تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

مخالفت با طرح کاهش ساعت کار اصناف
روزنامه اعتماد‌ملی سرمقاله امروز خود را با عنوان‌ «بیداری ممنوع!» به ارزیابی طرح اخیر وزارت نیرو برای تغییر و کاهش ساعت کار اصناف به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق اختصاص داده است.

این روزنامه با انتقاد از اجرای چنین طرحی خطاب به مسئولان وزارت نیرو می‌نویسد: «وزارت نیرو و مجموع تصمیم‌گیران، خود بهتر می‌دانند که مشکل در مصرف مردم نیست. بخش مهمی از اشکال به حوزه‌های تکنیکی مربوط می‌شود که در نتیجه به‌کار نگرفتن مدیران لا‌یق، کارآمد و توانا صورت پذیرفته است.»

به‌نوشته سرمقاله‌نویس روزنامه اعتماد‌ملی، بخش دیگری از مشکلات اخیر در مورد بحران قطعی برق در ایران مربوط به فشارهای بین‌المللی است که آثار منفی خود را نمایان کرده است.


این روزنامه با زیان‌بار دانستن اجرای چنین طرحی در ایران به‌خصوص در شهر‌هایی از این کشور که دارای آب‌وهوای گرم هستند، می‌آورد: «در بسیاری از نقاط ایران در ماه‌های بهار و تابستان و حتی پاییز خورشید مستقیم می‌تابد و مردم برای زندگی ناچار به تنظیم جدول تجارت و کاسبی خاص هستند. در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان، یزد و قم و بسیاری از دیگر مناطق، بازارها و مراکز اقتصادی و تجاری از ساعات آخر عصر تا نیمه‌شب کار خود را آغاز می‌کنند و ادامه می‌دهند زیرا در گرمای روز امکان فعالیت ندارند. از سوی دیگر چنان‌چه تصمیم به انجام چنین سیاستی گرفته شود جدا از اصناف، مراکز تفریحی، رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و تفرجگاه‌ها بیشترین آسیب‌پذیری را دارا خواهند بود.»

اعتماد‌ملی در پایان می‌نویسد: «سیاست‌ها باید با تکیه بر این واقعیت‌ها سامان داده شوند وگرنه متولد نشده مرحوم خواهند شد! برای ایرانیان باطراوت، خواب سر شب چندان با واقعیت‌های زندگی سازگاری ندارد؛ بیایید به جای ایجاد محدودیت برای مردم کار خود را سامان دهیم.»

انتقاد از مجلس به‌خاطر رد لایحه دو فوریتی دولت
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «اولویت‌های سیاست‌گذاری در مجلس هشتم» به بحث و بررسی وظایف تئوریک و عمل‌گرایانه نمایندگان محافظه‌کار مجلس در قبال مردم و حکومت پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با انتقاد تلویحی از دمکراسی‌های مرسوم جهان، از الگوی مردم‌سالاری دینی به عنوان بهترین الگوی حکومتی یاد کرده و می‌نویسد: «بدون تردید تجربه موفق مردم‌سالاری دینی در ایران باید منجر به افزایش کارآمدی اقتصادی و رفاه عمومی گردد چرا که نگارنده معتقد است تجلی واقعی اراده مردم را تنها می‌توان در یک الگوی مردم‌سالار دینی جست وجوکرد.»

روزنامه رسالت براساس چنین تحلیلی خطاب به دولت‌مردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌نویسد: «اصول‌گرایان در دولت و مجلس باید در سیاست‌گذاری‌ها همواره به چرایی راى مردم به آن‌ها التفات مضاعف داشته باشند. چراکه تداوم الگوی کیفی مردم‌سالاری دینی مسبوق به این است که مردم احساس کنند رای آن‌ها در سرنوشتشان موثر است و می‌تواند بر کیفیت زندگی مادی و معنوی آن‌ها بیفزاید.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با انتقاد از برخورد نمایندگان مجلس با اولین لایحه دولت در مجلس هشتم ادامه می‌دهد:‌ «نوع کنش و واکنش اخیری که بر سر اولین لایحه دولت در مجلس پدید آمد نشان داد که برای عده‌ای از منتخبین مردم در مجلس هنوز برخی از اولویت های اصلی کشور به منظور صورت‌بندی قوانین راهگشا معلوم نیست. چرایی رای دوباره مردم به اصول‌گرایان در درجه اول حل فوری مشکلات سخت اقتصادی و افزایش کارآمدی اقتصادی است. ناکامی و دلسردی مردم از نوع انتخابشان می‌تواند تبعات زیان‌باری را در پی‌داشته باشد.»

سفر نمایندگان صندوق بین‌المللی پول به تهران
روزنامه سرمایه سرمقاله امروز خود را با عنوان «راه‌کارهای متضاد روند کنونی» به قلم محسن صفائی فراهانی به موضوع سفر قریب‌الوقوع کارشناسان صندوق بین المللی پول به ایران اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد:‌ «سفر این هیئت در حالی به ایران انجام می‌شود که اقتصاد ایران غرق در بحران تورم است. این هیئت، تورم را چالش اصلی اقتصاد اعلام کرده و پیشنهاد تقویت جایگاه مالی، افزایش نرخ بهره و شناور کردن نرخ مبادله ارز را برای مهار تورم داشته است. تمام این نکات و راه‌کارهای یادشده در پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول درست همان راهی است که دولت خلاف آن عمل کرده است.»

روزنامه سرمایه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد: «همه آن‌چه برای مهار تورم لازم است گفته شود، بیان شده و تمام کارشناسان ایرانی هم در شرایط متفاوت به این نکات اشاره کرده‌اند، اما سیاست‌گذاری‌های نادرست دولت و فرار از عقلانیت‌گرایی در حل معضلات اقتصادی کار را به جایی رسانده که در آن قرار داریم.»

سرمایه در پایان می‌نویسد: «در چنین وضعیتی باید تاکید کرد سفر و ارائه پیشنهاد صندوق بین‌المللی پول در شرایطی برای ایران کارساز است که دولت به آن عمل کند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)