تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ممنوعیت تبلیغاتی برای چهره‌های مشهور در ایران

ایران حضور ستار‌ه‌های ورزشی و هنری را در آگهی‌های بازرگانی به این علت که افراد مشهور نباید به ترویج مصرف گرایی بپردازند، ممنوع اعلام کرد.

روزنامه‌های ایران امروز سه‌شنبه به نقل از علیرضا کریمی رئیس دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته‌اند: « الگوهای فرهنگی و ورزشی کشور از افتخارات ایران اسلامی هستند و باید مروج روحیه جوانمردی باشند و نه مشوق فرهنگ مصرف‌گرایی.»

به‌گفته آقای کریمی و «با استناد به موارد و ضوابط قانونی موجود» استفاده از هر نوع تصویر شخصیت‌های ملی، ورزشی و فرهنگی در آگهی‌های بازرگانی ممنوع است.

وی گفته است که این ممنوعیت شامل کانال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز می‌شود.

چندین سال است که ستاره‌های ورزشی و هنری مرد ایرانی برای تبلیع کالاها در بیلبوردهای تبلیغاتی حضور می‌یابند، اما به نظر می‌رسد یکی از اهداف شناخته شده این ممنوعیت، حسین رضازاده قهرمان وزنه‌برداری جهان و برنده دو مدال طلای مسابقات المپیک که به هرکول ایران معروف است، باشد.

رضازاده در چندماه گذشته با حضور در تبلیغاتی که توسط یک شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شود و هدف از آن نیز تبلیغ برای سرمایه‌گذاری در بخش املاک دبی است، انتقاداتی را متوجه خود کرده است.

هیکل غول‌آسای رضازاده که در حال تبلیع برای بانک‌ها و کالاهایی همچون آب معدنی است، در بیلبوردهای تهران زیاد به چشم می‌خورد.

محمد‌رضا گلزار و بهرام رادان دو بازیگرسینمای ایران و همچنین مهران مدیری کارگردان طنز تلویزیون این کشور نیز پیش از این در تبلیغاتی برای لباس مردان و چای ایرانی حضور داشته‌اند.

به‌رغم ممنوعیت در ساله‌ای اولیه پس از انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷ تبلیغات و آگهی‌های تلویزیونی به سبک غربی در اوایل دهه ۸۰ مجدداً در شهرها و رسانه‌های دولتی ایران پدیدار شده‌اند.

ایران پیش از این نیز شرکت‌های تجاری را از تبلیع محصولات خود در کانال‌های ماهواره‌ای فارسی زبان منع کرده بود.

ده‌ها کانال ماهواره ای فارسی زبان از آمریکا، اروپا و امارات متحده عربی برای ایران برنامه پخش می‌کنند.


در همین رابطه:
انتقاد از وزنه‌بردار المپيك به دليل تبليغات ماهواره‌اي
«بیش از ۳۰ درصد ایرانیان، ماهواره نگاه می‌کنند»
ممنوعیت تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان

نظرهای خوانندگان

اتفاقا ً تبلیغات باعث می شه که مردم از کالاهای ایرانی استفاده کنن. حداقل تبلیغات برای کالاهای خارجی رو ممنوع می کردن.

-- مستانه ، Jul 8, 2008 در ساعت 12:38 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)