تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری
سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «ضرورت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» به موضوع انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در ایران اختصاص یافته است.

این روزنامه می‌نویسد که مهمترین نکته‌ای که در رابطه با این انتخابات باید مورد توجه قرار بگیرد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس مردم‌سالاری همه مسئولان جمهوری اسلامی بر این تغییر توافق نظر دارند.

نقد مواضع احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات
در سرمقاله روزنامه رسالت نیز با عنوان «احساس تکلیف» به موضوع انتخابات آتی ریاست‌جمهوری پرداخته شده است.

این روزنامه از مواضع حزب مشارکت و برخی از احزاب اصلاح‌طلب دیگر در انتخابات آتی انتقاد کرده است.
آن‌طور که رسالت اعلام کرده، حزب مشارکت خواستار کنار زدن احمدی‌نژاد از قدرت است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، بخش مهمی از نامزد‌های احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری فاقد مقبولیت مردمی هستند.

این روزنامه در پایان می‌نویسد، آن‌بخش از اصلاح‌طلبان که می‌گویند براساس تکلیف در انتخابات شرکت می‌کنند تا احمدی‌نژاد از قدرت برکنار شود «رویکردی کاملا سیاسی و غیر ملی» دارند.

بررسی نقش فرانسه در مناقشات خاورمیانه
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود اب عنوان «سارکوزی به دنبال افزایش نقش بین‌المللی پاریس» به تجزیه و تحلیل نقش فرانسه در مناسبات دیپلماتیک خاورمیانه پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه معتقد است که سارکوزی قصد دارد با ایفای نقش بیشتری در معادلات حساس منطقه‌ای، جایگاه اروپا را برای حل و فصل مناقشات موجود میان برخی کشور‌های این منطقه را ارتقاء بخشد.

اعتماد ملی همچنین دیدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از فرانسه را در راستای حفظ فاصله این کشور با آمریکا ارزیابی کرده است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد که فرانسه قصد دارد تا دو سال آینده نقش‌های مهمتری در میان کشور‌های حوزه دریای مدیترانه ایفا کند.

توصیه به مقامات جمهوری اسلامی
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی هم با عنوان «به این سراب دل خوش نکنید» به بحث و بررسی مناقشه هسته‌ای ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای این کشور پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که برخلاف آن‌چه که مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از عقب‌نشینی آمریکا در پرونده هسته‌ای از آن نام می‌برند، نه تنها چنین اتفاقی روی نداده است بلکه «گستاخانه تنها برای ورود ایران به مرحله پیش مذاکره، شرط عدم افزودن سانتریفیوژهای بیشتر را اضافه کرده است.»

جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله خود خطاب به مقامات ایران می‌نویسد که در مذاکرات آتی تهران و غرب باید بر حق این کشور بر ادامه غنی‌سازی تاکید کرده و به سراب‌هایی که غرب ایجاد کرده است دل‌خوش نکنند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)