تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حذف جنسیت و مذهب از قوانین بیمه درایران

سخنگوی دولت ایران از ابلاغ مصوبه‌ای به شرکت‌های بیمه در این کشور خبر داد که مطابق آن پرداخت خون‌بهای (دیه) زن و مرد مسلمان و غیرمسلمان برابر خواهد بود.

این برای نخستین‌بار در جمهوری اسلامی است که قانونی تصویب و ابلاغ می‌شود تا براساس آن شرکت‌های بیمه بدون توجه به جنسیت و مذهب، ملزم به پرداخت دیه برابر در خسارت‌های بدنی و تصادفات منجر به فوت می‌شوند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز در دوم خردادماه سال‌جاری از تصویب این لایحه در آخرین روز‌های کاری مجلس هفتم خبر داده بود، اما این قانون براساس آن‌چه که آقای الهام می‌گوید به‌خاطر آماده نبودن شرکت‌های بیمه برای اجرای آن به تعویق افتاده بود.

خبرگزاری ایرنا امروز شنبه به نقل از غلام‌حسین الهام سخنگوی دولت، نوشت: «خسارات جانی وارده به زنان که براساس احکام دادگاه‌ها دیه کمتری به آن تعلق می‌گیرد باید از سوی شرکت‌های بیمه صرفنظر از جنسیت، دین و مذهب مطابق تعرفه تعیین شده پرداخت شود.»

براساس قوانین جمهوری اسلامی که براساس شریعت اسلام است، خون‌بهای قتل یا جرح زن نصف مرد است.

این مصوبه تغییری در قوانین محاکم شرع نخواهد داد، بلکه تنها زنان و غیرمسلمانانی را که تحت پوشش بیمه قرار داشته و در سوانح رانندگی، کار و... دچار مرگ یا جراحت می‌شوند را به‌طور برابر برای پرداخت خون‌بها درنظر خواهد گرفت.

این لایحه با همکاری بیمه مرکزی، ستاد دیه، وزارت دادگستری، راهنمایی و رانندگی و کمیسیون اقتصادی مجلس آماده شده و از طریق مراجع قانونی ابلاغ شده است.

به گفته آقای الهام «شرکت‌های بیمه درباره بیمه شخص ثالث تعهد دارند خسارت‌های جانی را بپردازند و تعرفه‌ای که دریافت می‌کنند یکسان است و بر این اساس تعهد می‌کنند خسارت را تا سقف دیه کامل یک مرد بپردازند.»

اقلیت‌های دینی و مذهبی مثل یهودی‌ها، مسیحی و زرتشتی‌ها براساس قانون در ایران به رسمیت شناخته شده‌اند.

براساس قوانین ایران در زمینه ارث، به زنان معادل نیمی از حقوق مردان ارث تعلق می‌گیرد و در دادگاه نیز شهادت دو زن معادل شهادت یک مرد به حساب می‌آید.

گرو‌ه‌های طرفدار حقوق زنان همچنین از مساوی نبودن حق حضانت فرزند میان زنان و مردان شکایت دارند.

مبلغ دیه در ایران سالانه تعیین می‌شود و هم اکنون دیه یک مرد بالغ در ایران 55 میلیون تومان معادل 59 هزار دلار است.

مرتبط:
الزام شرکت‌های بیمه به پرداخت دیه برابر

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)