تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توافقنامه گازی ایران با گازپروم روسیه

رئیس شرکت نفتی گاز پروم روسیه توافقنامه‌ای را برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی با مقامات نفتی ایران در تهران امضا کرد.

این توافقنامه در حالی امضا می‌شود که شرکت نفتی توتال فرانسه چند روز قبل به سبب مسائل سیاسی از سرمایه‌گذاری در این میدان گازی کناره‌گیری کرده است.

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری‌ها، براساس این قرارداد شرکت روسی گازپروم امکان می‌یابد در حوزه گازی عظیم پارس جنوبی مشارکت کند.

حوزه گازی پارس جنوبی هشت درصد از ذخائر جهانی گاز را در خود جای داده است.

دولت‌های غربی شرکت‌های انرژی خود را برای قطع سرمایه گذاری در ایران به سبب برنامه هسته‌ای این کشور تحت فشار قرار داده‌اند.

متعاقب این فشارها، شرکت توتال هفته گذشته اعلام کرد در حال حاضر در یک فاز از میدان پارس جنوبی ایران سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

در اوایل سال جاری شرکت رویال داچ شل هم از یکی از فازهای همین میدان خارج شده بود.

در همین حال غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران هم ابراز امیدواری کرده است که یادداشت تفاهمی که این کشور با شرکت گازپروم روسیه امضا کرده، به‌زودی اجرایی شود.

در یادداشت تفاهمی که دو کشور به امضا رساندند برنامه‌هایی برای توسعه بزرگترین منبع معیانات گازی دنیا در پارس‌جنوبی، همکاری در جهت انتقال نفت ایران از بندر نکا در دریای خزر به بندر جاسک در دریای عمان و همچنین ساخت پالایشگاهی در شمال ایران پیش بینی شده است.


در همین رابطه:
وزیر نفت: بدون توتال ادامه می‌دهیم
توقف سرمایه‌گذاری جدید توتال در ایران
ضرب‌الاجل ایران برای کرسنت و توتال

نظرهای خوانندگان

قراردادي امضا نشده است . آنچه كه در تهران اتفاق افتاد تنها امضاي يك توافقنامه بود كه به لحاظ سياسي مي تواند قابل تامل باشد . لطفا در تنظيم و نشر اخبار دقت بيشتري كنيد . از زحمات شما ممنونم و به راديوي شما گوش مي كنم . موفق باشيد
. . . . . . . .
زمانه ـ با سپاس از حسن نظر و توجه شما، مورد اعلام شده در متن خبر اصلاح شد.

-- علي ، Jul 15, 2008 در ساعت 12:08 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)