تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز محاکمه چهار فعال حقوق زنان در ایران

قوه قضاییه جمهوری اسلامی، محاکمه چهار فعال کمپین یک میلیون امضا را روز گذشته در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران آغاز کردند.

پروین اردلان، جلوه جواهری، مریم حسین‌خواه و ناهید کشاورز، چهار نفری هستند که مقامات قضایی ایران، آن‌ها را به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام» به دادگاه فرا خوانده‌اند.

وارد کردن اتهام اقدام علیه امنیت ملی به استناد تنها چند مقاله انتقادی به نظام جمهوری اسلامی که ۳۰ سال از عمر آن گذشته و تثبیت شده است، توهین به جمهوری اسلامی است و اقدام علیه امنیت کشور محسوب می‌شود
-- شیرین عبادی، وکیل فعالان زن

کمپین یک میلیون امضاء نام جریانی است از سوی برخی فعالان حقوق زن در ایران شکل گرفته تا اعتراض خود را به قوانین جمهوری اسلامی که به عقیده آنان «حقوق زنان را نادیده گرفته» اعلام کند.

به گزارش تارنما (وب‌سایت) «تغییر برای برابری» در مراسم محاکمه این چهار نفر، شیرین عبادی و نسرین ستوده به عنوان وکلای آن‌ها حضور داشته‌اند.

خانم عبادی اعلام کرده که اتهام موکلانش «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام» است.

نسرین ستوده، وکیل دیگر این پرونده نیز گفت که موکلانش در ارتباط با فعالیت‌های که در وب‌سایت‌های «تغییر برای برابری» و«زنستان» داشته‌اند، به دادگاه فرا خوانده شده‌اند.

دو متهم این پرونده یعنی جلوه جواهری پیش از این در پاییز سال گذشته به ترتیب ۳۰ و ۴۵ روز در زندان اوین بازداشت بوده‌اند.

در این دادگاه همچنین به پرونده دیگر مریم حسین‌خواه نیز که در ارتباط با دستگیری ۳۳ نفر از فعالان جنبش زنان در ۱۳ اسفند ۸۵ مقابل دادگاه انقلاب بود، رسیدگی شد.

تارنمای «مدرسه فمینیستی» که اخبار فعالان حقوق زنان در ایران را پوشش می‌دهد، به نقل از خانم جواهری اعلام کرد که آن‌ها به اتهام درج اخباری درباره «وضعیت دستگیری روناک صفازاده و هانا عبدی» دو فعال کرد و از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، دادگاهی شده‌اند.

خانم جواهری در عین حال گفت که شیرین عبادی در جریان دفاع از موکلانش به دادگاه گفته است: «وارد کردن اتهام اقدام علیه امنیت ملی به استناد تنها چند مقاله انتقادی به نظام جمهوری اسلامی که ۳۰ سال از عمر آن گذشته و تثبیت شده است، توهین به جمهوری اسلامی است و اقدام علیه امنیت کشور محسوب می‌شود.»

عبادی در بخش دیگری از دفاع از موکلانش گفته که «اساساً انتشار اخبار مربوط به فرد زندانی، جرم نیست. از طرفی، وقتی دادگاه می گوید موکلان من از طریق انتشار مقاله، اقدام علیه امنیت ملی انجام داده‌اند، باید مشخصاً بگوید کدام کلمه در آن مقاله‌ها به امنیت ملی ضربه زده است.»

پروین اردلان فعال جنبش زنان وعضو کمپین یک میلیون امضا، روز ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ به همراه ۳۲ نفر از فعالان جنبش زنان در برابر دادگاه انقلاب بازداشت شده بود.

خانم اردلان، اسفند سال گذشته برنده جایزه معتبر بنیاد اولاف پالمه شد؛ اما هنگامی که قصد خروج از کشور برای شرکت در مراسم اهدای جایزه را داشت، به وی اعلام شد که ممنوع‌الخروج است.

جلوه جواهری در تاریخ ۱۰ آذرماه سال گذشته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دادسرا احضار و به دستور نماینده دادستان بازداشت شده بود.

خانم جواهری دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه الزهراست و از فعالان جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء به شمار می‌رود.

وی سال‌هاست که در انجمن‌های زنان فعالیت می‌کند.

مریم حسین‌خواه، روزنامه‌نگار، عضو کمپین یک میلیون امضا و فعال جنبش زنان است.

وی ۲۷ آبان‌ماه سال گذشته به طور غیرمنتظره‌ای از سوی دادسرای ویژه امنیت احضار و بازداشت شده بود.

ناهید کشاورز یکی دیگر از فعالان حقوق زن است که پیش‌تر به همراه خانم حسین‌زاده بازداشت و روانه زندان اوین شده بود.


در همین رابطه:
دو سال حبس تعلیقی برای پروین اردلان
پروین اردلان «تفهیم اتهام» شد
جلوه جواهری به دادگاه انقلاب احضار شد
ناهید کشاورز و محبوبه حسین‌زاده آزاد شدند
پروین اردلان ممنوع‌الخروج شد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)