تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خشم خانواده سادات از فیلم «ترور یک فرعون»

خانواده انور سادات رئیس‌جمهور سابق مصر تهدید کردند علیه تولیدکنندگان ایرانی فیلم مستندی که ترور سادات در سال ۱۹۸۱ را به عنوان «کشته شدن یک خائن به دست یک شهید» به تصویر کشیده‌اند، شکایت می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه از قاهره گزارش داد، روزنامه المصری الیوم امروز( یکشنبه ) نوشت، این فیلم مستند با عنوان « ترور یک فرعون» اخیرا در تلویزیون ایران به نمایش درآمده است.

به نوشته روزنامه المصری الیوم، این فیلم در «بزرگداشت شهدای رنسانس اسلامی» در ارتباط با «ترور انقلابی رئیس‌جمهور خائن مصر به دست شهید خالد اسلامبولی» از تلویزیون ایران پخش شده است.

خالد اسلامبولی یک نظامی بود که در ششم اکتبر ۱۹۸۱ انور سادات را با شلیک یک گلوله به قتل رساند. وی یک سال بعد، به جرم قتل اعدام شد و متعاقباً خیابانی در تهران به اسم او نام‌گذاری شد.

بر اساس این گزارش، خانم رقیه دختر انور سادات گفت: «تولیدکنندگان این فیلم باید قبل از ساخت آن از خانواده سادات اجازه می‌گرفتند، چنین افترایی، پاسخ شدیدی را در پی خواهد داشت.»

آقای طلعت برادرزاده سادات و از نمایندگان مجلس مصر نیز گفت: «ساخت این فیلم، تلاشی مبتذل برای مخدوش کردن وجهه انور سادات و تحریف تاریخ است.»

فیلم ساخته شده از سوی تولید‌کننده ایرانی می‌گوید که سادات به خاطر امضای پیمان کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ که منجر به قرارداد صلح ۱۹۷۹ میان اسرائیل و مصر به عنوان نخستین کشور عرب شد، به قتل رسید.

روابط دیپلماتیک میان مصر و ایران از سال ۱۹۸۰ یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران و در مخالفت با به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی مصر، میزبانی شاه معزول ایران و حمایت از عراق در طول جنگ هشت ساله ایران و عراق قطع شده است.

نظرهای خوانندگان

سالهاست روابط میان ایران و مصر به دلیل اسم گذاری خیابان وزرا به نام خالد اسلامبولی معلق مانده است هر چند که نام این خیابان در شورای شهر قبلی به انتفاضه تغییر یافت اما هیچ گاه - حتی در نقشه های رسمی تهران - از از آن بدین نام برده نشد.
حمایت از عراق در طول جنگ هشت ساله گناهی نابخشودنی از بیشتر کشورهای عربی می نمود که با گذشت سالها به دست فراموشی سپرده شد؛
عربستان سعودی یکی از همان کشورهاست که در حال حاضر اگر نگوییم روابط حسنه اما روابط بسیار بهتری در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه با ایران دارد.
آنچه بهتر می نماید این است که تاریخ هیچگاه ملاک عمل روابط سیاسی حال حاضر کشورها با هم قرار نگیرد که اگر این گونه می بود، بسیاری از کشورهای درگیر جنگ جهانی می بایست با آلمان رابطه سیاسی نمی داشتند.

-- امین کیا ، Jul 8, 2008 در ساعت 11:13 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)