تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست اروپا برای آزادی برادران علایی

فرانسه به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از ایران خواست تا دو پزشک ایرانی که از پیشگامان جلوگیری از بیماری ایدز در ایران هستند را آزاد کند.

دفتر ریاست اروپایی فرانسه طی بیانیه‌ای اظهار داشت: «ریاست شورای اتحادیه اروپا از مقامات ایرانی می‌خواهد تا آرش و کامیار علایی را آزاد کرده و همه اتهامات علیه آنها را ملغی کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «مقامات ایران، برادران علایی را به طوری جدی به فعالیت‌هایی برای بی‌ثباتی جمهوری اسلامی متهم کرده‌اند. در حالی که عملکرد این دو در جهت جلوگیری و مداوای ایدز در ایران در سطح بین‌المللی شناخته شده‌است.»

آرش علائی روز ۲۲ ژوئن و کامیار علائی روز ۲۳ ژوئن به دلایل نامشخصی بازداشت شده‌اند و در محلی نامعلوم نگاهداری می‌شوند.

قاضی حسن حداد، معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دکتر کامیار و آرش علایی، را متهم به فعالیت‌های براندازی کرد.

این دو برادر مؤسسان انستیتو پارس و پایه‌گذار برنامه‌های کلینیکی مثلثی برای جلوگیری از ایدز در ایران هستند.
کامیار علایی، پژوهشگر دانشگاه هاروارد و کارشناس بین‌المللی بهداشت است.

سازمان بهداشت جهانی در تأیید عملکرد آنها، این کلینیک‌ها را نمونه قابل اجرایی برای خاورمیانه و شمال آفریقا توصیف کرده بود.

از دیگر فعالیت‌های دیگر آن‌ها این بود که کارشناسان متخصص ایدز را از آمریکا به ایران و متحصصان ایرانی را به آمریکا می‌بردند که از این طریق، یک نوع تبادل علمی صورت بگیرد.

کامیار علایی پیش از این در گفتگو با رادیو زمانه گفته بود برخی آمارها از وجود صد هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در ایران حکایت دارد و افزوده‌بود: «اما می‌توانیم مانع از گسترش این بیماری شویم.»

معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در زمینه پرونده برادران علایی، گفته‌است: «پرونده‌ای تشکیل شده که متهمان آن دو برادر هستند. آنها با تشکیل همایش‌ها با زمینه‌هایی از جمله ایدز که مورد توجه سازمان‌ها و نهادهای غیر دولتی داخلی و خارجی است، اقدام به جذب نیرو و برنامه‌ریزی برای اعزام این افراد به خارج از کشور و آموزش جهت هدف‌های براندازی می‌کردند.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک نیز پیش از این در بیانیه ای در این زمینه نوشت که «مقام‌های مسئول باید دو پزشک حبس شده را که به دلیل فعالیت‌هایشان در زمینه بیماری ایدز و اچ‌آی‌وی شهرت جهانی دارند آزاد یا تفهیم اتهام کند.»

واکنش عفو بین‌الملل
سازمان عفو بین‌الملل نیز روز ۶ اوت ۲۰۰۸ بیانیه‌ای در حمایت از برادران علائی صادر کرد.

در این بیانیه آمده‌است: «از قرار معلوم برادران علایی را بدون تفهیم اتهام در زندان اوین تهران نگه می‌دارند. سازمان عفو بین‌الملل نگران این است که دستگیری آنها با مقاصد سیاسی و در پی مرتبط دانستن ایشان با سازمان‌های مردم‌نهاد مستقر در ایالات متحده صورت گرفته‌باشد.»


این بیانیه در بخشی دیگر می‌نویسد که برخورد ایران با مسئله اچ‌آی‌وی/ایدز احترام جهانیان را برنگیخته‌است به‌ویژه به‌خاطر تلاش‌های پیشگیرانه‌ای که توسط آرش و کامیار علائی انجام شده‌است. طبق «گزارش سال ۲۰۰۸ همه‌گیری جهانی ایدز» که در ۲۹ ژوئیه ۲۰۰۸ انتشار یافت، حمایت از پروژه‌های تعویض سوزن که در کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران انجام شده نمونه روشنی از مدیریت شجاعانه و دوراندیشانه در برخورد با ویروس اچ‌آی‌وی است. ولی دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور کنونی ایران که در اوت ۲۰۰۵ بر سر کار آمد از حمایت خود از مراکز ضد ایدز کاسته‌است.


در همین رابطه:
اتهام برادران علائی «براندازی» اعلام شد
بی‌اطلاعی از سرنوشت موسسان انستیتو پارس
کلینیکی رایگان برای کمک به بیماران ایدز
گفت و گو با کامیار علایی، پیش از بازداشت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)