تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتشار متن کامل بسته پیشنهادی ایران

جمهوری اسلامی در بسته پیشنهادی خود به گروه ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، برای مذاکره با نمایندگان این کشور‌ها در سه محور امنیتی، اقتصادی و هسته‌ای اعلام آمادگی کرد.

در این بسته پیشنهادی که در سه صفحه تهیه شده است هیچ اشاره‌ای به توقف غنی‌سازی اورانیوم و مناقشات هسته‌ای این کشور با گروه پنج‌ به‌علاوه یک نشده است.

در نسخه‌ای از متن کامل این بسته پیشنهادی به همراه‌ نامه منوچهر متکی به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان که «مؤسسه دانش و امنیت بین‌المللی ماساچوست» به انتشار آن پرداخته، آمده است: «هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات، توافق همه‌جانبه مبتنی بر حسن‌نیت دسته‌جمعی برای تحقق همکاری‌های بلند‌مدت طرفین وتحکیم صلح وامنیت پایدار منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر عدالت می‌باشد.»

در بخش دیگری از این بسته پیشنهادی، ایران برای مذاکره با گروه ۱+۵ در سه محور امنیتیِ «دفاع از حقوق و کرامت‌ انسان‌ها و احترام به ملت‌ها»، «تقویت، ثبات و تحکیم صلح‌ عادلانه» و «مبارزه با تهدیدات مشترک امنیتی» اعلام آمادگی کرده است.

جمهوری اسلامی همچنین از قدرت‌های اتمی خواسته است تا در خصوص موضوعات دیگری هم‌چون «خشونت و نظامی‌گری»، «تروریسم»، «مواد‌مخدر» و«جرائم سازمان‌یافته» مذاکراتی داشته باشند.

در بسته پیشنهادی ایران، تهران با اشاره به محور‌های اقتصادی مثل؛ «همکاری در زمینه انرژی و امنیت»، «همکاری در زمینه تجارت»، «کمک عمومی به رفع فقر از کشور‌های ضعیف» و « کاهش آسیب‌های ناشی از نوسانات شدید قیمت‌ها» آمادگی مذاکره در موارد فوق را اعلام کرده است.

در مهم‌ترین بخش از این بسته پیشنهادی که مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، جمهوری اسلامی اعلام کرده که حاضر است درباره موضوعاتی چون؛ «ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌ای در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران»، «همکاری مشترک برای دست‌یابی و بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای عموم کشور‌ها» و «تقویت نظارت آژانس بر فعالیت هسته‌ای کشور‌ها» با نمانیدگان گروه 1+5 مذاکره کند.

ایران در پایان بسته پیشنهادی خود، زمان اجرای آزمایشی مذاکرات پیرامون مباحث مطرح شده را شش ماه اعلام کرده است.

براساس این گزارش در بخشی‌ از نامه منوچهر متکی به بان‌کی‌مون هم آمده است:‌ «متاسفانه، چند کشور خاص با اهداف و اغراض سیاسی با طرح ابهاماتی پیرامون برنامه کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، اقدام به استفاده ابزاری از ارگان‌های سازمان ملل نموده که ضربه‌ای بر حیثیت و اعتبار سازمان محسوب می‌شود.»


در همین ارتباط:
تهران، در انتظار سفر سولانا
ارائه بسته پیشنهادی ایران به چین و روسیه
«تضمین امنیتی برای ایران، مدنظر ۵+۱ نیست»
درخواست روسیه برای ارائه تضمین امنیتی به ایران
آمادگی ایران برای دریافت مشوق‌های جدید
ارائه بسته جدید پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا
توافق جهانی برای ارائه پیشنهادهای جدید به ایران
ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند

نظرهای خوانندگان

با سلام،
ضمن عرض خسته نباشید، چندی پیش محتوای بسته پیشنهادی ایران را در خبری تحت عنوان " انتشار متن کامل بسته پیشنهادی ایران " در سایت خبری خود منتشر کرده بودید. محتویات این بسته سؤالات متعددی را به ذهن آورده و مطرح کرده است. وبلاگ "خودنویس هسته ای" تعدادی از این سؤالات را منعکس نموده به امید اینکه بتوان با تلاش به پاسخگویی آنها به روشن شدن حقایق بویژه یرای مردم کمک نمود. لذا، از جنابعالی و همکارانتان دعوت میشود با مراجعه به وبلاگ خودنویس هسته ای به آدرس http://www.khod-nevis.blogfa.com در یافتن پاسخ سؤالات مطرح شده ما و هموطنان را یاری کنید.
با تشکر
خودنویس هسته ای

-- خودنویس هسته ای ، May 25, 2008 در ساعت 07:16 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)