تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عفو‌ بین‌الملل: ایران ۱۲ دانشجو را آزاد کند

سازمان عفو بین‌الملل با صدور اطلاعیه‌ای خواستار آزادی ۱۲ دانشجویی شد که ماه گذشته از سوی مقامات امنیتی ایران بازداشت شده‌اند.

این بیانیه روز گذشته با عنوان «بازداشت‌های خودسرانه، نگرانی از شکنجه یا رفتار ناشایست و زندانیان عقیدتی» منتشر شده است.

مهدی خدایی و سلمان سیما (دانشجویان دانشگاه آزاد شهرری) فرزاد حسن‌زاده و محمد زراعتی (دانشجویان دانشگاه مشهد) بهاره هدایت و محمد هاشمی (دانشجویان دانشگاه تهران) مجید اسدی (دانشجو دانشگاه علامه طباطبایی تهران) آرش رایجی، حسن جنیدی و پیام شکیبا (دانشجوبان دانشگاه زنجان) انبارکی و خویینی (دانشجویان دانشگاه بوشهر) ۱۲ دانشجویی هستند که عفو بین‌الملل خواسته که هر چه زودتر از زندان‌های ایران آزاد شوند.

همگی این دانشجویان تیرماه امسال و در آستانه سالگرد ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ در شهر‌های مختلف کشور دستگیر شده‌اند.

اتهام این دانشجویان «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب»، «ترویج رفتارهای غیر مذهبی» و «تشویش اذهان عمومی» اعلام شده است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده که این دانشجویان «به خاطر افکارشان در بازداشت به سر می‌برند و باید فوراً و بی قید و شرط آزاد شوند.»

بیانیه این نهاد فعال در حقوق بشر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته یک مقام قضایی در دادسرای امنیت تهران از آزادی بهاره هدایت و محمد هاشمی دو عضو دفتر تحکیم وحدت خبر داد؛ اما خبرنامه امیر کبیر امروز یکشنبه با رد آزادی این دو دانشجو اعلام کرده که «علی‌رغم صدور قرار کفالت» این دو نفر هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند.

این دو دانشجو به داشتن رابطه با گروه‌های خارجی «ضد انقلاب» متهم شده‌اند.

محکومیت یک دانشجوی دیگر

خبرنامه امیرکبیر نیز امروز بکشنبه از محکومیت علی عزیزی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به سه سال حبس تعزیری خبر داده است.

این حکم از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده است. آقای عزیزی ۲۰ روز فرصت دارد تا به این حکم اعتراض کند.

علی عزیزی ۱۳ آبان‌ماه سال گذشته به اتهام شرکت در تجمعی اعتراضی به دیدار محمود احمدی‌نژاد، رییس‌‌جمهوری ایران از دانشگاه امیرکبیر و شرکت در چند تجمع دیگر دانشجویی دستگیر شد و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر برد.

آن طور که یوسف مولایی، وکیل علی عزیزی به خبرنامه امیرکبیر گفته است: «شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب علی عزیزی را به سبب اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمعات روز دانشجوی سال ۸۵ در دانشگاه تهران و ۳۰ مهر ۸۶ در دانشگاه امیرکبیر به دو سال حبس تعزیری محکوم کرده است.»

وی هم‌چنین به سبب تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های مختلف به یک سال حبس تعزیری محکوم شده که در مجموع حکم سه سال حبس تعزیری برای وی صادر شده است.


مطالب مرتبط:
گزارش نشست‌ اعتراض به بازداشت فعالان دانشجویی
اعتراض به «وضعیت بحرانی دانشگاه‌های ایران»
بازداشت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم
دلایل بازداشت دانشجویان دفتر تحکیم اعلام شد
دفتر تحکیم: اتهامات منتسبه «شرم‌آور» است
از عبدالله نوری تا هرمیداس باوند برای دانشجویان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)