تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عادی‌سازی کامل روابط لیبی و آمریکا

لیبی و ایالات متحده به طور قطعی تمامی مسائل قضایی میان خود را حل و فصل کردند.
به گزارش رویترز، تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته، پنج‌شنبه در طرابلس به امضاء رسید، راه را برای عادی‌سازی کامل روابط میان دو کشور هموار کرده‌است.

دیوید ولچ، فرستاده آمریکایی به خاورمیانه این تفاهم‌نامه را «تاریخی» نام نهاد. احمد الفطوری، مذاکره‌کننده لیبیایی نیز گفت: «این برگ از گذشته منفی برای همیشه ورق زده‌شده‌است.»

بر پایه این توافق جدید، لیبی در ۲۶ مورد قضائی به شهروندان آمریکایی جریمه مالی پرداخت می‌کند. این جریمه‌ها در رابطه با انفجار بمب در پرواز پان‌آمریکن شماره ۱۰۳ است که در سال ۱۹۸۸ در لاکربی اسکاتلند منفجر شد و سقوط کرد. در آن انفجار تروریستی ۲۷۰ نفر از سرنشینان جان باختند.
صندوق‌های بین‌المللی پول و شرکت‌های آمریکایی فعال در لیبی به این جریمه‌های مالی کمک می‌کنند.

از سوی دیگر سه پرونده قضائی شهروندان لیبی که در ارتباط با حملات هوایی ایالات متحده در سال ۱۹۸۶ به طرابلس و بنغازی به دادگاه ارائه شده‌بود نیز بسته شد. در آن حملات دست کم ۴۰ تن جان باخته و دخترخوانده معمر قذافی، رئیس‌جمهوری لیبی نیز کشته شد.

این تفاهم‌نامه نتیجه ۵ سال مذاکره‌است و گام بعدی گشایش سفارت آمریکا در طرابلس است که قرار است طی سال جاری صورت بگیرد. همچنین سفری برای کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده به لیبی برنامه‌ریزی شده‌است.

معمر قذافی رهبر لیبی طی هفته‌های اخیر ضمن «گستاخانه» توصیف کردن رفتار ایران در برابر غرب، نسبت به تکرار سرنوشت عراق صدام حسین برای جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌است و چالش‌های پیش روی ایران را «بزرگ‌تر و فراتر از توانایی ایران» ارزیابی کرده‌است.

نظرهای خوانندگان

بدبخت کسی که بخاطر لقمه ای خود را فروخت
و بدبخت تر از آن کسی که به امید لقمه ای

-- بدون نام ، Aug 16, 2008 در ساعت 12:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)