تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

صدور انقلاب و نقد سخنان خاتمی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان‌ «خاتمی، اصول‌گرایان و صدور انقلاب» به قلم صادق زیباکلام به بحث و بررسی بازتاب سخنان اخیر محمد خاتمی در مورد صدور خشونت از سوی جمهوری اسلامی به خارج از مرز‌های خود، پرداخته است.

به‌عقیده سرمقاله‌نویس این روزنامه سخنان اخیر آقای خاتمی فارغ از این‌که وی تا چه حدودی توانسته است به منظور آیت‌الله خمینی مبنی بر صدور انقلاب نزدیک شود، می‌تواند مستمسکی از سوی کشور‌های غربی برای متهم کردن ایران به صدور خشونت در جهان شود.

این روزنامه می‌نویسد: «واقعیت امر آن است که تمام کسانی که ایران را به حمایت از گروه‌های مسلح رادیکال متهم می‌کنند، از این به بعد وقتی مقامات رسمی ایران چنین اتهامی را انکار کردند، می‌توانند استناد به حرف آقای خاتمی نموده و بگویند که اگر به راستی گروه‌ها و جریاناتی درون ایران دست به چنین اعمالی نمی‌زنند، پس چرا رییس‌جمهور سابق خودتان این سیاست را مورد نکوهش قرار دادند؟»

روزنامه کارگزاران در ادامه سرمقاله خود با انتقاد از آن‌چه که نویسنده سرمقاله‌اش آن را «عقب‌نشینی خاتمی» ارزیابی کرده است، می‌آورد: «ای کاش آقای خاتمی به جای تلاش در جمع و جور کردن مطلب و ریختن آب سرد روی خشم اصول‌گرایان، روی این نکته می‌ایستادند که من ممکن است مطلب را خیلی صریح و بی‌پرده بیان کرده باشم اما آیا غیر از این است که از زمان روی کارآمدن اصول‌گرایان سیاست تنش‌زدایی در دیپلماسی ایران به کل و به جزء به اصل و به فرع کنار گذارده شد و به جای آن زبان تند و رادیکال جایگزین گردید؟»

این روزنامه در پایان سرمقاله خود همچنین می‌نویسد: «بحث اساسا بر سر آن نیست که صدور انقلاب چه هست و چه باید باشد. حتی بحث بر سر این هم نیست که بنیانگذار جمهوری اسلامی صدور انقلاب را در چه می‌دانسته و دیگران امروز آن را در چه می‌پندارند. مقدم‌تر و مهم‌تر از بحث صدور انقلاب این است که ما به دنیا و به مخالفانمان چگونه باید بنگریم و در تعامل با آنان چه زبانی را باید به کار گیریم.»

ارزیابی تحولات لبنان
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «پرهیز از فتنه» به ارزیابی تحولات اخیر لبنان پرداخته است.

این روزنامه با رو به گسترش دانستن بحران لبنان، اظهار نگرانی می‌کند که ساختار قبیله‌ای و طایفه‌ای و همچنین نفوذ کشور‌های بیگانه به عنوان عامل تشدید‌کننده بحران‌ها در این کشور، در حال ایفای نقش هستند.

سرمقاله‌نویس اعتماد‌ملی با وابسته خواندن فواد سنیوره به آمریکا و اسرائیل، اقدام اخیر دولت لبنان در غیرقانونی اعلام کردن فعالیت‌های مخابراتی حزب‌الله را در راستای تسلط ارتش اسرائیل بر نیرو‌های حزب‌الله ارزیابی می‌کند.

این روزنامه در پایان می‌نویسد که نمی‌توان حزب‌الله را خلع سلاح کرد و باید رهبران سیاسی لبنان برای برون رفت از چنین بحرانی هرچه سریع‌تر تکلیف رییس‌جمهور خود را مشخص کنند.

نقد سخنان موعود‌گرایانه احمدی‌نژاد
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «شیعه واضع دیرین نظم نوین جهانی» به نقد و بررسی سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره مدیریت جهانی امام دوازدهم شیعیان، پرداخته است.

این روزنامه با اعلام این نکته که مردم ایران اعتقاد به وجود امام مهدی دارند، در نقد سخنان احمدی‌نژاد می‌نویسد: «آن‌چه که فریادها را بلند کرده است این است که کسی با این اندیشه خود را منتخب آن حضرت بپندارد و گفتار و کردار و اندیشه و عمل خود را مصون از خطا بداند و پرسش از اشکالات و پیامدها و خطاهای احتمالی خود و گروه خود را بی وجه بشمارد و بی نیاز از پاسخ.»

روزنامه مردم‌سالاری در ادامه سرمقاله خود می‌آورد: «وقتی به صورت کلان به جریان انقلاب اسلامی و رویدادهای مختلف نگاه می‌کنیم، مسلم است که از عنایت آن حضرت برخوردار بوده و گردنه‌های سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، اما این‌که واسطه این فیض کی؟ کجا و که بوده است و تعیین مصداق بر آن، قرائتی است که هیچیک از بزرگان آن را مجاز نمی‌شمرند.»

انتقاد از مواضع تاریخی جهان عرب
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «60سال نقض حقوق بشر در فلسطین» به نقد و بررسی 60 ساله فعالیت رژیم اسرائیل و مواضع کشور‌های عربی وجهان در برابر آن پرداخته است.

روزنامه رسالت با انتقاد از مواضع رهبران جهان عرب در برابر اقدامات اسرائیل علیه فلسطین می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که در طول 6 دهه اخیر هیچ چیز تغییر نیافته است؛ اعراب همان اعراب گذشته هستند، با این تفاوت که آل‌سعود و خاندان سلطنتی اردن دستان ملک فهد و ملک حسین را در راستای همراهی با صهیونیسم از پشت بسته‌اند! اسرائیل نیز همان اسرائیل است. غاصب و خونخوار.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با اشاره به سال‌روز تاسیس شصتمین سال تاسیس این رژیم ضمن انتقاد از مواضع کشور‌های اروپایی در برابر اقدامات تل‌آویو، می‌نویسد: «آنچه مسلم است این که در شصتمین سالگرد اشغال فلسطین، تنها مقاومت اسلامی است که می‌تواند طنین انداز فریاد آزادی بیت‌المقدس در جهان شود. این همان نکته‌ای‌ است که آموزگار زمان پس از شش دهه اشغال و جنایت به شاگردان همیشه پویای مقاومت یادآوری می‌کند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)