تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

طرح جدید پلیس: پلمپ عکاسی‌های «متخلف»

پلیس ایران امروز یکشنبه «برای برقراری امنیت اجتماعی» در این کشور، اقدام به پلمب تعدادی از آتلیه‌هایی کرد که «آرشیوی از عکس‌‌ها و فیلم‌‌های مراسم‌ عروسی و خانوادگی را به عنوان نمونه، به مشتریان خود ارائه می‌کرده‌اند.»

این اقدام یک روز پس از اعلام احمد‌رضا رادان فرمانده پلیس تهران بزرگ مبنی بر شنیدن خبرهای خوش در اجرای طرح جدید امنیت اجتماعی صورت می‌گیرد.

پلیس ایران از سال گذشته تا کنون هفت طرح برای «برقراری امنیت اخلاقی و اجتماعی» در شهر‌های این کشور به اجرا گذاشته است که طی آن هزاران پسر و دختر جوان را دستگیر کرده و ده‌ها باب آرایشگاه و مغازه را پلمب نموده است.

خبرگزاری فارس امروز در گزارشی به نقل از سرهنگ مهدی احمدی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران نوشت: «این طرح برای برخورد با عکاسی‌های متخلفی که از عکس‌های خانوادگی مردم به عنوان نمونه کار استفاده می‌کردند، اجرا شده است.»

ماه گذشته پلیس ایران در طرحی جدید، آدرس لباس‌فروشی‌ها و آرایشگاه‌هایی را که اقدام به ارائه کالا و خدماتی مشابه مدل‌های غربی می‌کردند، از دستگیرشدگان گرفته و اقدام به پلمب آن‌ها کرده بود.

سرهنگ احمدی‌ هم‌چنین هشدار داد که از این پس با آتلیه‌های که «عکس‌های خصوصی مردم را حتی تا مدت‌ها در آرشیو‌های خود نگهداری می‌کنند و یا از آن‌ها به عنوان نمونه کار به مشتریان دیگر مورد استفاده قرار می‌دهند، برخورد قاطع» خواهد شد.

بر اساس موازین شرعی در ایران، زنان ملزم به پوشاندن موهایشان و پوشیدن مانتوهای بلند و گشاد در اماکن عمومی از جمله دفاتری هستند که با آقایان همکارند.

پلیس گه‌گاه این شرکت های خصوصی را به منظور اطمینان از رعایت این معیار کنترل می‌کند و در صورت لزوم این دفاتر را می‌بندد.

برخی از کافی‌شاپ‌ها در ایران نیز پس از آن‌که پلیس اعلام کرد فروشندگان یا مشتریان این مراکز معیارهای گفته شده را رعایت نکرده‌اند، بسته شدند.

رستوران‌ها و امکان عمومی دیگر در ایران اغلب پیام‌هایی را در مغازه هایشان نصب کرده‌اند که در آن‌ها از مشتریان خواسته شده حجاب اسلامی را رعایت کنند.

طرح مبارزه با بدحجابی در سال‌های گذشته با شروع فصل گرما و تابستان آغاز می‌شد و کمی پس از آن فروکش می‌کرد؛ اما این طرح سال گذشته تا زمستان ادامه یافت و با زنانی که شلوارهای تنگ می‌پوشیدند و مردانی که موهایشان را به سبک غربی آرایش می‌کردند، برخورد شد.

کسانی که معیارهای پوشش را رعایت نمی‌کنند، معمولاً در اولین بار با تذکر نیروهای گشت ارشاد روبه‌رو می‌شوند و در برخی موارد نیز تا پاسگاه پلیس روانه خواهند شد. اما در صورت تکرار این تخلفات آن‌ها بازداشت و به دادگاه فرستاده می‌شوند و مجبور به گذراندن کلاس‌های ارشاد هستند.


در همین رابطه:
پلیس: شرکت خصوصی، حریم شخصی نیست
پلیس ایران «حق داوری» می خواهد
هشدار پلیس ایران به آرایشگاه‌های مردانه

نظرهای خوانندگان

من به حجاب اجباری که هیچ به خود حجاب هم هیچ اعتقادی ندارم و به هیچ عنوان فردی مذهبی نیستم ولی واقعا عکاسها حق ندارند عکس کسانی که مایل نیستند به خصوص افراد مذهبی رو به عنوان نمونه کار به دیگران نشون بدهند. خود من بارها در مورد رفتار بسیار نامناسب و غیرانسانی خیلی از عکاسها با این افراد شنیدم. این همه جوون خوش تیپ هست که حاضرند پول بگیرند و به عنوان مدل ازشون عکس گرفته بشه.
و این فقط یک نمونه از رفتارهای بی ادبانه و خلاف حقوق بشر و حتی خلاف اصول اساسی بازاریابی و حفظ مشتری توسط کاسبهای ایرانیه. واقعا رفتار اصناف با مشتری در ایران فاجعه است و علتی هم جز بیسوادی و به طریق اولی بی اخلاقی رو به گسترش در جامعه نداره.

-- محسن ، Jul 6, 2008 در ساعت 03:58 PM

من هم با این رفتار بعضی اصناف موافق نیستم ولی از طرف دیگر با ایجاد رعب و وحشت و ترس از سانسور و اجبار در کار که باعث فرار جوانان از کشور و جستجوی آزادی در کشورهای دیگر نیستم . چرا که فاجعه های انسانی جوانان (پسران و دختران ) در دبی و خیلی از کشورهای دیگر رو نمی پسندم. خیلی از افراد به قصدهای گوناگون (تحصیل یا کار) از کشور خارج میشوند و این شاید پسندیده باشد ولی نسلی که به خاطر فرار از فشارهای جامعه ، سانسور ها و آنچه که در متن اشاره شده از کشور بیرون می آیند سرنوشتشان بدست کسانی افتاده که از این موضوعات سواستفاده میکنند.

-- راما ، Jul 6, 2008 در ساعت 03:58 PM

شدیدا با اقای محسن موافقم

-- بدون نام ، Jul 7, 2008 در ساعت 03:58 PM

اگر من مایل نباشم عکسم را کسی ببیند آنها را با نگاتیو از آرشیو عکاسی می گیرم بنابر این اگر عکسی در عکاسی بعنوان مدل استفاده شده است قطعا" با رضایت صاحب عکس بوده و آقایان محترم حق این کار را نداشتند در ایران هیچ صنفی امکان استفاده از امکانات بین المللی را در شغل خود نداشته و به صرف اینکه یک عمل ضد اسلامی انجام داده مجبور می شوندبه نوعی زیر یوغ آقایان باشند

-- بدون نام ، Jul 30, 2008 در ساعت 03:58 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)