تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مشاهده خورشیدگرفتگی در نقاط شمالی کره زمین

خورشید امروز جمعه اول ماه اوت (۱۱ مرداد) در نواحی شمالی کره زمین از جمله شمال کانادا، روسیه، مغولستان و چین گرفت تا مردم این قسمت از جهان شاهد تاریک شدن آسمان به مدت تقریباً دو دقیقه باشند.

در شهر نووسيبرسک سومین شهر بزرگ روسیه مردم و ۳۰ هزار گردشگری که به این شهر آمده بودند، شاهد پنهان شدن خورشید در پشت ماه به مدت ۲ دقيقه و ۲۰ ثانيه بودند.

بسیاری از منجمان و ستاره شناسان برای مطالعه خورشید به این شهر رفته بودند و از ایران نیز چندین استاد نجوم ایران برای رصد خورشیدگرفتگی به شهرنووسیبریک رفته‌اند.

دکتر علی عجب شيری‌زاده، در گفتگو با ایسنا، مطالعه ناحيه تاج خورشيد در هنگام رصد را بسيار حساس و مهم دانست و گفت: «مطالعه ناحيه تاج خورشيدی كه در حالت عادی قابل رويت نمی‌باشد بسيار مهم بوده و برای درك منشأ و ساختار خورشيد، ساختار ستارگان ديگر و كشف مجهولات ستارگان كه به هيچ وجه رصد درون آنها امكان‌پذير نيست، بسيار مهم است.»

۳۲ نفر از گروه بين‌المللی خورشيدشناسان فرانسه همراه با رصدکنندگانی از دانشگاه تبريز و دانشگاه پير و ماری كوري پاريس اين رصد علمی را انجام دادند.

در ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ اولین منطقه در ایران که گرفت خورشید را مشاهده کرد، روستای «بورآلان» در مرز ایران و کشور آذربایجان بود.

پس از این روستا، در شهر ماکو در ساعت ۱۴ و ۱۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه، گرفت جزئی آغاز شد. این گرفت در ساعت ۱۵ و ۱۶ دقیقه و ۵۰ ثانیه به بیشترین حد یعنی ۳۲ درصد رسید و در ساعت ۱۶ و ۱۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه پایان یافت.

در ایران بیشترین درصد گرفت خورشید در مناطق شمال شرقی روی داد و بیشترین میزان در مشهد با ۴۰ درصد گرفتگی جزئی گزارش شده‌است.

این خورشید گرفتگی به طور جزئی از ساعت ۱۴:۳۳ دقیقه در تهران قابل مشاهده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)