تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«میمون‌ها؛ قربانی آزمایش‌های بیولوژیک در ایران»

روزنامه تایمز لندن در شماره روز یکشنبه خود نوشت که صدها میمون در معرض انقراض آفریقایی برای انجام آزمایش‌های علمی به آزمایشگاه‌های «مخفی» ایران فرستاده می‌شوند.

این روزنامه در نسخه آن‌لاین خود خبر داد به واسطه تحقیقات مخفیانه‌ای پی برده است که این میمون‌های وحشی که انجام آزمایش‌ها بر روی آنها در بریتانیا ممنوع شده است در تعداد بسیار زیاد و به صورت نامحدود به سایر نقاط جهان فرستاده می‌شوند و تحت آزمایش‌هایی بسیار دردناک که نهایتا به مرگ آنها منجر می‌شود قرار می‌گیرند.

روزنامه تایمز با اشاره به اینکه احتمالاً این میمون‌ها برای تولید تسلیحات میکروبی و بیولوژیک به ایران قاچاق می‌شوند از قول «نظیر مانجی» یک قاچاقچی حیوانات از کشور تانزانیا نوشت که مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی ایران در سال جاری ۲۱۵ میمون از او خریده‌است.

وی همچنین خبر داد که در سال جاری بیش از ۴ هزار میمون به آزمایشگاه‌های مختلف جهان فروخته است.

بر اساس این گزارش، اگرچه مانجی همچنان با ایران معامله می‌کند اما نسبت به انگیزه واقعی آن‌ها برای خرید این میمون‌ها مظنون است. او در این خصوص گفته است: «آنها پول زیادی صرف این کار کرده و حتی دانشمندان خود را برای کنترل هر یک از محموله‌ها (به آفریقا ) اعزام می‌کنند.»

به نوشته تایمز، مانجی گفته است: «ایران خیلی مشکوک عمل می‌کند. آنها می‌گویند واکسن مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید می‌کنند و از هیچ کشور خارجی واکسن نمی‌خرند. اما من فکر می‌کنم ایرانی‌ها میمون‌ها را در کار دیگری مورد استفاده قرار می‌دهند.»

این روزنامه در ادامه به نقل از یک قاچاقچی دیگر تانزانیایی به نام «فیلبرت رابیبیرا» می‌نویسد که دریافتن اینکه ایرانی‌ها میمون‌ها را برای چه کاری می‌خواهند دشوار است. آنها مرموز عمل می‌کنند و حقیقت را نمی‌گویند.

به نوشته تایمز، این افشاگری شک و تردیدها را در مورد این‌که میمون‌ها برای تحقیقات مرتبط با سلاح بیولوژیک به ایران منتقل می‌شوند، تقویت می‌کند. پستانداران معمولاً برای آزمایش اثرات سلاح بیولوژیک و نحوه دفاع در مقابل این نوع اسلحه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این روزنامه افزود، مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی که در کرج واقع شده، در گذشته نیز به‌وسیله یک گروه مخالف ایرانی، به انجام آزمایش‌های مربوط به سلاح بیولوژیک متهم شده بود.

بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، صنایع داروسازی ایران از مدت‌ها قبل به عنوان پوششی برای توسعه توان تسلیحات میکروبی و بیولوژیکی آن کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موسسه رازی که در سال ۱۹۲۵ تأسیس شده تحقیقات قانونی زیادی هم انجام می‌دهد اما در وب‌سایت خود اشاره نکرده است که از حیوانات پستاندار نیز در طرح‌های تحقیقاتی خود استفاده می‌کند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت، گروه‌های مدافع حقوق حیوانات خواستار انجام تحقیق فوری در مورد این افشارگری‌ها و پایان دادن به آزمایش‌های رنج‌آور و منجر به مرگ بر روی حیوانات، به‌ویژه گونه‌های کمیاب شدند.

تایمز در بخش دیگری از گزارش خود همزمان با ایران، زیمبابوه را نیز هدف اتهامات خود قرار داده و نوشته است که میمون‌ها از آفریقا به‌وسیله هواپیماهای زیمبابوه به کشورهایی مثل ایران منتقل می‌شوند.

نظرهای خوانندگان

خیلی دلتون خوشه. نه بابا کسی زحمت آوردن میمون از افریقا رو نمی‌کشه. اینجا میلیون‌ها نفر امت همیشه در صحنه توی صف انواع و اقسام آزمایش‌های بیولوژیک و ژنتیک به سر می‌برند.

-- اسماعیل ، Jul 7, 2008 در ساعت 10:40 AM

پس اون چهار هزار ميمون ديگه كه به آزمايشگاه هاي ديگه در دنيا فروخته مي شن هيچي نيست فقط اومدن يقه ي ايران رو مي چسبن.
چرا ايران مشكوكه؟
اگه ايران مشكوكه پس بقيه كشورهاي دنيا كه ميمون مي خرن چرا مشكوك نيستن؟
شايد اونها هم بخوان سلاح بيولوژيك بسازن.

-- بدون نام ، Jul 7, 2008 در ساعت 10:40 AM

این واقعا بی انصافی است. اقدامان صلح امیز تحقیقاتی به عنوان اقدامات مرموز یاد می شود. ایران عضو کنوانسیون سلاحهای بیولوزیک 1972 است. این سند الزام اور حقوقی است و ایران جزو 20 کشور اولیه بوده که به این سند ملحق شده است و ذیل مفاد آن (ماده یک) انتخاب سلاحهای بیولوزیک را از دکترین نظامی خود کنار گذاشته است.

-- حسین ، Jul 7, 2008 در ساعت 10:40 AM

واحسرتا میمونای دنیا کم شده.
ضمن اینکه خریدن خود اون سلاحها راحت تر از میموناست .
ولی این خبرا خودش آدمو دلگرم میکنه.
نکنه این گوشتائی که میخوریم گوشت میمونن؟

-- بدون نام ، Jul 7, 2008 در ساعت 10:40 AM

اصل مقاله را در آدرس زیر بخوانید:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/africa/article4276460.ece

-- بهروز ، Jul 8, 2008 در ساعت 10:40 AM

به باور من متاسفانه ارائۀ این خبر بدین صورت در رادیو زمانه و در حالیکه میهنمان ایران در معرض جنگ قرار گرفته، چوب حراج زدن به آبروی این سایت است. در ابتدا باید بگویم که من بهیچوجه دفاعی از عملکرد حکومت ایران ندارم و معتقدم که دولت ایران بایدهر چه سریعتر پاسخی شفاف با مدارک روشن در مورد این ادعای روزنامۀ تایمز ارائه نماید اما با توجه به سابقۀ بد آن حکومت، این امر بعید بنظر میرسد. برای پیگیری بیشتر، خوانندگان محترم را به نسخۀ اصلی مقاله در آدرس : http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/africa/article4276460.ece ارجاع میدهم.
در اینباره نکات زیر قابل ذکر است:
1) تنها دلیل ارائه شده در این مقاله آنهم از طرف یک قاچاقچی میمون! (که البته در ترجمۀ رادیو زمانه هیچ اشاره ای به آن نشده است) اینست که میمونهای خریداری شده از طرف ایران وزنی بین 1.5 تا 2.5 کیلوگرم داشته اند که برای استفاده در ساخت واکسن وزن کمی است. اما درادامۀ مقاله ذکر شده است که: " رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی WHO درمورد ساخت واکسن فلج اطفال ابراز میدارد که میمونهای وروت(vervet) مورد استفاده در آزمایش باید حداقل 1.5 کیلوگرم باشند هرچند که سلولهای کلیۀ(kidney) این میمونها فارغ از مقدار وزن میمون میتواند در ساخت واکسن مورد استفاده قرار گیرد."
2) میدانیم که ایران در زمینۀ ساخت واکسن و اجرای پروژه های ملی برای از بین بردن بیماریهایی چون فلج اطفال، سرخچه و امثالهم یکی از کشورهای پیشرو بوده است بنابراین استفاده از میمون در تولید و آزمایش این واکسنها آنچنان غیر منتظره نیست
3) از مجموع 4000 میمون فروخته شده در سال تمرکز مقاله بر یک خرید 215 تایی ایران! و یک خرید لغو شدۀ چین است.
4) در مقالۀ اصلی بلافاصله پس از ذکر اینکه "بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، صنایع داروسازی ایران از مدت‌ها قبل به عنوان پوششی برای توسعه توان تسلیحات میکروبی و بیولوژیکی آن کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند." (که در مقالۀ رادیو زمانه هم آمده است) عنوان شده است که: "دفتر سازمان پیش گفته در سال 2005 در مورد ایران ابراز داشته است که ایران کماکان بدنبال مواد، لوازم و مهارتهای بیولوژیکی است که استفادۀ دوگانه دارد. هرچند این امر با توسعۀ صنایع قانونی بیلوژیک ایران همخوانی دارد اما تهران میتواند از آنها در برنامۀ احتمالی جنگ افزارهای بیولوژیک خود بهره جوید" (که این قسمت در مقالۀ رادیو زمانه حذف شده است)
در پایان باید بگویم که جای جای این مقاله بیشتر از اینکه کشف حقیقت باشد ابراز نظرهای خود نویسنده و یک قاچاقچی میمون آنهم بصورت شعاری و کاملا غیر حرفه ایست اما با اینحال همانطور که در موارد بالا هم اشاره شد در مقالۀ اصلی حداقل اشاراتی به مدارک و شواهد شده است که در گزینش رادیو زمانه آن اشارات هم حذف شده اند. از رادیو زمانه درخواست میکنم که ترجمۀ کامل مقاله را هر چه سریعتر جایگزین گزیدۀ فعلی نماید در غیر اینصورت مطمئن خواهم شد که رادیو زمانه هم همگام با برخی گروههای جنگ سالار در حال آماده کردن اذهان عمومی برای حمله به ایران است.
-----------------------------------
زمانه: با سپاس از اطلاعات و نظرات تکمیلی شما. قصد رادیو زمانه از انتشار اخبار اینچنین، تنها روشن کردن فضایی است که در رسانه‌ها و افکار عمومی در مورد ایران در حال شکل‌گیری است و زمانه به هیچ وجه قصد ورود در یک بازی تبلیغاتی به نفع یا به ضرر یک جریان خاص را ندارد.
از این رو بر حسب وظیفه اطلا‌ع‌رسانی زمانه به انتشار اخبار پیرامون ایران می‌پردازد و آنچنانکه شما توصیف کردید به هیچ وجه درصدد آماده کردن افکار عمومی برای حمله به ایران نیست.
این موضوع نه با بررسی یک خبر خاص زمانه، که با بررسی روند اطلاع‌رسانی در این سایت و البته بخش خبر آن قابل دستیابی برای شما خواهد بود.

-- بهروز ، Jul 8, 2008 در ساعت 10:40 AM

چرا در این گزارش فقط نام دو کشور ایران و تانزانیا که هردو با غرب مشکل دارند آورده شده است؟

-- بدون نام ، Jul 8, 2008 در ساعت 10:40 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)