تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

یورش پلیس مصر به دفتر تلویزیونی العالم

یک هفته پس از کناره‌گیری تیم ملی فوتبال مصر از دیدار با تیم ملی ایران، رسانه‌های عرب‌زبان گزارش می‌دهند مقامات پلیس قاهره با یورش به دفتر تلویزیون ماهواره‌ای العالم ایران، تجهیزات این شبکه تلویزیونی ضبط را کرده‌اند.

گزارش این اقدام دولت مصر از سوی پایگاه اینترنتی محیط و روزنامه کویتی القبس مورد تائید قرار گرفته است.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری فارس، آن‌طور که احمد السویفی مدیر دفتر العالم در قاهره در گفتگو با روزنامه کویتی القبس اعلام کرده، پلیس قاهره فعالیت شبکه تلویزیونی را غیرقانونی دانسته و اقدام به پلمب آن کرده است.

این در حالی است که به گفته این مقام تلویزیونی، شبکه العالم چهار سال است که با موافقت شفاهی مقامات مصر در این کشور به فعالیت می‌پردازد.

به‌نظر می‌رسد این اقدام دولت مصر در واکنش به تهیه فیلمی در ایران در مورد ترور رئیس‌جمهور سابق این کشور صورت گرفته باشد.

نمایش این فیلم در ایران، موجب نارضایتی شدید مقامات رسمی مصر را به دنبال داشته است.

به گزرش خبرگزاری مهر، پایگاه اینترنتی محیط نیز در گزارش جداگانه‌ای نوشت: «پلیس مصر با متهم کردن مدیر دفتر شبکه العالم در قاهره به استفاده از این فضای کاری برای پخش برنامه‌های تبلیغاتی بدون مجوز، به این دفتر حمله کرد و تمام دوربین‌ها، دستگاه‌های کامپیوتر و دیگر وسائل مربوط به تصویر برداری موجود در دفتر را مصادره کرده است.»

قاهره پیشتر دیدار تدارکاتی دو تیم ملی ایران و مصر را به‌طور یک‌جانبه لغو کرد و مقامات فدراسیون فوتبال مصر اعلام کرده‌اند که این تصمیم را در راستای اعتراض فیلم ایرانی «اعدام فرعون» که درباره ترور انور السادات رییس جمهور فقید مصر است، اتخاذ کرده‌اند.

با این حال ایران اعلام کرده است که تصمیم فدراسیون مصر اقدامی سیاسی بوده و از مقامات فوتبال مصر به فیفا شکایت کرده است.

سازندگان فیلم مستند«ترور یک فرعون» که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، قتل انورسادات از سوی خالد اسلامبولی را اقدامی انقلابی نشان می‌دهند.

انور سادات در ششم اکتبر سال ۱۹۸۱ درجریان یک رژه نظامی به دست خالد اسلامبولی ترور شد. اسلامبولی نیز در دادگاه به اعدام محکوم شد و یک‌سال بعد به دار آویخته شد.

روابط سیاسی بین مصر و ایران درسال ۱۹۸۰ یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران، در اعتراض به شناسایی اسرائیل ازسوی مصر، پذیرفتن شاه ایران در این کشور و حمایت قاهره از عراق در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران، قطع شد.

دو کشور از آن تاریخ تا کنون تنها دارای دفتر حافظ منافع در تهران و قاهره هستند.


در همین رابطه:
ایران از تیم‌ ملی فوتبال مصر شکایت کرد
شکایت ایران از فدارسیون فوتبال مصر
احضار نماینده سیاسی ایران در مصر
خشم خانواده سادات از فیلم «ترور یک فرعون»
بازی دوستانه ایران و مصر لغو شد

نظرهای خوانندگان

یورش بردند، بستند، ضبط کردند، غیر قانونی اعلام کردند، درش را پلمپ کردند، از نمایش فیلم به خشم آمدند، برنامه بدون مجوز را تعطیل کردند....
فکر می کردیم که اگه کلمه اسلامی را از عنوان «جمهوری اسلامی ایران» برداریم این مشکلات بر طرف می شود، اما می بینیم که «جمهورية مصر العربية» که از وجود این لغت دلنشین بی بهره است همچنان این رفتار های عقب مانده را به نمایش می گذارد.... شاید این لغت جای دیگری ضبط شده است و باید آنجا را تغییرش داد.
روی هم رفته خبر خوبی بود..

-- بدون نام ، Jul 22, 2008 در ساعت 10:34 AM

به نظر می رسد که جمهوری اسلامی برنامه روشن و دقیقی برای گسترش روابط خود با کشورهای اسلامی ندارد.مصر که می توان آن را بحق دروازه کشورهای عربی قلمداد کرد سالهاست به دلایلی واهی در قطع رابطه با ما به سر می برد و عواملی این وضعیت را به وجود آورده اند که هیچگونه ارزش راهبردی برای پافشاری بر روی آنها وجود ندارد. نامیدن یک خیابان به نام خالد استانبولی یا ساخت فیلمی به نام اعدام فرعون آیا اینقدر ارزش دارد که ما رابطه استراتژیکمان را مختل سازیم؟ گیریم که فیلمسازی بنا به دیدگاههای خود چنین فیلمی را ساخت رسانه ملّی که باید نسبت به منافع ملّی حساس باشد چرا به پخش آن می پردازد؟

-- مهتاب ، Jul 22, 2008 در ساعت 10:34 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)