سوء استفاده از دین بهایی برای بر آورده ساختن احساسات ضد عرب خود دارند. چنانکه شاه اسماعیل نیز دیانت شیعه را دستمایه مبارزه با اعراب سنی مذهب و ایجاد انگیزه برای نبرد با اجانب قرار داد. اما دیانت بهایی ابدا چنین قصدی ندارد.
دیانت بهایی در ۱۵۰ سال پیش و در زمانی دین اسلام مجموعه از خرافات و محملی برای مبارزه با علم بوده است، تطابق علم و دین را تعلیم داده است. عبدالبها در کتاب مفاوضات در دو قسمت مختلف دو تعریف از علم و در جایی دیگر از دین می دهد که کلمه به کلمه با هم منطبقند. تعریف عبدالبهاء از علم و دین هر دو چنین است:
«علم(دین) روابط ضروریه منبعث از حقایق اشیاست»
اگر کمی در این تعریف دقیق شوید، دیدگاه آیین بهایی راجع به جهان و ارتباط دین و عالم بهتر می فهمید و در استفاده از صفت «ارتجاعی» برای توصیف آن تامل بیشتری خواهید کرد.
بسیاری از هموطنان عزیز ایرانی و مردم دنیا ناکارآمدی ادیان سابق را برای حل مسایل دنیای امروز درک کرده اند. متاسفانه وجود تعصبات دینی باعث شده است که تا این درک منتج به احساس سرخوردگی و شکست ایدئولوژیکی درایشان شود و در مقام مقابله با دیانت بهایی که مدعی راه حل های جدید برای حل مشکلات زمانه است بر آیند.
اینان فراموش کرده اند که دیانت بهایی ادیان را مکمل همدیگر و نه رقیب یکدیگر می داند. اینان نمی دانند که دیانت بهایی تفاوت ادیان را ناشی از تفاوت درک انسانها در زمان های مختلف می داند، نه در توانایی پیامبران در حل مسائل،بهاییان تمام پیامبران را صاحب یک مقام می دانند، تفاوت تعالیم ناشی از تفاوت دانش آموزان است نه در علم معلمان. لذا به پرخاشگری، پیشداوری و بعضا ابراز ادعاهای غلط می پردازند تا چهره رقیب خیالی را مخدوش کنند.
موفق باشید

-- نوروز علی ، Aug 16, 2008

خشونت و بی رحمی و کشتن افراد به صرف عقایدشان کار ننگینی است
اما این موضوع تازگی نداردو پروتستانها که شاخه جدیدی از دین مسیحیت هستند نیز
بعد از اعلام جدایی لوتر(بانی و بوجود آورنده این شعبه جدید آیین مسیحیت) از طرف کلیسای کاتولیک با طرد و تکفیر کلیسای رم مواجه شدند و در جنگهای مذهبی
قبل از قرن نوزده در فرانسه
تعداد زیادی از پروتستانها به خاطر آیین جدیدشان جان باختند/ همه اینها را که گفتم
تنها برای این بود که تنها اسلام نیست که تاسیس شعب جدید را از درون خود تحمل نمی کند.. اما معمای من هنوز باقی است که آیا مذاهب برای یک زندگی بهترو نزدیکی و رحم و شفقت
بین انسانها آمده اند یا این که مورد استفاده ابزاری حکومتها برای نیل به اهداف سیاسی و قدرتشان قرار گیرند.

-- بدون نام ، Aug 17, 2008

چه كسي ميتواند شعله ي امر خداوند را خاموش كند ؟! گسترش روز افزون ديانت بهايي در سراسر دنيا طي بيش از 160 سال تبعيد و كشتار و زنداني پيروانش بيانگر چيست ؟! به راستي بايد در آن صادقانه تفكر نمود.

-- ... ، Aug 17, 2008

خیلی جالب. دست مل گیبسون درد نکنه. امیدوارم این فیلم در تاریخ ثبت بشه تا یاد و خاطره ی فداکاری های بهائیان در کشور مقدس ایران همیشه زنده بمونه.

-- شکوفه ، Aug 18, 2008

مونا الگوي منه تو زندگي ، شخصيتي كه هميشه تو ذهنمه ! آرزوي هر بهايي كه مثل اون با ايمان باشه .

-- maedeh ، Aug 18, 2008

هرجند كه حكومتهاى ظالمى وجود دارد ولى مردمان هوشيار هستند وميدانند كه ظلم هيج وقت ادامه نخواهد داشت .. در واقع همش امتحانات الهيه براى بشر است ...

-- عادل ، Aug 19, 2008

من یک مسلمان و شیعه هستم مدت 35سال است در همسایگی ما 4 خانواده بهایی زندگی میکنند ودر نهایت دوستی وارامش و رضایت با همه همسایه ها حتی با حزباللهی های افراطی؟ حال نمی دانم مطالب عنوان شده تبلیغات مسموم است یا واقعیت دارد در حالی که من خودم بغیر از این را میبینم

-- hamidreza ، Aug 19, 2008

بهائیت فرقه ای خارج از هر گونه وابستگی به اسلام است . اگر کتابشان قرآن است کافی است یک بار آن را بخوانند تا بفهمند که چه انحرافی دارند . در ضمن مشکل ایرانیان با این فرقه عربی بودن زبان فرقه شان نیست اگر اینطور بود مسلمان نمی شدند . در ضمن مسلمانان به دین اعتقاد دارند نه ادیان . در قران دین از آدم تا خاتم یکی است و دلیلی ندارد اسلام ادیان گذشته را نا کار آمد ببیند . از نگاه مسلمانان مسیحیان و یهودیان و دیگران نیز به روش خود راه رسیدن و نزدیکی به خدا را انتخاب کرده اند . مسئله اینجاست که بهائیت اصلا دین نیست .در ضمن آقای نوروز علی در صورت تمایل می توانید به کتابهای دبیرستانی مراجعه کنید و نفسیر کامل خود را راجع به تفاوت در هر مرحله از دین را از زمان های مختلف عینا در آنجا نیز ببینید . اسلام دین خاتم و کامل است و ما ایرانیان آن به روش خود گسترش دادیم . ما ایرانیها یاد گرفتیم تا اسلام را از اعراب جدا کنیم و حساب جنایت اعراب در ایران را نیز از آن جدا کنیم . مردم ایران فطرتا و از ابتدای تاریخ دین خواه هستند ، فرقه شما توسط مردم ایران دفع و از ایران اخراج شده است بیخود آنرا به گردن این و آن نیاندازید . روح بلند مردم ایران پذیرای دین کامل اسلام است و برادران و خواهران مسیحی و یهودی و ... را در مسیر خود میبیند و دوست دارد . مل گیبسون کارگردان بزرگی است گرچه اولیور استون هم کارگردان بزرگی بود ولی با ساختن فیلم اسکندر خود را به عنوان دشمن تاریخ ایران معرفی کرد .

-- مصطفی ، Aug 19, 2008

حمید رضا،
تحقیق آسان است، می توانید به این خانواده مراجعه کنید و بپرسید که بر سر هم دینانشان در ۱۶۰ سال گذشته چه آمده است.
فقط در ۲۰ سال اول انقلاب بیش از ۲۰۰ نفر از بهاییان را اعدام کردند. تمامی این ۲۰۰ نفر پیشنهاد تغییر مذهب برای نجات جانشان را رد نمودند. برای شرح حال مونا محمودنژاد و نه دختر بهایی که با او اعدام شدند، مقاله سهیلا وحدتی را با عنوان «زنانی که در راه آزادی عقیده تا پای جان ایستادند» در سایت ایران امروز بخوانید.

-- بدون نام ، Aug 20, 2008

دوست عزيزي كه در اول متن اينگونه پاسخ دادند، جوابشان مطابق رفتار و سلوك بهايي نيست به طوري كه بنده منصرف شدم اين لينك را به دوست مسلمانم بفرستم. اگر چنانچه فحاشي و توهين ناپسند است، بايد ابندا از خودمان شروع كنيم.
با تشكر.

-- صبا ، Aug 20, 2008

kheyli aliye vaghan,,man ke vaghan masror shodam az in site
faghat man kheyli dost daram filme mona jano bebinam hatman be man komak konid dar in bare
moteshakeram

-- milad ، Aug 21, 2008

  aghelan noghteye pargare vojoodand vali
eshgh danad ke dar in dayere sar gardanand

     az aghaye jack lenz sepasgozarim

-- ........... ، Aug 22, 2008

تو دشمن واقعی ایرانی مصطفی... شماها هیچ از ایران ما باقی نگذاشتید...زیر سایه شماها "هموطن" معنایش شده "بچه بسیجی محل ما"...

-- بدون نام ، Aug 22, 2008

من باعرض تشکر از اقای گیبسون به خاطر این حرکت انسان دوستانه و اعلام انزجار و شرم از این حرکت ددمنشانه حاکمان ایران که به خاطر عقیده حکم اعدام انسانهای بیگناه را میدهند و بر خود میبالند مسئله برحق بودن یانبودن دینی نسیت که اگر اینچنین باشد باید تمام ادیان زیر سوال روند .سوال این است که چطور ادمم نماهای پیدا میشوند که حکم قتل انسانی رامیدهند که فقط عقیده اش با انها فرق دارد

-- مهران ، Aug 23, 2008

مطمئن هستم وقتی این فیلم رو ببینم یک لحظه اشک از چشمانم دور نخواهد شد . آیین بهایی توسط مخالفان خود تبلیغ شد و با کشتار بهاییان توجه جهانیان را به این آیین جلب نمودند . چراغی که ایزد بر افروزد ، هر آنکس پف کند ریشش بسوزد

-- فرشاد ، Aug 23, 2008

فکر نمی کنم خدا دینش را آورده که ما و شما اینگونه بر سر آن با هم جدل نماییم و اصل مطلب یعنی محبت و یگانگی و معرفت انسانی را فراموش نماییم . کاش فقط نیم نگاهی هم به آنان که برای اعتقاد راستین خود ، برای ارتقاء روح انسانی و بشری ، تا پای جان ایستادند بیاندازیم ، نه برای لگو برداری و تقلید ، برای تفکر و امید به آینده ی روشن بشریت و مقام انسان که آری هستند انسانهایی که اینگونه اند . حالا نگاه به خودمان نکنیم !
البته من خودم را می گویم . ببخشید.
اگر هم کسی خواست در مورد تعالیم بهایی چیزی بداند گناه نیست . من هم هرچه بدانم خواهم گفت به او

-- انیسا ، Aug 23, 2008

اینجاست که شاعر میگه:
حقیقت هرگز مخفی نمیمونه.
این خونهایی که به ناحق ریخته شده،هرگز پایمال نخواهد شد.

-- ... ، Aug 23, 2008


امروز روز فضل اعظم و فیض اکبر است باید کل به کمال اتحاد و اتفاق ،در ظل صدره ی عنایت الهی ساکن و مستریح باشند."بها الله"

-- Aida ، Aug 23, 2008

چه کسی میگوید و چرا میگوید که حقیقت تلخست!؟ گر حقیقت تلخست، جام زهر دشمنان ،گو چرا شیرینست؟
مرگ آنان یک حقیقت نیست. حقیقت زندگیست که به دست می آرند و نبودش ،مرگست.
آیدا

-- Aida ، Aug 23, 2008

متاسفانه تا افکاری مانند افکار مصطفی "حاکم" در سرزمین من و توست باید همین باشد که هست. با ورود این اندیشه های سست اساس به ایران، عرب و ایرانی، مسلمان و غیر مسلمان، سنی و شیعه، دختر و پسر، بلوچ و کرد، بالا شهری و پایین شهری معنا پیدا کرد و در نسل های جدید رخنه کرد. همه ارزش ها در هم آمیخته شد و معیار انسان بودن همین ها شد. پلیدی ها ارزش شد و ارزش ها بی محتوا. فکر ها بی پشتوانه.

ایرانی، بیدار بمان... عشق حق توست

-- رها ، Aug 24, 2008

بگذارید صدای تپش های قلب منا و امثال او که هنگام حلق آویز در ستایش مولای عالمیان منظومه را تکان می داد به گوش جهانیان هم برسد. بگذارید آوای عشق و ایمان عدالت که از فراز دار طنین افکند به سمع بیدار دلان هم برسد. بگذارید مردم در بند ایران زمین پرواز شجاعان را در راه عزت و آزادی زنان این دیار تماشا کنند. هرگز نمی توان امواج آواز حقیقت را در پس پرده های جهالت مخفی کرد. منای بی همتا تازه پیشتاز این راه است. بگذارید شکوه ایثار مردان و زنانی که جان نازنین را به رایگان در راه اتحاد عالم انسانی و عدالت جهانی قربان کردند به چشم و گوش همه مردم جهان بخصوص هموطنان آنان در کشور مقدس ایران برسد. درود بر تمامی کسانی که در دفاع از مظلومان و ستمدیدگان از کسی باکی ندارند

-- khdm366 ، Aug 25, 2008

in film tazeh avaleshe. dar ayande che filmhaee az jenayate in dolat tahieh beshavad. mulaha nemidanad ba in
karha darand hameye pishgouee haye hadeashara be vagheiatt mipayvandad ke az islam chezee nemimand joz esmashm. 

-- shirin ، Aug 29, 2008

be nazare agha mostafa dine eslam dine khatamo kamel ast. vaghean soal injast chetor mardom in dor mitonan ghavanine 1500 sale pish ro ejra konan va ono kamel bedonan ?matlabe badi inke diyanate bahayi bishtarine peyravanesh ro dar iran dare chetor shoma edea mikoni ke intor nist va mardome iran in diyanat ro az iran biron andakhtand????age beshe lotf konid rajebe enherafi ke dar ketane asemaniye bahaeiyat moshahede farmodid bishtar tozih bedid ta ma ham roshan beshim.
mamnon

-- بدون نام ، Aug 30, 2008

"...ابر هر قدر کثیف باشد اشعه افتاب عاقبت او را متلاشی مینماید و محو میکند.انوار افتاب حقیقت را هیچ ابری حجاب نشود.نسیم گلستان الهی را هیچ سدی مانع نگردد...درخت بی بار را کسی سنگ نزند.چراغ خاموش را کسی تعرض ننماید."
-خطابات حضرت عبدالبها

با سپاس از رادیو زمانه

-- ایرانی ، Aug 30, 2008

man feker mi conam donia darad zire daste sheitan edareh mi shavad magid

-- بدون نام ، Sep 9, 2008

beh djayeh hamdardi , boland shavid va kari bekonid , chera khamoush va biseda hastid ????!!!!! chera edjazeh midahid keh har rouz tedad Mona,ha bishtar shavad .migouied edjazeh dekhalat dar siyasat nadarid . sokouteh shomaha khod yek siyasat birahmaneh ast .keh edjazeh midahid keh yek aziz , Mona va bs bedasteh yekMona,haye digar bi hich dalil

-- بدون نام ، Oct 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)