تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مخالفت با حضور احمدی‌نژاد و موگابه در ایتالیا

محمود احمدی‌نژاد و رابرت موگابه رؤسای جمهور ایران و زیمبابوه به خاطر حضور در نشست سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد مورد انتقاد قرار گرفتند و از سوی سران کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشر به تحمیل گرسنگی به مردم کشورهایشان متهم شدند.

به گزارش رویترز، انگلیس و استرالیا حضور موگابه در کنفرانس فائو درباره افزایش بهای محصولات‌غذایی و اثر آن بر افراد فقیر در سراسر جهان را اهانت توصیف کردند و کنگره جهانی یهویان نیز اعلام کرد که حضور احمدی‌نژاد این نشست را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

احمدی‌نژاد که روابطش با غرب برسر برنامه هسته‌ای ایران و مخالفت با اسرائیل، پرتنش شده است روز دوشنبه گفته بود که اسرائیل به زودی از روی نقشه محو خواهد شد و آمریکا که وی آن‌ را شیطان بزرگ توصیف کرد با نابودی روبه‌رو است.


حضور احمدی‌نژاد در اجلاس فائو در رم/AP

وی در چارچوب نخستین سفر خود به اروپای غربی بع عنوان رئیس حمهور ایران، امروز (سه شنبه) وارد رم شد.

کنگره جهانی یهودیان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تأسف‌بار است که به رئیس‌جمهوری مانند وی که هم در سطح ملی و هم در جامعه بین‌المللی با شکست روبه‌رو است اجازه داده شود از این کنفرانس مهم به نفع خود استفاده کند.»

بر اساس این گزارش، با وجود افزایش شدید بهای نفت، سیاست‌های احمدی‌نژاد موجب مشکلات شدید اقتصادی در ایران شده است و برخی از مردم این کشور با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند.

در همین حال یک سیاستمدار چپ‌گرای ایتالیایی نیز از اقدامی اعتراض‌آمیز برضد موگابه و احمدی‌نژاد خبر داده است.

یک گروه تبعیدی ایرانی نیز اعلام کرده است که علیه دیدار احمدی‌نژاد در این نشست تظاهراتی برگزار خواهد کرد.

واکنش فراگیر به حضور موگابه
این گزارش حاکی است، داگلاس السکاندر نماینده انگلیس در این نشست در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی گفت: «من از حضور موگابه عصبانی هستم. انتظار نمی‌رود حضور در این نشست برای زیمباوه هیچ فایده‌ای داشته باشد، چراکه چهار میلیون از جمعیت کشور موگابه به خاطر حاکمیت غلط وی، به کمک‌های غذایی وابسته هستند.»


حضور موگابه در اجلاس فائو در رم/AP

برت کوئندرس وزیر توسعه هلند نیز با انتقاد از حضور موگابه در این نشست گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم میلیون‌ها نفر که حتی نمی‌توانند غذای روزانه خود را تامین کنند از سوی موگابه در شرایط سخت قرار داشته بگیرند.»

رئیس‌جمهور زیمبابوه مستعمره سابق انگلیس روز یکشنبه عازم رم محل برگزاری این نشست شد. این نخستین سفر رسمی خارجی موگابه از زمان پیروزی در انتخاباتی به شمار می‌رود که کشورهای غربی و مخالفان این کشور اعلام کردند در جریان آن تقلب شده است.

اتحادیه اروپا مدت‌هاست موگابه را تحریم مسافرتی کرده اما از آنجا که نشست سران فائو زیر نظر سازمان ملل برگزار می‌شود وی نیز به همراه احمدی‌نژاد از جمله سران حدود ۴۰ کشوری است که به این نشست دعوت شده است.


در همین رابطه:
طرح احمدی‌نژاد برای توزیع عادلانه غذا در جهان
برلوسکونی با احمدی‌نژاد دیدار نمی‌کند
ابهام در دیدار مقامات ایتالیایی با احمدی‌نژاد

نظرهای خوانندگان

هر کشوری حق شرکت در کنگره بین المللی را دارد و دلیل ندارد یک یک کشور به علت مخالفت با عقاید بعضی دیگر از حضور در آنجا محروم بشود.

-- rezar ، Jun 3, 2008 در ساعت 11:04 AM

خیلی جالب است که وقتی خود مجله تایمز شرکتهای پشت پرده آمریکایی تولید کننده سوختهای بیوفیول که مسئول تبدیل زمینهای کاشت گندم و برنج به ذرت اند را مسئول بحران غذا می دانند کشورهای غربی ایران و کشورهای غربی را متهم می کنند. تازه کجا شو دیدین تا چند سال دیگه که نیم میلیون چینی لیبرال شده به سیاق زندگی آمریکایی وارد چرخه مصرف گرایی و بلعیدن بنزین شدن اوضاع از این هم بدتر می شه.

-- مانی ، Jun 4, 2008 در ساعت 11:04 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)