تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دستگیری ۹ هزار تهرانی، در چارچوب طرح امنیت اجتماعی

رییس پلیس استان تهران اعلام کرد که از ابتدای امسال، ۶۴۱۴ نفر به اتهام ایجاد مزاحمت برای زنان، در استان تهران دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اظهارات علی‌رضا اکبر شاهی که روز شنبه از سوی اداره اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان تهران منتشر شده حکایت از آن دارد که بیش از ۵۴۹۲ نفر از دستگیرشدگان با تعهد کتبی آزاد شده‌اند و ۹۲۴ تن دیگر نیز برای رسیدگی به موارد اتهامی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس، هم‌چنین ۱۰۹۸ زن به اتهام بدحجابی در دو ماه گذشته در استان تهران دستگیر شده‌اند.

به گفته این مقام پلیس، ۱۵۳۴ نفر دیگر نیز به اتهام عرضه «محصولات ضدفرهنگی» بازداشت شده و تحویل مراکز قضایی شده‌اند.

این در حالی است که احمدرضا رادان، رئیس پلیس تهران بزرگ نیز امروز در گفتگویی با روزنامه تهران امروز گفت: «پلیس در حال حاضر اقدام به مستندسازی مزاحمت‌های خیابانی می‌کند.»

به گفته این مقام بلند‌پایه، پلیس از این پس موظف شده است از مزاحمت‌های خیابانی فیلم‌برداری کرده و آن را به فرد متخلف برای اثبات تخلفش نشان دهد.

به گفته آقای رادان، پلیس تهران در یک سال گذشته هفت طرح امنیتی «جمع‌آوری معتادان پرخطر، برخورد با اراذل و اوباش، برخورد با بدپوششی، برخورد با فروشندگان موادمخدر، مبارزه با سرقت، ایجاد امنیت در تفریحگاه‌ها و برخورد با مزاحمان نوامیس» را به اجرا گذاشته است.

بر اساس موازین شرعی، در ایران، زنان ملزم به پوشاندن موهایشان و پوشیدن مانتوهای بلند و گشاد در اماکن عمومی از جمله دفاتری هستند که با آقایان همکارند.

پلیس گه‌گاه این شرکت‌های خصوصی را به منظور اطمینان از رعایت این معیار کنترل می‌کند و در صورت لزوم این دفاتر را می‌بندد.

برخی از کافی‌شاپ‌ها در ایران نیز پس از آن‌که پلیس اعلام کرد فروشندگان یا مشتریان این مراکز معیارهای گفته شده را رعایت نکرده‌اند، بسته شدند.

رستوران‌ها و امکان عمومی دیگر در ایران اغلب پیام‌هایی را در مغازه هایشان نصب کرده‌اند که در آن‌ها از مشتریان خواسته شده حجاب اسلامی را رعایت کنند.

طرح مبارزه با بدحجابی در سال‌های گذشته با شروع فصل گرما و تابستان آغاز می‌شد و کمی پس از آن فروکش می‌کرد؛ اما این طرح سال گذشته تا زمستان ادامه یافت و با زنانی که شلوارهای تنگ می‌پوشیدند و مردانی که موهایشان را به سبک غربی آرایش می‌کردند، برخورد شد.

کسانی که معیارهای پوشش را رعایت نمی‌کنند، معمولاً در اولین بار با تذکر نیروهای گشت ارشاد روبه‌رو می‌شوند و در برخی موارد نیز تا پاسگاه پلیس روانه خواهند شد. اما در صورت تکرار این تخلفات آن‌ها بازداشت شده و به دادگاه فرستاده می‌شوند و مجبور به گذراندن کلاس‌های ارشاد هستند.


در همین رابطه:
پانزده اردیبهشت؛ آغاز طرح نظارت بر شرکت‌های خصوصی
پلیس: شرکت خصوصی، حریم شخصی نیست
پلیس ایران: طرح امنیت اجتماعی را رییس‏جمهور ابلاغ کرد

نظرهای خوانندگان

باز هم یادآوری لازمه: دستگیری سردار زارع و دادگاهش چی شد؟!

-- خاطره‌ها ، Jun 1, 2008 در ساعت 05:35 PM

924تن دیگر نیز برای رسیدگی به موارد اتهامی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. این عدد را تصحیح میکنم:931 نفر: زارعی بهمراه شش زن

-- فرهاد ، Jun 1, 2008 در ساعت 05:35 PM

مثل مجلات زرد تیتر زده اید! تیتر این توهم را به وجود می آورد که همه نه هزار نفر یک شنبه دستگیر شده اند. این روش ژورنالیسم زرد است. واقعا شما یک ویراستار تیتر و خبر ندارید یعنی؟

-- مریم ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:35 PM

من به عنوان یک زن از نیروهای زحمتکش پلیس که در برقراری امنیت تلاش می کنند بی نهایت سپاسگزاری می کنم.

-- سیمین اصلانی ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:35 PM

اما من به عنوان یک زن از نیروی انتظامی هیچ سپاس گذار نیستم . چون هیچ جا احساس امنیت نمی کنم و احساس می کنم تبدیل شده ام به سوژه ای برای کنترل .

-- بهار ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:35 PM

اما من به عنوان يه خانم كاملا معترضم.
امنيت اجتماعي بايد با امنيت اقتصادي همگام باشه..من ترجيح ميدم مثه خيليا ازاد زندگي كنم و از اينكه حتي 1 نفر تو كارم دخالت كنه متنفرم..
اينا همش بازيه..نميدونم بازي چي؟اما بازي.
كلا مخالفم با عملكرد زوري
حجاب زوري
وقتي سياست و دين قاطي بشه همينه ديگه/حريم خصوصي هم نداري

-- sara ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:35 PM

خانم اصلانی حتما این بگیر و ببند های نیرو های زحمتکش پلیس را در بزور سوار کردن دختران ایرانی ندیده و نشنیده اند یا افتادن به خانه و کاشانه ی مردم به بهانه ی ماهواره و توهین و تجاوز به حیطه خصوصی را هم که احتمالا... اما من دیده ام. و خیلی ها هم.
خانم اصلانی ایران مان روزی از چنگال زشت و وحشی غول های پشمالو و زنان زشت و سیاه جامگان نجات پیدا خواهد کرد و روسیاهی به ذهنیت های منجمد خواهد ماند... چیزی نمانده

-- سیاوش کیان مهر ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:35 PM

عجب پدیده ی بیمار و هرزه پروری است این جامعه ی اسلامی!!؟؟

-- پارسا ، Jun 2, 2008 در ساعت 05:35 PM

اولن خواهش میکنم که نظرمو چاپ کنید
این طرح اصلا به مساوات اجرا نمیشه
در ضمن برخورد مامورین واقعا بده اون جوری که من دیدم تا حالا یه بارم مثل آدم بامون رفتار نشده

-- nashenas ، Aug 26, 2008 در ساعت 05:35 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)