تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رأی دادگاه قانون اساسی ترکیه به تداوم ممنوعیت حجاب

دادگاه قانون اساسی ترکیه روز پنج‌شنبه قانونی که بر اساس آن زنان ترکیه اجازه داشتن حجاب در دانشگاه‌ها داشتند را باطل اعلام کرد.

به گزارش فرانس‌پرس، این دادگاه در بیانیه خود اعلام کرده که قانون مجاز دانستن حجاب، از اصول سکولار کشور ترکیه تخطی می‌کند.

در این بیانیه آمده‌است: «هیئتی متشکل از ۱۱ دادستان، این قانون رد کرده‌اند زیرا این قانون مخالف مفاد قانون اساسی است که می‌گوید ترکیه کشوری سکولار است و این اصل تغییرپذیر نیست.»

قانون آزادی در استفاده از حجاب در دانشگاه‌ها، فوریه گذشته از سوی حزب حاکم اسلامگرای عدالت و توسعه ترکیه ارائه و پس از تصویب در پارلمان ابلاغ شده بود.

با این حال دادگاه قانون اساسي تركيه بر اساس شكايت حزب جمهوريخواه خلق، مصوبه پارلمان تركيه را باطل كرد.

این مسئله اساسی‌ترین مسئله در کشمکشی است که بر سر کوشش احزاب سکولار ترکیه برای انحلال حزب اسلامگرای عدالت و توسعه صورت می‌گیرد.

احزاب سکولار ترکیه، حزب حاکم را متهم به «اجرای روندی پنهانی برای تعویض نظام سکولار با رژیم اسلامی در ترکیه» می‌کنند.

عبدالله گل، رئيس‌جمهور تركيه در نخستین واکنش پيرامون اين تصميم دادگاه قانون اساسی تركيه گفته‌است که اين موضوع مسئله‌ای حقوقی‌است و در آن دخالت نخواهد كرد.

نظرهای خوانندگان

ای آقا! دموکراسی را که به زور نمی توان تزریق و تنقیه کرد! وقتی پارلمان قانون را تصویب می کند یعنی خیلی از مردم این را می خواستند! مردم خاورمیانه تا صدسال دیگر هم به بینش صحیح نمی رسند. این گذاریست که باید طی شود. چه خوب، چه بد.

-- طاها بذری ، Jun 5, 2008 در ساعت 04:34 PM

چقدر خوشحالم از اینکه دادگاه تسلیم مرتجعین نشد.

-- بدون نام ، Jun 6, 2008 در ساعت 04:34 PM

Vaghti mardom maanie democratie ra nemifahmand o dar khorafat dast o pa mizanand, bayad beheshoun tahmil kard. Azadie tasmimgiri ra be kessani mitavan dad ke fahm dashte bashand. Dar morede hejab kari ke atatork o reza shah kardand bessiar ossouli o dorost boud

-- Nam ، Jun 6, 2008 در ساعت 04:34 PM

سکولاریسم در ترکیه وحشی شده است!

-- امین ، Jun 6, 2008 در ساعت 04:34 PM

تعريف درست ز دموكراسي نداشته باشيم نتيجش ميشه هيتلر نتيجش ميشه خميني!

-- سويل ، Jun 6, 2008 در ساعت 04:34 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)