تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد از نقض فزاینده حقوق‌بشر در ایران

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی برنده صلح نوبل اداره آن را برعهده دارد با صدور اطلاعیه‌ای از رشد فزاینده «نقض حقوق‌بشر» در ایران انتقاد کرد.

در اطلاعیه این کانون که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو زمانه قرار گرفته، آمده است، «موج‌های تازه نقض حقوق بشر چنان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است که در جای جای کشورسخن از آن به میان می‌آید.»

این اطلاعیه در حالی صادر شده که پیش از این کانون مدافعان حقوق‌بشر از تصویب یک فوریت از طرح تشدید مجازات‌ها برای وبلاگ‌نویسانی که اقدام به اشاعه «فحشا» می‌کنند ابراز نگرانی کرده بود.

در این طرح که از سوی نمایندگان مجلس هشتم یک فوریت از آن تصویب شده، مجازات اعدام برای مروجین «فساد و فحشا» در سایت‌های اینترنتی در نظر گرفته شده است.

کانون مدافعان حقوق‌بشر در اطلاعیه امروز سه‌شنبه خود به اعلام «انحلال» انجمن‌صنفی روزنامه‌نگاران از سوی وزارت کار دولت آقای احمدی‌نژاد اعتراض و این تصمیم را « نقض حقوق جامعه» می‌داند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران ماه گذشته از سوی وزارت کار جمهوری اسلامی و به استناد حکم دیوان عدالت اداری واجد شرایط انحلال اعلام شده است.

هیئت‌مدیره این انجمن می‌گوید وزارت کار صلاحیت قانونی برای انحلال این انجمن را ندارد.

این کانون در بخش دیگری از اطلاعیه خود در عین حال به بازداشت بهاره هدایت و محمد هاشمی دو عضو دفتر تحکیم وحدت اعتراض کرده و این اقدام مقامات امنیتی جمهوری اسلامی را «برخلاف قانون و رعایت موازین مورد نظر مقنن» اعلام کرده است.

این دو دانشجو هفته گذشته به اتهام ارتباط با «نیروی‌های ضد انقلاب» بازداشت و روانه زندان اوین شده‌اند.

کانون مدافعان حقوق‌بشر همچنین از مقامات قضایی خواسته است تا در مورد صدور حکم ۱۱ سال حبس صادق کبودوند فعال حقوق بشر در کردستان توضیح دهند که آیا حکم « با ملاک عرف و رویه قضائی منطبق و سازگار» است یا خیر؟

این کانون در پایان اطلاعیه خود خواستار روشن شدن «اینهمه گریز از قانون، جلب، احضار و بازداشت به دور از ضوابط قانونی» از سوی مقامات قوه قضائیه شده است.

نظرهای خوانندگان

mage regime jomhoriye eslami movafeghe enghelab hast ke mardoom ro be jorme zede enghelab boodan dasgir mikoneh? age movafeghe enghelab hast ,movafeghe khasteye kheylihaye digare ke mikhan oza avaz beshe.vali be nazare shoma hamoon ye enghelab sale 57 vaseye haft poshtemoon kafi nabood?ba tashakor

-- saman ، Jul 22, 2008 در ساعت 11:09 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)