تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض حزب چپ سوئد به حکم اعدام سه فعال کرد

حزب چپ سوئد در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، به صدور حکم اعدام سه فعال کرد در این کشور اعتراض کرد و خواستار لغو این احکام شد.

فرزاد کمانگر، علی حیدریان و فرهاد وکیلی سه نفری هستند که به اتهام «محاربه» از سوی قوه قضابیه ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

حزب چپ سوئد هم‌چنین در بیانیه خود که در برخی از سایت‌های اینترنتی منتشر شده، با خطاب قرار دادن محمد‌جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، آورده است که از شکنجه سه فعال کرد در زندان‌های ایران مطلع بوده و معتقد است: «شیوه برخورد و بازجویی با آن‌ها طبق قوانین حقوق بشری نبوده است.»

این نامه در حالی منتشر می‌شود که ۲۹ تیرماه امسال، اعضای خانواده این محکومان به اعدام به همراه جمعی از فعالان حقوق بشر کردستان با تجمع در مقابل مجتمع قضایی شهر سنندج، مرکز استان کردستان ایران، خواستار لغو احکام صادره شده بودند.

این سه نفر به طور مشخص از سوی قوه قضاییه ایران به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و «نگهداری مواد منفجره» به اعدام محکوم شده‌اند.

در نامه حزب چپ سوئد هم‌چنین خطاب به این دو مقام ایرانی در خصوص نحوه بازجویی‌ها از سه فعال کرد آمده است: «بازجویی‌هایی که دستگاه قضایی در مورد این افراد انجام داده است، مطابق استانداردهای جهانی نبوده است.»

این حزب در عین حال تأکید مقامات ایران بر اجرای احکام اعدام در این کشور را «یک اولتیماتوم ظالمانه، غیرانسانی، پست و نقض حق زندگی» دانسته است.

حزب چپ سوئد پیش‌تر طی نامه‌هایی خواستار لغو احکام عدنان حسن پور، هیوا بوتیمار، محمدصدیق کبودوند و هانا عبدی شده بود.

کمانگر به مدت ۱۲ سال در شهر کامیاران به عنوان معلم فعالیت کرده و عضو هیأت مدیره شاخه محلی انجمن صنفی معلمان و یکی از گروه‌های محلی حامی محیط زیست بوده و برای ماهنامه رویان، از نشریات اداره آموزش و پرورش شهر کامیاران نیز می‌نوشته است.

وی هم‌چنین نویسنده یک سازمان حقوق بشر محلی است که نقض حقوق بشر در کردستان و استان‌های دیگر را مستندسازی می‌کند.

پیش‌تر فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به صدور حکم اعدام آقای کمانگر اعلام کرده بودند.


در همین رابطه:
تجمع برای لغو اعدام سه فعال کرد
طومار مردمی در حمایت از فرزاد کمانگر
نگرانی عفو بین‌الملل از صدور حکم اعدام فرزاد کمانگر

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)