تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از همسویی مجلس با دولت
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «آخرین مماشات مجلس هفتم» به قلم حسین مرعشی از عقب‌نشینی نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر بازرگانی انتقاد کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «پس گرفتن امضای جمعی از استیضاح‌کنندگان وزیر بازرگانی در روز چهارشنبه نشان داد که اصول‌گرایان حاکم بر مجلس، مانند گذشته تعامل با دولت را بر همراهی با مردم ترجیح می‌دهند.»

روزنامه کارگزاران اظهار امیدواری کرده است که نمایندگان مجلس هشتم «از آغاز فعالیت خود بین مماشات با دولت و سکوت در مقابل تخلفات از قوانین و اصول کشورداری و یا همراهی و دفاع از حقوق ملت قاطعانه دومی را برگزیدند.»

کارگزاران در پایان خطاب به نمایندگان مجلس می‌آورد: «مجلسیان بدانند که دولت‌ها خوب یا بد، زود یا دیر دوره عمرشان به سر می‌آید ولی آن‌چه که در خاطره ملت باقی می‌ماند دفاع از حق و حقیقت و یا تسلیم شدن در مقابل فشارهای دولت‌مردان است.»

ضرورت تعریفی نو از سیاست‌خارجی چین
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «ایران؛ چین و تز هارمونی» به قلم امیر محبیان به تجزیه و تحلیل راهبرد‌های کلان مقامات چین برای توسعه و پیشرفت این کشور پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که چین از منطقی به نام هارمونی بهره‌ می‌برد که ریشه در تاریخ و باور‌های کهن مردمان این کشور دارد.

رسالت در ادامه سرمقاله خود درخصوص این هارمونی چنین توضیح می‌دهد: «چینی‌ها این باورند که می‌توانند با اتکاء به سنت چند هزارساله خود دموکراسی نوینی را به آرامی به دنیا بشناسانند که بتواند به گونه‌ای جایگزین دموکراسی آمریکایی که مبتنی بر تاریخی 230 ساله و بر گرفته از سنت های اروپایی است؛ گردد.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با بررسی سیاست‌خارجی چین در قرن حاضر، آن را هماهنگ با منطق هارمونی ارزیابی کرده و می‌نویسد: «چین به خوبی می‌داند که توسعه کنونی چین به هیچ وجه در مکانی استوار قرار ندارد و هر لحظه بنیان‌های آن تحت فشارها و تنش‌های بین‌المللی می‌تواند درهم بریزد. از همین رو می‌کوشد در هماهنگی البته نه چندان تسلیم شده‌ای با سیاست‌های حاکم بر جهان پیش رود.»

این روزنامه در پایان به مسئولان سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی توصیه می‌کند که که چین را با توجه به تعریفی که برای خویش در عرصه‌های بین‌المللی کرده است، بشناسند.

انتقاد از بی‌اعتنایی دولت به نظرات کارشناسان
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «دولت، تنها مسئول وضع اقتصادی» به بحث و بررسی اققتصاد ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

به‌نوشته روزنامه مردم‌سالاری مسئولیت تمام کام‌یابی‌ها و ناکامی‌های اقتصادی در شرایط حاضر، برعهده دولت و مدیران دولتی است.

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود یکی از مهمرین مشکلات کنونی اقتصاد در ایران را « نبود کمیته‌های تخصصی غیروابسته و خصوصی برای ارائه مشاوره کارشناسی به تیم اقتصادی دولت» عنوان می‌کند.

مردم‌سالاری با انتقاد از بی‌اعتنایی دولت به نظر کارشناسان اقتصادی مستقل در ایران می‌نویسد: «تصمیمات انفعالی دولت و در نظر نگرفتن نظر کارشناسان، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است و با استیضاح یک وزیر اقتصادی هم بعید به نظر می‌رسد مشکلی حل شود.»

عوارض کاهش نرخ سود بر اقتصاد ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «بهره‌وری پایین نتیجه کاهش سود بانکی» به قلم مسعود نیلی به بحث و بررسی عوارض کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد ایران پرداخته است.

این روزنامه اولین اثر کاهش نرخ سود را موجب برهم خوردن تعادل بازار سرمایه در ایران دانسته و می‌نویسد: «کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی موجب افزایش عدم تعادل در بازار پول و سرمایه می‌شود و حداقل باعث افزایش بیش‌تر تقاضا برای تسهیلات بانکی با نرخ ارزان می‌شود.»

سرمایه در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌نویسد: «نکته مهم بعدی این است که اقتصاد ایران اکنون با فراوانی نیروی کار و کمبود سرمایه مواجه است. در چنین شرایطی باید قیمت سرمایه بالا رفته و نرخ دستمزد کاهش یابد تا از نیروی کار بیش‌تر و از سرمایه کم‌تری استفاده شود. اما در سال‌های گذشته با علامت اشتباهی که دولت به بازارها داده، این عدم تعادل نیز تشدید شده و با تعیین نرخ دستمزد بالاتر و کاهش نرخ سود بانکی، عملا تقاضا برای نیروی کار کاهش و تقاضا برای تسهیلات بانکی و سرمایه افزایش یافته است.»

این روزنامه در پایان به دولت توصیه می‌کند: «اگر دولت به دنبال آرامش بازار مسکن و زمین است و می‌خواهد روند صعودی قیمت‌ها را کنترل کند، باید بازارهای دیگر را جذاب کند مثلا نرخ سود بانکی را بالا ببرد تا مردم سپرده‌های خود را افزایش دهند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)