تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پیش‌بینی روابط آتی دولت با مجلس هشتم
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «خبری در راه است» به بهانه آغاز به‌کار مجلس هشتم به تشریح رقابت‌های درونی محافظه‌کاران در آینده پرداخته است.

این روزنامه در سرمقاله خود می‌نویسد که مجلس هشتم با این‌که در دست محافظه‌کاران است اما باعث خواهد شد تا مرزبندی‌های آن‌ها برای تصاحب همه قدرت و مهار یکدیگر شکلی جدی‌تر به خود بگیرد.

اعتماد‌ملی اوج این مرزبندی‌ها را در تعامل دولت و مجلس هشتم دانسته و می‌نویسد: «مجلس هشتم به ویژه با روحیات متفاوت ریاست آن با مجلس قبل، هرگز راغب نیست نزد افکار عمومی چوب شراکت بی‌چون و چرا با دولتی را بخورد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه احتمال می‌دهد که دولت در برخورد با مجلس هشتم «دست از رفتار تهاجمی در برابر مجلس بردارد و حتی به خواسته‌های مجلس تن دهد.»

هشدار به قوه‌قضائیه در خصوص فیلم سنتوری
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «این تصمیم خوب را نشکنید» به موضوع نمایش احتمالی فیلم توقیف شده سنتوری ساخته داریوش مهرجویی پرداخته است.

جمهوری اسلامی با اعلام حمایت از تصمیم وزارت ارشاد در توقیف فیلم سنتوری می‌نویسد: «فیلم سنتوری از آن قبیل فیلم هائی نیست که با قیچی کردن بخش یا بخش‌هائی از آن بتوان به آن مجوز نمایش داد. هرکس این فیلم را دیده باشد بدون آنکه ذره‌ای تردید به خود راه دهد اساس آن‌را در تضاد با فرهنگ و سنت جامعه ایرانی تشخیص خواهد داد.»

این روزنامه با انتقاد از ساخته فیلم‌های این‌چنین، می‌آورد: «تولید این قبیل فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی با چنین استدلالی نشان می‌دهد متاسفانه تفکر غلط «هدف وسیله را توجیه می‌کند» در لایه‌هائی از دست اندرکاران فرهنگ و هنر کشور لانه کرده» است.

جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله خود در واکنش به شکایت دست‌اندرکاران فیلم سنتوری به قوه‌قضائیه برای رفع توقیف از این فیلم، به مسئولان این قوه هشدار می‌دهد که در صورت اعطای مجوز نمایش فیلم مزبور «توجه مسئولان محترم قوه قضائیه را به این واقعیت جلب می‌کنیم که اگر فیلم هائی از قبیل «سنتوری» از قوه قضائیه مجوز نمایش بگیرند نوبت به ورود مردم به صحنه خواهد رسید. در آن‌صورت این مردم هستند که در هر سینمائی که بخواهد چنین فیلم آلوده‌ای را نمایش بدهد خواهند بست. بنابر این به صلاح قوه قضائیه است که این تصمیم خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشکند.»

پرسش از چرائی فساد دنیای سیاست
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «ناپاکی سیاست و یک سئوال» به قلم کریم ارغنده‌پور به سخنان اخیر محمد‌باقر قالیباف که دنیای سیاسیت را دنیایی کثیف دانسته، واکنش نشان داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با تائید تلویحی اظهارات آقای قالیباف می‌نویسد:‌ «حالا پس از یک تجربه 30 ساله نمی‌توان گفت که تلقی آقای قالیباف از دنیای سیاست که اداره همه ارکانش اینک در دست اصول‌گرایان است، تصوری موهوم و غیرواقعی هست.»

کارگزاران در ادامه می‌آورد: «به میزانی که عرصه سیاست شفاف‌تر باشد امکان ناپاکی نیز در آن کمتر و امکان اصلاح در آن بیشتر است به دلیل آن‌که ناهنجاری‌ها پنهان نمی‌مانند و ریشه‌های فساد قبل از آن‌که عمیق‌تر شوند از بین می‌روند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «نکته‌ای که آقای قالیباف گفته واقعیتی است که کتمان آن چشم فروبستن بر پاره‌ای واقعیات و ناهنجاری‌ها و به عبارتی پاک کردن صورت‌مسئله است.»

کارگزاران در پایان می‌پرسد: «باید آسیب‌شناسی کرد که موانع دور نگهداشتن عرصه سیاست از اخلاقی‌شدن چه بوده است و برای رفع آن‌ها چه باید کرد. این سئوال بسیار مهمی است که غفلت از آن فاصله ما را از روح انقلاب روزافزون می‌سازد.»

پیشنهاد تقسیم قدرت به محافظه‌کاران مجلس
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «مجلس تازه نفس تقابل یا تعامل فراکسیون‌ها؟» به بحث و بررسی درباره تعامل فراکسیون‌های موجود در مجلس پرداخته است.

این روزنامه براساس داده‌های سرمقاله‌نویس خود، می‌نویسد: «مجلس هشتم برخلاف مجلس هفتم که اکثریت آن یک‌دست‌تر بود در عمل شامل پنج فراکسیون خواهد شد که هر کدام بین 40 تا 70 نفر عضو دارند.»

مردم‌سالاری به فراکسیون‌های اکثریت توصیه می‌کند: «موقعیت‌شناسی کند و در جهت اداره هر چه بهتر مجلس جهت خدمت به مردم حتما سهمی در میان هیات رئیسه و همچنین هدایت کمیسیون‌ها برای فراکسیون خط امام (ره) و مستقلین در نظر بگیرد.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد:‌ «هیچ اشکالی ندارد با رعایت قواعد بازی دموکراتیک و برای تقویت مجموعه جایگاه هیئت‌رئیسه مجلس از تمامی 5 فراکسیون افرادی در هیئت رئیسه مجلس حضور داشته باشند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)