تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

علی لاریجانی رییس مجلس هشتم شد

نمایندگان دور هشتم مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی را به ریاست مجلس برگزیدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، لاریجانی امروز یکشنبه موفق شد با کسب ۲۳۷ رأی از مجموع ۲۶۳ رأی ماخوذه به مدت یک سال به این مقام دست یابد.

وی که در انتخابات ۲۴ اسفند مجلس هشتم از شهر قم به مجلس راه یافته است، هفته گذشته توانسته بود با کسب ۲۳۲ رأی از مجموعه ۲۶۳ رأی نمایندگان حاضر، به عنوان رییس موقت مجلس هشتم انتخاب شود.


علی لاریجانی و محمدحسن ابوترابی‌فرد، رییس و نایب‌رییس اول مجلس هشتم

لاریجانی سال گذشته به دلیل اختلافات با احمدی‌نژاد از سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران برکنار شد.

با این انتخاب، پس از حداد عادل، او دومین رییس مجلس در تاریخ سی‌ساله جمهوری اسلامی است که روحانی نیست.

لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ شکست خورد؛ اما برخی تحلیل‌گران از وی و نیز غلامعلی حداد عادل به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نام می‌برند.

علی لاریجانی فرزند آیت‌الله میرزا هاشم آملی در سال ۱۳۳۶ در شهر نجف عراق به ‌دنیا آمد. وی یکی از نزدیکان به بیت آیت‌الله خامنه‌ای و داماد آیت‌الله مرتضی مطهری است.

لاریجانی در سال‌های ۶۱ تا ۷۰ سمت‌هایی چون معاونت وزارت کار و امور اجتماعی، معاونت وزارت پست و تلگراف و تلفن، معاونت وزارت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده داشته است.

وی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲ وزیر ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی بود و در سال ۱۳۷۳ به حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رییس سازمان صدا و سیما منصوب شد و تا سال ۱۳۸۳ مدیریت این سازمان را به عهده داشت.

برخی تحلیل‌گران معتقدند انتخاب لاریجانی به ریاست مجلس می‌تواند برای آن دسته از محافظه‌کارانی که مخالف سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد و سخنان تند وی بر ضد غرب هستند، یک امتیاز محسوب شود.

بر اساس این گزارش، هم‌چنین محمد‌حسن ابوترابی‌فرد و محمد‌رضا باهنر به عنوان نایبان اول و دوم رییس مجلس از سوی نمایندگان انتخاب شدند. این دو در مجلس هفتم هم نایب‌رییسان مجلس بودند؛ اما باهنر، نایب‌رییس اول و ابوترابی، نایب‌رییس دوم بودند که در این دوره، جای این دو با هم عوض شد.


در همین زمینه:
مجلس هشتم کار خود را آغاز کرد
هشدار رییس موقت مجلس ایران به آژانس
علی لاریجانی؛ رییس پیشنهادی مجلس
حمایت از ریاست لاریجانی بر مجلس

نظرهای خوانندگان

گل بود و به سبزه نیز آراسته شد!

-- احسان ، Jun 1, 2008 در ساعت 04:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)