تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران، یک تهدید است»

آمریکا، نمایش قدرت موشکی ایران در هفته گذشته را «نشانه ضرورت توسعه سامانه دفاع موشکی مورد نظر واشنگتن در اروپا» تلقی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگاران گفت که آزمایش موشکی تهران باید به تردیدهای روسیه مبنی بر این‌که ایران ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به موشک‌های دوربرد دست خواهد یافت، پایان دهد.

وی افزود که واقعیت این است که آن‌ها موشکی را آزمایش کردند که بردی کاملاً مطلوب دارد. همان‌گونه که درباره دفاع موشکی در اروپا گفته‌ایم، یک تهدید واقعی از سوی این کشور وجود دارد و به نظر من، آزمایش موشکی ایران بر این مسأله صحه گذاشت.

اما به گزارش خبرگزاری‌ها، مقامات وزارت دفاع آمریکا اذعان کردند که این سیستم دفاع موشکی پیشنهادی برای اروپا، برای کنترل و توقف موشک دوربرد شهاب ۳ ایران نیست؛ بلکه برای مقابله با موشک‌های میان‌برد و قاره‌پیمای بالستیک با برد بیش از سه هزار کیلومتر طراحی شده است.

شهاب ۳، موشکی که گفته شده است دو هزار کیلومتر برد دارد، می‌تواند بخش‌هایی از جنوب اروپا را هدف قرار دهد؛ اما بزرگ‌ترین تهدید برای بخش‌هایی از خاورمیانه از جمله اسراییل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در این منطقه است.

با این حال، مقامات و تحلیلگران می‌گویند که رزمایش اخیر ایران که در آن شهاب ۳ و سایر موشک‌های کوتاه‌بردتر شلیک شدند، از پیشرفتی جدیدی در برنامه‌های موشکی ایران، نشانی نداشت.

جف مورل سخنگوی پنتاگون گفت که همه این قابلیت‌ها قبلاً آزمایش شده بود و به نظر می‌رسد که این آزمایش‌ها بیش از آن‌که تلاشی برای آزمایش قابلیت‌های موشکی باشد، برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی بود.

ایران در ماه فوریه یک کاوشگر تحقیقاتی را با شلیک موشک شهاب ۳ به فضا پرتاب کرد؛ اقدامی که روسیه هم اعلام کرد این اقدام موجب طرح سوء ظن‌هایی مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی به توانایی تولید تسلیحات هسته‌ای است.

گفته می‌شود ایران، موشک‌های میان‌برد در دست تولید را از کره شمالی خریداری کرده است.

طبق برآورد اوایل امسال سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، ایران در سال 2003 تلاش مخفیانه خود را برای توسعه تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده در موشک‌هایش متوقف کرده است.

با این حال، ایران در اعتراض به تحریم‌های بین‌المللی، هم‌چنان به برنامه غنی‌سازی اورانیوم و نیز توسعه موشک‌هایی ادامه می دهد که جز برای حمل تسلیحات هسته‌ای، تقریباً مورد استفاده دیگری ندارند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)