تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بارزانی خواستار دخالت رهبر ایران در توقف حمله به کردستان عراق شد

نخست‌وزیر منطقه کردنشین عراق از رهبر ایران خواست شخصاً برای توقف عملیات توپ‌باران ایران در روستاهای کردستان عراق دخالت کند.

نچیروان بارزانی در مصاحبه‌ای با روزنامه عربی الشرق الأوسط گفت: «از مقامات جمهوری اسلامی و در رأس آن از آیت‌الله خامنه‌ای می‌خواهم که در این امر دخالت کنند و به این عملیات توپ‌باران غیرقانونی پایان ببخشند.»

وی افزود: «از مقامات حکومت مرکزی بغداد هم می‌خواهیم برای حل این قضیه دخالت کنند، ما از تداوم توپ‌باران روستاهای مرزی از سوی ایران به بهانه وجود پایگاه‌ها و افراد مسلح حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، متأسفیم و در واقع باید بگویم که مناطقی که تحت توپ‌باران نیروهای ایرانی قرار دارد تماماً عاری از عناصر و افراد مسلح گروه پژاک است.»

نخست‌وزیر منطقه کردنشین عراق افزود: «این توپ‌باران‌ها تنها روستاییان غیرمسلح کرد را از خانه و کاشانه خود آواره می‌کند. خانه‌هایی که طی دهه‌های گذشته بارها ویران شده‌است و برادران ما در ایران وسعت رنج کردها را در کردستان عراق به‌خوبی می‌دانند.»

وی در ادامه بر تقویت روابط دوستانه با ایران و دیگر کشورها و همچنین بر کوشش همیشگی حکومت منطقه کردنشین در جلوگیری از استفاده خاک این منطقه برای حمله افراد مسلح به ایران تأکید کرد.

ایران و ترکیه همکاری‌هایی را برای مقابله با گروه‌های کرد معارض در خاک عراق تدارک دیده‌اند و از جمله چندی پیش فرمانده نیروی زمینی ترکیه از تصمیم نیروهای مسلح ترکیه و ایران، برای انجام عملیات مشترک علیه کردهای جدایی‌طلب در نواحی مرز شمالی عراق خبر داد.

حزب حیات آزاد کردستان موسوم به پژاک که شاخه ایرانی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) است در سال‌های اخیر درگیری‌هایی با نیروهای مرزی ایران در جنوب استان آذربایجان غربی داشته‌است.

تمرکز این درگیری‌ها از کوهستان قندیل عراق در نقطه مرزی سه کشور ایران، عراق و ترکیه تا شهرستان پیرانشهر در ایران است. توپ‌باران‌های ایران نیز بیشتر منطقه قندیل و شهرستان سوران در استان اربیل عراق را هدف می‌گیرد.

رئیس کنونی پژاک در مصاحبه‌ای با یک روزنامه یونانی در سال ۲۰۰۶ ارتباط مستقیم میان گروه خود و حزب کارگران کردستان ترکیه را به رسمیت شناخت.

حزب کارگران کردستان ترکیه یک حزب جدایی‌طلب است که در سال ۱۹۷۸ تشکیل شده و خواستار تشکیل یک حکومت مستقل مارکسیستی کردی در جنوب شرقی ترکیه است. با این حال گروه پژاک مقاصد جدایی‌طلبانه را در ایران دنبال نمی‌کند.


در همین رابطه:
توافق ایران و ترکیه برای برخورد با جدایی‌طلبان کرد
نشست امنیتی ایران و ترکیه برای برخورد با پژاک

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)