تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی فرانسه از وضعیت حقوق بشر و دموکراسی در ایران

برنارد کوشنر‎، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که کشورش نگران وضعیت حقوق بشر، دموکراسی و غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

وزیر امور خارجه فرانسه این اظهارات را در گفت و گویی اختصاصی با روزنامه الکترونیکی روز‌آنلاین که متن آن امروز یکشنبه منتشر شد، مطرح کرده است.

فرانسه به همراه پنج کشور دیگر در تلاش است با ارائه پیشنهادهایی، ایران را از ادامه غنی‌سازی اورانیوم منصرف کند؛ اما تهران تا کنون با رد این پیشنهادها، اعلام کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

با این حال برنارد کوشنر به روز ‌آن‌لاین می‌گوید:‌ «مردم ایران بدانند که نیت ما هیچ گاه محروم کردن آن‌ها از ‏دسترسی به انرژی هسته‌ای نبوده است.»

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته بسته‌ای جدید از مشوق‌های کشور‌های ۱+۵ را به ایران ارائه داد تا این کشور را به توقف غنی‌سازی اورانیوم وا دارد.

سخنگوی دولت ایران اعلام کرده است که در صورتی که این بسته درخواست تعلیق را مطرح کرده باشد، تهران آن را نخواهد پذیرفت.

این در حالی است که آقای کوشنر با انتقاد از مواضع مقامات ایران در امتناع از درخواست شورای امنیت و کشور‌های اروپایی مبنی بر توقف غنی‌سازی می‌افراید:‌ «مقامات ایرانی نتوانسته‌اند جامعه بین‌المللی را از صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای خود ‏مطمئن سازند.»

غرب بیم آن را دارد که ایران از طریق غنی‌سازی اورانیوم به سلاح هسته‌ای دست یابد؛ در عوض تهران با اطمینان اعلام کرده است که قصد چنین کاری ندارد.

آقای کوشنر هم‌چنین در بخش دیگری از گفت و گوی خود اعلام کرده است: «تا زمانی که مقامات ایران از حرکتی که مورد انتظار جامعه بین‌المللی است، ‏سر باز می‌زنند، ما چاره‌ای جز تشدید تحریم‌ها نداریم.‏»

شورای امنیت سازمان ملل تا کنون سه دور از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا نیز هفته گذشته توافق کردند تا در صورت متوقف نشدن غنی‌سازی در ایران، تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور اعمال کنند.


برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه (عکس: AFP)

نگرانی از وضعیت دموکراسی و حقوق بشر
وزیر امور خارجه فرانسه در بخش دیگری از گفت و گوی خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا در خصوص بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پیشرفت‌های خوبی داشته است.

به گفته آقای کوشنر، اتحادیه اروپا، تا سال ۲۰۰۵ در پیش‌برد مذاکرات مربوط به حقوق بشر به عنوان شرط پیشرفت تجارت و همکاری میان اروپا و ‏ایران موفق بوده است.

وی هم‌چنین در مورد روند برگزاری انتخابات در ایران گفت:‌ «ما هم فکر می‌کنیم حتی با وجود انتخابات، دموکراسی در ایران ناقص است.»

پیش‌تر سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه ایران را در زمینه دموکراسی جلوتر از فرانسه دانسته بود.

علی آهنی، دوم اسفندماه سال گذشته در جمع دانشجویان ایرانی در فرانسه گفته بود: «برخی از اختیارات کنونی دولت فرانسه، نشانه‌ای از عقب بودن دموکراسی فرانسوی» است.

در انتخابات مجلس ایران که ۲۴ اسفندماه سال گذشته در این کشور برگزار شد، بسیاری از نامزد‌های میانه‌رو و مستقل از سوی هیأت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات تأیید صلاحیت نشده و موفق به شرکت در این دوره از انتخابات نشدند.

برخی گرو‌ه‌های سیاسی در داخل ایران به روند تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی اعتراض دارند؛ با این حال شورای نگهبان قانون اساسی که حرف آخر را در انتخابات جمهوری اسلامی می‌زند، اعلام کرده است که در بررسی صلاحیت‌ها، قانون را ملاک قرار می‌دهد.


در همین رابطه:
ایران نمایشگاه کتاب ایتالیا و فرانسه را تحریم کرد
هشدار ایران به تیره شدن روابط تجاری با فرانسه
آهنی: در دموکراسی از فرانسه جلوتر هستیم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)