تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پیش‌بینی واکنش اتحادیه عرب درباره حکم بازداشت عمر‌البشیر
روزنامه قدس سرمقاله امروز خود را با عنوان «آزمون دشوار جهان عرب» به موضوع صدور حکم بازداشت عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس قدس این حکم را یکی از بی‌سابقه‌ترین تصمیمات علیه یک رهبر کشور عربی می‌داند.
این روزنامه همچنین می‌نویسد که مقامات سودان بحران دارفور را امری داخلی می‌دانند، اما کشور‌های خارجی نظری برخلاف رئیس‌جمهور این کشور دارند.

قدس در ادامه با طرح این پرسش که آیا حمایت اتحادیه عرب می‌تواند به لغو حکم بازداشت عمر‌البشیر منجر شود، می‌نویسد: «اتحادیه عرب اگر تصمیم قاطع و واقع بینانه‌ای اتخاذ نکند، نه تنها سودان که هر کشور دیگر عرب در آینده می تواند با چنین وضعیتی روبرو و حاکمیت ملی‌اش مخدوش شود.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان می‌نویسد که حکم لاهه می‌تواند منجر به بروز جنگ‌هایی داخلی جدیدی در سودان شود.

تبادل اسرای اسرائیل و حزب‌الله لبنان
در سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «فتح‌المبین» به بحث و بررسی نتایج تبادل اسرای اسرائیل و لبنان پرداخته شده است.

این روزنامه تبادل روز گذشته اسرای اسرائیل و لبنان را به طور تلویحی با «صلح حدبیه » پیامبر اسلام با کفار شبیه دانسته و آن‌ را «فتح‌المبین» حزب‌الله اعلام کرده است.

رسالت می‌نویسد: «امتیازاتی که حزب‌الله تاکنون از رژیم صهیونیستی بویژه در نبرد دیپلماتیک گرفته هیچ ارتش عربی درگیر با رژیم صهیونیستی نتوانسته است بگیرد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین معتقد است: «دشمن صهیونیستی نه در صحنه نبرد مسلحانه دستاوردی داشت و نه در مذاکرات دیپلماتیک با حزب‌الله و این طعم شکست را برای رژیم اشغالگر قدس تلخ‌تر و ناگوارتر می‌کند.»

دورنمای مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «تعلیق‌های مذاکره» به تجزیه و تحلیل فضای حاکم بر مذاکرات آتی ایران و سولانا درباره برنامه‌ای هسته‌ای‌اش پرداخته است.

این روزنامه مذاکرات آقای جلیلی و سولانا را مونولوگ (تک‌گویی) دانسته است تا دیالوگ(گفتگو).

کیهان همچنین می‌نویسد که در نمایندگی آقای سولانا جای تردید است، به این معنی که وی در واقع معلوم نیست که از طرف چه کسانی (5+1، روسیه و چین یا آمریکا) پای میز مذاکره می‌نشیند.

کیهان در ادامه می‌آورد که اروپا تمایل بسیاری دارد تا از قابلیت‌های دیپلماتیک ایران برای حل وفصل مناقشه اتمی تهران استفاده کند، علاوه بر این اروپا به این واقعیت پی برده است که «نه تنها سیطره آمریکا بلکه حتی هماهنگی درونی دولت بوش از هم پاشیده شده است.»

این روزنامه در پایان به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه می‌کند: «آمریکای بوش اکنون در خاک است و تنها باید او را با همین روند فعلی مدیریت کرد. همه هیاهوها درباره تشدید تحریم و قوت گرفتن احتمال حمله، برای برخاستن از این خاک سرنوشت‌ساز است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)