تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: عقب‌نشینی نمی‌کنیم

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران اعلام کرد که کشورش از مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای استقبال می‌کند؛ اما حاضر نیست از حقوق خود عقب‌نشینی کند.

آقای احمدی‌نژاد این سخنان را امروز بعد از پایان مذاکراتش با همتای سوری خود در تهران ایراد کرد.

بشار اسد روز گذشته برای دیدار و مذاکره با مقامات ایران وارد این کشور شده بود.

وی از روز گذشته تا ظهر امروز مذاکراتی با محمود احمدی‌نژاد داشته است.


محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد، رؤسای جمهور ایران و سوریه

به‌ گزارش خبرگزاری‌ها، آقای احمدی‌نژاد که در یک نشست خبری مشترک با بشار اسد سخن می‌گفت، افزود: «در هر مذاکره‌ای که شرکت می‌کنیم و هر موضوعی را مطرح می‌کنیم؛ قطعاً در جهت تثبیت حق هسته‌ای ایران است و ملت ایران سر سوزنی از حقوق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.»

این سخنان آقای احمدی‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته ضرب‌الاجل غرب برای ارائه پاسخ ایران به بسته مشوق‌های هسته‌ای به پایان رسید.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، ایران قرار بود دو هفته بعد از نشست ژنو، پاسخ مشخصی به مشوق‌ها ارائه کند.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که پاسخ خود را در نشست مزبور ارائه کرده‌اند و حالا نوبت غرب است که نظر خود را به پاسخ تهران اعلام کند.

احمدی‌نژاد در عین حال گفت: «مواضع دولت ایران در این زمینه کاملا روشن و قانونی وعادلانه است ما امیدواریم کشورهای غربی پای میز مذاکره بنشینند.»

رییس‌جمهور ایران در بخش دیگری از نشست خبر خود اعلام کرد که تهران و دمشق برای اضمحلال اسراییل خود را می‌کنند.

سخنان آقای احمدی‌نژاد در حالی مطرح می‌شود که سوریه ماه گذشته با میانجی‌گری ترکیه، چند دور مذاکرات با مقامات اسراییل داشته است.


محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد، رؤسای جمهور ایران و سوریه

بشار اسد: حامل پیام نبودم

رییس‌جمهور سوریه که گزارش‌ها از سفر وی به ایران حکایت از میانجی‌گری وی درباره برنامه‌ هسته‌ای تهران حکایت داشت، در این نشست خبری گفت: «بنده به عنوان یک میانجی و فرستاده به ایران نیامده‌ام و حامل هیچ گونه پیامی از سوی مقامات غربی به ایران نیستم.»

بشار اسد در عین حال گفت که سفرش به تهران ارتباطی به پرونده هسته‌ای ایران نداشته است؛ ولی در این زمینه با آقای احمدی‌نژاد مذاکراتی داشته است.

وی به جزئیات این مذکرات اشاره‌ای نکرد؛ اما گفت که اطلاعاتی را که در ابن‌باره می‌خواسته به دست آورده است.

نیکولای سارکوزی ماه گذشته در جریان برگزاری اجلاس اتحادیه مدیترانه ای در پاریس از بشار اسد خواسته بود که در مناقشه هسته‌ای غرب با تهران میانجی‌گری کند.

اما آقای بشار اسد گزارش‌ها در این باره را به طور تلویحی رد کرد و گفت: «این‌که اعلام می شود در فرانسه از بنده به عنوان میانجی بین کشورهای غربی و ایران درخواست‌هایی شده، درست نیست.»

وی افزود: «موضوع هسته‌ای ایران از درون این کشور آغاز می شود؛ نه فرانسه.»

غرب بیم آن را دارد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر به ساخت سلاح هسته‌ای از سوی این کشور شود. تهران با رد این اظهارات، اعلام کرده که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

آمریکا و متحدان غربی‌اش خواستار توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران هستند؛ اما تهران گفته که این درخواست به منزله خط قرمزی است که کسی حق ندارد از آن عبور کند.

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه دور از تحریم‌ها علیه این کشور به خاطر امتناع از تعلیق غنی‌سازی اعمال کرده است.

تهران می‌گوید این تحریم‌ها اثر چندانی بر اقتصاد کشور نداشته است.

نظرهای خوانندگان

ایران از حقش عقب نشینی نمیکند کشورهای 5+1 هم از ایران نخواسته اند که ایران حق غنی سازی ندارد انها خواسته اند در همین حد متوقف شود و توسعه داده نشود . احمدی نزاد هم چیزی اضافه یا کم نگفته است . اگر راستی آزمائی شد هم ایران در چهارچوب قوانین آژانس میتواند توسعه دهد ایران از سال 1354 برای مصارف داروئی غنی سازی میکرده است و آژانس هم ممانعتی نکرده بود بلکه دانش آنرا هم در اختیارش گذاشته بود اما ایران هجده سال اقدام به توسعه ی غنی سازی میکند بدون اطلاع آژانس برای هدفهای نظامی .و جامعه ی بین المللی از اینجاست که وارد جریان میشوند .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 3, 2008 در ساعت 07:44 PM

zir e ax esme bashar asad eshtebahan hafez asad neveshte shode
. . . . .
زمانه ـ با سپاس از توجه و تذکر شما. اصلاح شد.

-- بدون نام ، Aug 3, 2008 در ساعت 07:44 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)