تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رکورد تازه نفت: ۱۴۶ دلار در هر بشکه

بهای نفت روز پنج‌شنبه برای نخستین بار در تاریخ به ۱۴۶ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس قیمت جهانی نفت در پی انتشار خبر کاهش ذخایر نفتی ایالات متحده و تهدید نزاع با ایران به این رکورد جدید رسیده‌است.

بر اساس همین گزارش اظهارات وزیر نفت عربستان سعودی در مورد عدم وجود طرح‌های فوری در آن کشور برای افزایش تولید نفت از دیگر دلایل این افزایش بها است.

در پی افزایش دوباره بهای نفت، بانک مرکزی اروپا نیز بهره‌های بانکی خود را افزایش داد که این عمل خود به تضعیف بیشتر دلار آمریکا و افزایش بیشتر قیمت نفت خواهد انجامید.

این رکورد جدید به این معنی است که بهای نفت خام از آغاز سال جاری ۵۰ درصد افزایش داشته‌است. بهای نفت در پایان سال گذشته در هر بشکه ۹۶ دلار بود.

به باور کارشناسان، گذر از مرز ۱۴۵ دلار برای بهای نفت در هر بشکه، به عنوان آخرین مانع فنی در راه رسیدن قیمت نفت به ۱۵۰ دلار دیده می‌شد.

جنگ لفظی در مورد احتمال حمله به ایران، بازار نفت را با دلهره مواجه کرده‌است. ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت و دومین صادرکننده بزرگ نفت در سازمان اپک است.

بازرگانان نگران بسته‌شدن تنگه راهبردی هرمز از سوی ایران، متعاقب یک حمله احتمالی نظامی از سوی آمریکا یا اسرائیل به ایران هستند. در حدود ۴۰ درصد از نفت جهان از طریق این تنگه تأمین می‌شود.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، احتمال بسته‌شدن تنگه هرمز از سوی ایران در پی یک حمله نظامی به ایران را رد نکرده‌است.

گازپروم روسیه: بهای نفت «به‌زودی» به ۲۵۰ دلار خواهد رسید
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیرکل اجرایی شرکت عظیم گازپروم روسیه، در حاشیه دیدار دیمیتری مدودف، از جمهوری آذربایجان به خبرنگاران گفت: «بهای نفت در «آینده‌ای بسیار نزدیک» به ۲۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید و این باعث افزایش بهای گاز برای مشتریان اروپایی خواهد شد.

آلکسی میلر افزود: بهای گاز از سطح کنونی خود که پایین‌تر از ۴۰۰ دلار در هزار متر مکعب است در پایان سال ۲۰۰۸ به ۵۰۰ دلار در هر متر مکعب خواهد رسید.


در همین رابطه:
نفت، یک جهش دو دلاری دیگر را تجربه کرد
بهای نفت از مرز ۱۴۰ دلار گذشت
رئیس اوپک: بهای نفت به ۱۷۰ دلار می‌رسد
احمدی‌نژاد قیمت بالای نفت را تصنعی خواند
بهای نفت خام از مرز ۱۳۸ دلار گذشت
احمدی‌نژاد: «قیمت فعلی نفت فریبنده است»
پیش‌بینی افزایش قیمت نفت به ۱۵۰ دلار
استقبال ایران از پیشنهاد نفتی عربستان
بهای نفت به مرز ۱۲۸ دلار نزدیک شد
انتقاد ایران از آمریکا به‌خاطر افزایش قیمت نفت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)