تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأکید اوباما بر دیپلماسی مستقیم در قبال ایران

باراک اوباما، نامزد ریاست جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه با متهم کردن جرج بوش به «سیاسی کردن بیش از اندازه» سیاست خارجی، بار دیگر بر استفاده از دیپلماسی مستقیم در قبال ایران تأکید کرد.

بر پایه خبری از فرانس‌پرس، اوباما در صحبت‌های روز پنج‌شنبه خود اظهار داشت: «در عوض لحن شدید و عمل نکردن‌ها، ما باید کاری را بکنیم که کندی، نیکسون و ریگان کردند، یعنی از تمامی اجزای قدرت آمریکا، از جمله دیپلماسی شدید، اصول‌مدار و مستقیم در مواجهه با کشورهایی مانند ایران و سوریه استفاده کنیم.»

باراک اوباما، سناتور ایالت ایلینوی آمریکا، در ماه آوریل گذشته خواهان مذاکره مستقیم با تهران شد و ماه ژوئیه گذشته در جریان یک مناظره ریاست‌جمهوری حزب دموکرات نیز گفته‌بود که حاضر است مذاکراتی بدون قید و شرط با مقامات ایران، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و کوبا انجام دهد.

سخنان تازه اوباما در مورد دنبال کردن «دیپلماسی مستقیم» با ایران و دیگر کشورها در پاسخ به اظهارات تازه بوش در سخنرانی او خطاب به پارلمان اسرائیل بیان شده‌است.

جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، در سخنان روز پنج‌شنبه خود در اسرائیل گفت: «بعضی ظاهراً معتقدند که ما باید با تروریست‌ها و افراط‌گران مذاکره کنیم. گویی استدلال نبوغ‌آمیز تازه‌ای می‌شود آورد که آنان بپذیرند تا کنون کاملاً در اشتباه بوده‌اند.»

جرج بوش تمایل اوباما به مذاکره با ایران را «امتیاز دادن به تروریست‌ها» نامید و اظهار داشت: «وظیفه ما این است که این عمل را با نام درست آن یعنی راحت‌طلبی دروغین و امتیاز دادن بنامیم.»

او در ادامه این راهبرد را با امتیاز دادن بریتانیا در دهه ۱۹۳۰ به رژیم آلمان نازی مقایسه کرد.

باراک اوباما در پاسخ به این سخنان جرج بوش همچنین افزود: «مایه تأسف است که جرج بوش از یک سخنرانی در پارلمان اسرائیل و از شصتمین سالگرد استقلال اسرائیل برای یک حمله دروغین سیاسی استفاده می‌کند.»


در همین ارتباط:
بوش: جلوی بلندپروازی‌های ایران می‌ایستیم
انتقاد اوباما از کلینتون بر سر ایران

نظرهای خوانندگان

در سیاست، آرزو بر جوانان عیب است.

-- فرهاد ، May 15, 2008 در ساعت 05:42 PM

ای کاهش دیوانگانی همچون بوش وبلر رهبران دو ملت مهم وتاثیر گذار آمریکا وانگلیس به اندازه یک مرغ عقل داشتند

-- حسین ، May 18, 2008 در ساعت 05:42 PM

مثل اینکه تو ی آ مر یکا هم آدم عاقل وجود دارد.

-- zhore ، May 18, 2008 در ساعت 05:42 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)