تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش‌ جهانی به پیگرد قضایی عمر‌البشیر

در حالی که دولت سودان به تصمیم دادگاه بین‌المللی جنایی در «متهم کردن حسن عمر‌البشیر به نسل‌کشی»، به شدت واکنش نشان داده، سازمان عفو بین‌الملل صدور حکم بازداشت رئیس‌جمهور سودان را گام مهمی به سوی پایان مصونیت قضایی درباره «جنایات دارفور»، خواند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دادستان دیوان بین‌المللی جنایی گام مهمی در خصوص توجه به نقض حقوق بشر در سودان است.

در این بیانیه که در وب‌سایت این سازمان منتشر شده، آمده است که عفو بین‌الملل بارها تکرار کرده است که باید به نقض قوانین بین‌المللی که برخی از طرف‌های درگیر در مناقشه دارفور مرتکب می‌شوند رسیدگی شود.

عفو بین‌الملل همچنین از دولت سودان خواسته است به گونه‌ای عمل کند که تأثیری منفی بر استقرار نیروهای صلح‌بان مشترک سازمان ملل و اتحادیه اروپا در دارفور نداشته باشد.

این در حالی است که گزارش‌های خبرگزاری‌ها حاکی از خروج بخشی از نیروهای سازمان ملل از منطقه دارفور به دلیل نگرانی از بروز خشونت است.

در همین حال بی‌بی‌سی‌نیوز خبر داد که عبدالمحمود عبدالحلیم نماینده سودان در سازمان ملل متحد، اتهامات علیه عمر‌البشیر را «بیانیه‌ای سیاسی» نامید و گفت که خارطوم از امضاکنندگان دادگاه بین‌المللی جنایی نیست و بنابراین با آن همکاری نخواهد داشت.

علی عثمان طه معاون رئیس‌جمهور سودان هم مدارک مورد استفاده از سوی این دادگاه را ساختگی دانست و گفت که دولت سودان تلاش می‌کند مانع از اقدامات دادگاه بین‌المللی جنایی شود.

مورنو اوکامپو دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی که مقر آن در لاهه است، عمر‌البشیر را به اتهام نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم کرده و خواستار بازداشت وی شده است.

عمر‌البشیر نیز در گفتگو با رویترز اتهامات دادگاه یاد شده را دروغین خواند و گفت: «هر کس دارفور را دیده باشد و درباره مسائل نژادی و قومیتی مقامات سودان هم اطلاعاتی داشته باشد، متوجه می شود که همه این اتهامات دروغ است.»

بر اساس این گزارش، خارطوم بدنبال متحدینی چون چین و روسیه از اعضای شورای امنیت می گردد تا بتواند رأی قاضیان دادگاه بین‌المللی جنایی را تحت تاثیر قرار دهد.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به نقل از شان مک‌کورمک سخنگوی دولت بوش نوشت که دولت آمریکا عضویتی در دادگاه بین‌المللی جنایی ندارد، اما شناسایی یک فاجعه انسانی را مسئله مثبتی می‌داند.

به نوشته آسوشیتدپرس، دولت بوش با این که سال‌ها علیه سودان به خاطر اتفاقات دارفور تحریم‌هایی را اعمال کرده و حوادث آن منطقه را نسل‌کشی نامیده است، اکنون در خصوص اقدام دادگاه بین‌المللی جنایی، واکنش روشنی نشان نمی‌دهد.

این در حالی است که جان بلینگر از مشاوران ارشد بوش اعلام کرد: «در عالم سیاست، نه تنها مخالفتی با تصمیم دادگاه نداریم بلکه از آن حمایت هم می‌کنیم.»

خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که سران عرب برای گفتگو در خصوص حکم دادگاه بین‌الملل جنایی در مورد عمر‌البشیر و بحران در رابطه سودان و این دادگاه روز چهارشنبه در قاهره جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)