تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی کانادا از دستگیری بهائیان در ایران

کانادا با ابراز تاسف از تنزل «مداوم وضع حقوق بشر» در ایران از دستگیری شش بهایی در این کشور ابراز نگرانی کرد و آزادی آن‌ها را خواستار شد.

در دو سال گذشته بیش از پنجاه‌تن از جوانان بهایی در ایران دستگیر شده‌اند، اما این نخستین بار است که روسای هماهنگ‌کننده بهایی در این چند سال اخیر بازداشت می‌شوند.

بهروز توکلی، سعید رضایی، فریبا کمال آبادی، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانی و عفیف نعیم شش تن از رهبران بهایی هستند که اخیرا دستگیر شده‌اند. فرد هفتم این گروه مهوش ثابت است که از ماه‌های گذشته در زندان به سر می‌برد.

سایت کانادا دات کام به نقل از خبرگزاری کن وست امروز(شنبه) گزارش داد که ماکسیم برنیر وزیر ‌خارجه کانادا دستگیری‌های ۱۴ ماه می در ایران را «ظالمانه و نگران‌کننده» خوانده است.

وی با بیان این‌که این ۶ نفر تنها به دلیل عقایدشان دستگیر شده‌اند و باید هرچه سریع‌تر آزاد شوند، افزود: «کانادا و جامعه بین‌الملل نسبت به وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق فردی در ایران نگران هستند.»

وزیر‌خارجه کانادا همچنین گفت‌که ایران در زمینه بدرفتاری با اقلیت‌های دینی، پیشینه بدی دارد و افراد دستگیر‌شده عضو گروه «دوستان ایران» که فعالیت‌های بهائیان را هماهنگ می‌کنند، هستند.

برنیر ادامه داد که بهائیان در ایران تحت پیگرد قرار دارند و از تبعیض رنج می‌برند.

پس از انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷ بهاییت که از قرن نوزدهم در این کشور شکل گرفته است به عنوان یک دین مردود اعلام شد. به همین دلیل جامعه بهائیان در ایران برخلاف سایر اقلیت‌های مذهبی نماینده‌ای در مجلس این کشور ندارند.

از زمان تاسيس جمهوري اسلامي در ايران، سازمان ملل تاکنون ۲۰ بار نسبت به اوضاع بهائيان در ایران اظهار نگراني کرده است. كنگره آمريكا و پارلمان اتحاديه اروپا نيز قطعنامه‌هاي مشابهي صادر كرده و خواستار رفع تبعيض و سركوب مذهبي شده‌اند.

از نظر حكومت ايران، بهائيان، مرتد محسوب مي‌شوند. اگرچه در قانون اساسي اين کشور حقوق اقليت‌هايي چون مسيحيان و زرتشتيان به رسميت شناخته شده است، اما بهائيان از هيچ حقي برخوردار نيستند.

در همین رابطه
"آزار و اذیت شدید بهاییان در ایران"

نظرهای خوانندگان

در سایت news.bahai.org آمده است که:
شش تن از رهبران جامعه ي بهائيان ايران ديروز در عمليات هماهنگ شده‌اى دستگير و به زندان مشهور اوين منتقل شدند. اين دستگيرى‌ها به طرز نگران كننده‌اى يادآور دوره ي مشابهى در سال‌هاى ١٩٨٠ است كه تعداد كثيرى از رهبران جامعه ي بهائى به طور جمعى بازداشت و مآلاً به قتل رسيدند.
صبح روز چهارشنبه مأمورين امنيتى بعد از ورود به منازل اين شش مرد و زن، كه همگي اعضاى گروهي هستند که در سطح ملي به حد اقل امور بهائيان ايران رسيدگي مي‌کند، پس از پنج ساعت تجسس آنها را به همراه خود بردند.
خانم بانى دوگال، نماينده ي ارشد جامعه ي جهانى بهائى در سازمان ملل متحد، گفت: "ما شديدا به بازداشت‌هاى خواهران و برادران بهائي خودمان در ايران معترضيم. تنها جرم اين افراد اعتقاد آنها به آئين بهائى است."
وى افزود: "آنچه اين دستگيرى‌ها را بيشتر نگران كننده مى‌كند شباهت آن با بازداشت و ربودن اعضاى دو شوراى ملى اداره ي جامعه بهائى ايران در سال‌هاى اوليه ي دهه ي هشتاد است كه به مفقودى يا اعدام ١٧ نفر منجر گرديد."
خانم دوگال اضافه كرد: "حملات به خانه‌هاى اين بهائيان سرشناس به طور كاملاً هماهنگ انجام شده است و نشان دهنده ي يك تلاش در سطح بالا براى آسيب رساندن دو باره به جامعه ي بهائي ايران و مرعوب ساختن اعضاي آن است."
....در ٢١ اوت سال١٩٨٠ همه ي نه نفر اعضاى محفل روحانى ملى بهائيان ايران ربوده شدند و بعداً هم نشانى از آنها پيدا نشد. مطمئناً همگى آنها به قتل رسيده‌اند.
بلافاصله محفل روحانى ملى بهائيان ايران مجددا تشكيل شد اما اين محفل نيز با اعدام هشت عضو آن در بيست و هفتم دسامبر سال ١٩٨١ دو باره متلاشى گرديد.
تعدادى از اعضاى شوراهاى محلى بهائى، معروف به محافل محلى بهائى، نيز در سال‌هاى نخستين دهه ي ١٩٨٠ بازداشت و اعدام شدند تا اينكه بالاخره فريادهاى اعتراض بين‌المللى حكومت ايران را مجبور كرد از سرعت اعدام بهائيان بكاهد. از سال ١٩٧٩ بيش از دويست بهائى در ايران كشته يا اعدام شده‌اند هرچند از سال ١٩٩٨ به بعد كسى به اين عنوان اعدام نشده است.
در سال ١٩٨۳ حكومت ايران همه ي مؤسسات رسمى ادارى بهائى را غيرقانونى اعلام كرد و به دنبال آن جامعه بهائى ايران محفل روحانى ملى را كه نهادى منتخب جامعه است به همراه قريب به چهارصد شوراى منتخب محلى تعطيل كرد و بهائيان در سراسر ايران تقريباً تمام فعاليت‌هاي تشکيلاتي خود را متوقف کردند.
گروه غير رسمى ملى، معروف به "ياران"، كه جمع دستگير شدگان ديروز و ماه مارس تنها اعضاى آن هستند، بعداً با اطلاع مقامات دولتي براى رسيدگى به نيازهاى گوناگون جامعه ي سيصد هزار نفره ي بهائيان ايران كه بزرگترين اقليت مذهبى در كشور است، تشكيل گرديد.

-- بدون نام ، May 17, 2008 در ساعت 01:41 PM

از زمان قاجاریه تا کنون هیچ وقت بهاییت دین رسمی و معتبری شناخته نشده است!

-- بهاءالدین ، May 17, 2008 در ساعت 01:41 PM

از زمان قاجاریه تا کنون هیچ وقت بهاییت دین رسمی و معتبری شناخته نشده است!

-- بهاءالدین ، May 17, 2008 در ساعت 01:41 PM

اعمال چنین « دیگر ستیزی » از طرف بخشی از ما با سمت تفویضیِ حکومتگران فقط نمایشِ تصویر خود ماست در صورت نماینده ی خود بودن.
کاش بجای تایید، نظاره گری، مخفی شدن زیر ماسک بی قدرتی ، نق نق و یا هر تقلب دیگر، هر ایرانی از خود سئوال میکرد که اگر باورهای قلبیِ من چنین سرکوب میشد و اگر زندگی من و عزیزانم چنین ویران میشد با آن موافقت میکردم؟ با توجه به عدم سلطه جویی بهاییان، اگر من هم میخواستم فقط مرام خود را حفظ کنم باید جان میدادم؟
آنچه پیش روی ماست آینه ی یک یک ماست. هر ایرانی باندازه ی مجریانِ دیگری کش «اگر نه بیش از آنان » مسئول این ستیزه جوییِ عقیدتی است!
مریم

-- بدون نام ، May 18, 2008 در ساعت 01:41 PM

کانادا چه صلاحیتی برای چنین اظهار نظرهایی دارد وقتی به تک‌تک شهروندهای ایرانی که به سفارت کانادا می‌روند توهین می‌شود؟ دولت کانادا دروغگو و ریاکار است.

-- مصطفی ، May 18, 2008 در ساعت 01:41 PM

ایکاش یک روشنفکر، یک فعال سیاسی یک گروه اپوزیسیون ابتکار عمل امضاء یک طومار را برای آزادی این بشر ها بدست میگرفت. اگر روزی مردم ایران تصمیم بگیرد از اقلیتهای مذهبی خود دفاع کند آنروز قدم مهمی برداشته است. متاسفانه روشنفکران ایران حاضرند از خیلای چیزها دفاع کنند مگر اقلیتهای مذهبی.

-- بیدین ، May 18, 2008 در ساعت 01:41 PM

agar Canada defa nakonad ki defa konad? Shoma? ya amsale shoma? doreye shahe khoda biamorz ke in sardamdararane nezame royash ra sefid kardand magar iraniha boudand ke az zendaniane siassi defa mikardand? Nakheir, keshvarhaye gharbi boudand, agar javani o agar yadat rafte be tarikh rojou kon

-- Nam ، May 19, 2008 در ساعت 01:41 PM

من نمی دانم چرا هر کس رادر این مملکت دستگیر میکنند جرم مسائل ضد امنیتی به او می بندند. کاش اقلا یک چیز جدیدتر پیدا کنند. با این حرفها دیگر نمی شود مردم را سر کار گذاشت.

-- حدیث ، May 21, 2008 در ساعت 01:41 PM

حقیقتا باید پی به این نکته مهم برد که جزتاییدات حضرت بهالله (پیامبر دیانت بهایی) کسی دیانت صلح جو و وحدت طلب بهایی را تا بحال اینگونه ثابت وراسخ در ایمان نگاه نداشته و همه می دانیم که آزار و تهمت های ناروا از طرف غافلین و جاهلین هیچ آسیبی به دیانت الهی بهایی وارد نخواهد کرد. آیا چه کسی با دین خدا می جنگد؟؟ جز آنها که نمی دانند و فکر می کنند که آزار رساندن و ظلم کردن خداوند را از اراده اش باز می دارد به راستی که آنها غافلند

-- یک دوست ، May 26, 2008 در ساعت 01:41 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)