تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تحلیل تغییرات مکرر در کابینه دولت نهم
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان‌‌ «تغییرات بی‌هدف» به قلم یدالله اسلامی به تغییرات مکرر در کابینه محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داده است.

به‌نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، دولت نهم در تصمیم‌گیری‌های خود «به دنبال هدف معینی نمی‌گردد.»

روزنامه مردم‌سالاری در بخش دیگری از یادداشت امروز خود در مورد برکناری مصطفی‌ پورمحمدی از وزارت‌کشور، می‌نویسد: «در دولت احمدی‌نژاد تاکنون آنقدر اقدامات و تصمیمات بدون دلیل گرفته شده است که بعید به نظر می‌رسد برکناری وزیر کشور در این مقطع زمانی با انگیزه یا هدف خاصی صورت گرفته باشد.»

این روزنامه در پایان پیش‌بینی می‌کند که پورمحمدی حرف‌های نگفته خود را افشا نخواهد کرد.

پیش‌بینی سرنوشت نمایندگان مجلس هفتم
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «آنهایی که می‌خواهند فراموش شوند» به موضوع آسیب‌های مجلس در تاریخ نهاد قانون‌گذار در ایران پرداخته است.

اعتماد‌ملی با بررسی کوتاهی از تاریخ مجلس در ایران و افق پیش‌روی آن در جمهوری اسلامی می‌نویسد:‌ «مجلس شورای اسلا‌می هرچه جلوتر آمده، از مرتبت نازل‌تری برخوردار شده است.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از تزلزل مجلس هفتم در استیضاح وزیر بازرگانی، می‌نویسد: «اکنون در حالی‌که مرثیه مجلس هفتم را می‌سراییم، داستان استیضاح یک وزیر موسوم به وزیر بازرگانی به شاقولی برای عملکرد 4 ساله یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های مجلس جمهوری اسلامی ایران بدل شده است. یک روز نامه استیضاح امضاء می‌شود آن‌گاه شبانگاهی امضاها پس گرفته می‌شود. دیگر روزی امضاهای دیگر از راه می‌رسد و اینک در پایان، بار دیگر داستان استیضاح با پادرمیانی بخشی از هیات رییسه در تعلیق قرار می‌گیرد.»

اعتماد‌ملی در پایان می‌نویسد: «نمایندگان مجلس هفتم تا کمتر از یک هفته دیگر بخشی از تاریخ خواهند شد اما به نظر می‌رسد در صفحات آینده تاریخ آن‌ها از همان آغاز پذیرفته بودند نه مصدق باشند و نه مدرس. گویا آن‌ها می‌خواهند فراموش شوند.»

دعوت محافظه‌کاران به وحدت
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با عنوان «در ضرورت پاسداشت مرزها» به بررسی موقعیت اصلاح‌طلبان در نظام سیاسی ایران پرداخته است.

یادداشت‌نویس کیهان می‌نویسد که اصلاح‌طلبان برای جبران شکست خود در انتخابات مجلس هشتم قصد دارند محمد خاتمی را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران راضی کنند، اما خاتمی به دو دلیل «احتمال شکست» و «حمایت نکردن همه اصلاح‌طلبان» از خود حاضر نیست پا در میدان رقابت بگذارد.

این روزنامه در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد که حاکمیت جمهوری اسلامی دیگر اعتقاد و اعتمادی به اصلاح‌طلبان ندارد و این مهمترین مشکل در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری برای آنان به‌حساب می‌آید.

کیهان در پایان خطاب به اصول‌گرایان می‌نویسد: «درسی که اصول‌گرایان باید از مطالعه دقیق این صحنه بیاموزند یعنی همان کاری که به ندرت انجام شده این است که حریف سیاسی آن‌ها در مجموع عقلانیت بیشتری در رفتارها و تصمیم گیری‌های خود وارد کرده و از همین رو باید اندیشیده‌تر با آن مواجه شد.»

در بخش دیگری از یادداشت کیهان با انتقاد از موضع‌گیری‌های اخیر اصول‌گرایان علیه یکدیگر آمده است: «اصول‌گرایان اکنون سرخوش از پیروزی های اخیر که البته به حق نصیب آن‌ها شده و می‌توان حدس زد در میان مدت بی دردسر تداوم خواهد داشت به شدت به رقابت درون جریانی مشغول شده‌اند و در مواردی با دوستان خود چنان بداخلاقی می‌کنند که گویی مرزها را جمله فراموش کرده‌اند و امکان ماهی‌گیری دشمن از این آب گل‌آلود را بالکل منتفی می‌دانند.»

نقد برنامه‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «بی برنامگی اقتصادی» به قلم محسن صفایی فراهانی به تجزیه وتحلیل سیاست‌های اقتصادی دولت نهم پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «بی‌برنامگی اقتصادی در دولت نهم سبب شده تا درآمدهای سرشار نفتی و سرمایه‌های ملی به بدترین شکلی به هدر رود. متاسفانه دولت نهم در هیچ‌کدام از اقدامات اقتصادی خود برنامه‌ریزی صحیحی ندارد. حتی شاید بتوان بیان داشت که دولت برنامه روزانه هم ندارد.»

روزنامه کارگزاران در بخش دیگیری از سرمقاله خود با انتقاد از خرج‌های بی‌رویه دولت، می‌آورد: «در حال حاضر دولت نهم نیز بیش از آنچه در برنامه آمده هزینه می‌کند ولی از سوی مقابل هیچ عایدی نداشته‌ایم. به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت در طول سه سال گذشته اثرات مخربی در اقتصاد کشور داشته که مهم‌ترین آنها افزایش نرخ تورم و نقدینگی است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «سیاست‌های اقتصادی دولت نهم جملگی از روی بی‌برنامگی صورت می‌گیرد، به همین جهت شاید تحلیل‌گران و کارشناسان اقتصادی هم نمی‌توانند به تحلیل این سیاست‌ها پرداخته و درباره آن‌ها اظهارنظر مشخصی داشته باشند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)