تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لاریجانی: «با مردم اسرائیل دوست نیستیم»

یک روز پس از تاکید دوباره معاون رئیس‌جمهوری ایران بر دوستی ملت این کشور با مردم اسرائیل، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «ما با مردم اسرائیل دوست نیستیم و ایران برای خود منطق مشخصی دارد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی در گردهمایی روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، همچنین اعلام کرد که مخالف افراط و تفریط‌ها در مورد آمریکا و مردمانش است و معتقد است که مردم آمریکا بهترین مردم جهان نیستند.

آن‌طور که رئیس مجلس ایران در انتقاد از اظهارات آقای مشایی گفته است، چنین اظهارتی می‌تواند فشار‌ها بر ایران را افزایش دهد.

آمریکا به همراه کشور‌های غربی تاکنون سه دور تحریم‌ها برضد ایران به خاطر امتناع تهران از توقف غنی‌سازی اورانیوم تصویب و به اجرا گذاشته‌اند.

آقای لاریجانی در عین حال گفته که «بی حساب و کتاب عمل کردن» برای جمهوری اسلامی بسیار مضر است و «دلیلی ندارد که هزینه کشور را زیاد کنیم».

آقای مشایی روز گذشته در واکنش به انتقاد‌ها از اظهاراتش در مورد دوستی با مردم اسرائیل و آمریکا تأکید کرد که از سخنانش عقب‌نشینی نخواهد کرد.

اسفندیار رحیم‌مشایی نخستین‌بار در ۲۹ تیرماه امسال، در اظهاراتی کم‌سابقه، مردم اسرائیل را «دوست ملت ایران» و آمریکایی‌ها را «برترین مردم جهان» معرفی کرده بود.

اظهارات آقای لاریجانی در انتقاد از از سخنان رحیم مشایی در حالی ایراد می‌شود که پیش از این محافظه‌کاران مجلس شورای اسلامی به این سخنان اعتراض و خواستار برکناری وی از مقام خود شده‌اند.

رحیم مشایی یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران است و فرزندان این دو مقام جمهوری اسلامی چندی پیش نیز با یکدیگر ازدواج کردند.

افزایش اعتراض‌ها
همزمان با اعتراض رئیس مجلس ایران به اظهارات اسفندیار رحیم مشایی، شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی‌نژاد خواستار عزل وی از منصب خود شد.

در این بیانیه که متن کامل آن در وب‌سایت الف منشر شده، خطاب به احمدی‌نژاد آمده است: «از شما می خواهیم تا با عزل ایشان زمینه سوء استفاده از سخنان بی پایه و اساس وی را به نام جمهوری اسلامی ایران از میان بردارید.»

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدحسن رحیمی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران هم چنین اظهاراتی را مخالف با دیدگاه‌های آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی دانسته است.

روابط دیپلماتیک ایران و اسرائیل از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران قطع شده است.

در مناقشه هسته‌ای ایران، اسرائیل به عنوان تنها دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه اعلام کرده که هرگز اجازه نخواهد داد تهران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. ایران در مقابل همواره تأکید کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

نظرهای خوانندگان

ایشان با مردم ایران هم دوست نیستند چه برسد به اسراییل!

-- خاطره‌ها ، Aug 11, 2008 در ساعت 12:58 PM

فرمایشات آقایان مشایی و احمدی نژاد در مورد ملت اسراییل و آمریکا بر گرفته از دیدگاهی است که فکر می کند در این کشورها دولت به طریقی(رد صلاحیت غیر خودی) توسط شورایی همانند شورای نگهبان با رهبری منصوب شده است در حالیکه همگان می دانند دولت ها در این دو کشور بر اساس رقابت حزبی و در شرایط دموکراتیک بر روی کار آمده اند و به خطا یا درست منتخب مردم خود هستنند و عملکرد آنها نیز تا حدود زیادی ناشی از طرز تفکر انتخاب کنند گان است
و لذا بی معنی است که با ملت این دو کشور دوست هستیم و می خواهیم سر به تن دولتمردان آنها نباشد و آقای لاریجانی چون این را می داند طور دیگری صحبت می کند.

-- علیرضا از همدان ، Aug 12, 2008 در ساعت 12:58 PM

سلام به همراهان خوب و فکور
با سخنان آقای مشایی مردم ایران با مردم اسرائیل نه دوست می شوند نه دشمنو این سخنان فقط نشان می دهد که چقدر دچار افراط و تفریط حتی در سخنان خود هستیم و کمتر متعادل و منطقی هستیم. نمی دانم چرا نمی توانیم مثل خیلی از کشورهای دیگر از این همه نعمت که خدا به این کشور داده استفاده کرده و و آرام در میان کشورهای دیگر زندگی کنیم و این همه دشمن تراشی نکنیم!!!

-- بدون نام ، Aug 12, 2008 در ساعت 12:58 PM


در اينکه دوست مردم اسرييل هستيم که شکی نيست. ولی در مورد اينکه مردم امريکا "برترين مردم" دنيا باشند من بايد به آقای مشاور بگم که متاسّفم براشون. به دليل اينکه ما ايرانی ها برترين هستيم.

-- farjam ، Aug 12, 2008 در ساعت 12:58 PM

از 3000 سال پیش تا امروز ملت یهود در سر تا سر ممکت ایران با دوستی کامل با ایرانیان مسلمان زرتشتی بهائی و مسیهی زندگی کرده و هم اکنون بشتر از 25000 نفر یهودی در ایران زندگی میکنند. چه مدرک بیشتر این برای دوستی یهودیان با مالت ایران لازم است
خسرو از بلژیک

-- بدون نام ، Sep 6, 2008 در ساعت 12:58 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)