تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دادگاه بریتانیایی: سازمان مجاهدین خلق، تروریستی نیست

یک دادگاه تجدید‌ نظر در بریتانیا تقاضای دولت این کشور برای نقض حکم دادگاهی که سازمان مجاهدین خلق را تروریست ندانسته بود، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سه قاضی دادگاه تجدید‌نظر به این نتیجه رسیده‌اند که اعتراض دولت بریتانیا به رأی دادگاه بدوی وارد نیست و این سازمان باید از لیست گروه‌های تروریستی این دولت خارج شود.

آذرماه سال گذشته، در پی شکایت سازمان مجاهدین از دولت بریتانیا به دادگاهی در این کشور، این دادگاه با صدور حکمی از دولت بریتانیا خواست تا این سازمان را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کند.

وزارت کشور بریتانیا با رد رأی دادگاه بدوی، خواستار رسیدگی به این پرونده در دادگاهی بالاتر شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، لرد نیکلاس فیلیپس، قاضی دادگاه عالی بریتانیا در این مورد گفت‌ که فرجام‌خواهی جکی اسمیت، وزیر کشور بریتانیا که خواستار باقی ماندن این سازمان در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور بود، منطقی نیست.

وزارت کشور بریتانیا از سال 2000 میلادی سازمان مجاهدین را گروهی تروریستی دانسته و فعالیت‌های آن را در این کشور ممنوع اعلام کرده است.

سازمان مجاهدین خلق بزرگترین گروه مخالف جمهوری اسلامی است. این سازمان سه دهه است که علیه ایران در خارج و داخل این کشور فعالیت می‌کند.

سازمان مجاهدین / ویکی‌پدیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه استیناف انگلیس اعلام کرد که دولت توضیح نداده است چه چیزی این اعتقاد را به وجود آورده که سازمان مجاهدین خلق در حیطه تعریف حقوقی ارتباط با تروریسم قرار گرفته است.

این قاضی افزود: «باید بین سازمانی که بنا بر دلایل تاکتیکی و به صورت موقت، از فعالیت‌های تروریستی خود دست برمی‌دارد و سازمانی که تصمیم گرفته است از طرق غیر خشونت‌آمیز به اهداف خود دست یابد، تفاوت قائل شد. نمی‌توان سازمان‌های گروه دوم را سازمان‌های درگیر یا مرتبط با تروریسم دانست.»

نظرهای خوانندگان

چراغ سبز دادگاه بریتانیایی به مجاهدین ،سرفصل یا سر انجام!؟



18 اردیبهشت 1387 شمسی یک (دادگاه تجدیدنظر در لندن، رسیدگی به اعتراض وزیرکشور بریتانیا در مورد حکم خروج نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروههای تروریستی در این کشور را رد کرد.


پیش از این در سی ام نوامبر (نهم آذر) سال گذشته دادگاه ویژه ای در لندن به درخواست 35 عضو مجلسین عوام و اعیان بریتانیا رأی داده بود که دولت بریتانیا با اصرار در عدم حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروههای ممنوعه تروریستی، به عمد راه خطا را در پیش گرفته است.


اما وزارت کشور بریتانیا این رأی را نپذیرفت و خواهان تجدیدنظر در آن شد اما اکنون دادگاه تجدیدنظر اعلام کرده که هیچ دلیلی نمی بیند که دادگاه قبلی در رأی خود مرتکب خطا شده باشد و بنابر این، درخواست تجدیدنظر وزیرکشور بریتانیا در مورد این رأی را رد کرده است.


وزارت کشور بریتانیا بر اساس قانونی که در سال 2000 در این کشور به تصویب رسید، سازمان مجاهدین خلق را تروریست قلمداد کرد و کلیه فعالیتهای این سازمان در خاک بریتانیا را ممنوع ساخت.


اما بالاخره " دادگاه رأی داد که وزارت کشور، قانون مربوط به ممنوعیت فعالیت گروههای تروریستی را نادرست تفسیر کرده است، چراکه سازمان مجاهدین خلق از سال 2001 فعالیت مسلحانه را کنار گذاشته و از سال 2003 نیز که خاک عراق به اشغال ارتشهای آمریکا و متحدانش درآمد و قرارگاه مجاهدین در کنترل این نیروها قرارگرفت، نفرات مجاهدین خلع سلاح شده و تلاشی نیز برای ازسرگیری فعالیت مسلحانه نکرده اند.")


چراغ سبزی که از مدت ها پیش کورسوی آن برای معاملات کلان دیده میشد بالاخره روشن شد و این مسئله اساسا دور از انتظار نبود.اما باید دید با واقعیت سیاست های جهانی همخوانی دارد یا نه!؟آیا اهرم فشاری که نقطه ثقل آن برای سیاست گذاری یا معاملات کلان سیاسی در بریتانیا شکل میگیرد می تواند واقعیت های تلخ افکار سکتاریستی و تروریستی مجاهدین را در برابر جهانیان تغییر دهد!؟


اگر چنین چیزی در آینده بوقوع بپیوندد تعریف جامعه جهانی از تروریزم نیز بایستی تغییر کند.چرا که پروسه تشکیلاتی و سازمانی مجاهدین از دیرباز تا دوران همکاری با صدام حسین و اعمال تروریستی این سازمان در حمایت آشکار از عمل قهر،بمب گذاری و کشتار در ایران و عراق ، نشانگر محتوی فکری فرقه ای بالقوه است که در هر زمان و مکان امکان بالفعل شدن آن وجود دارد.


باید پرسید سازمان مجاهدین که هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی و بطور خاص کانادا و آمریکا بعنوان یک فرقه و تروریسم سازمانیافته خطرناک معرفی شده در مقایسه با دیگر سازمان های تروریستی اعلام شده چه فرقی در تئوری و عمل دارند که میتوان آنها را از لیست تروریستی خارج کرد!؟


اگر بمب گذاری ها،انفجارها،عملیات ها ،ترور ها و کشتارهای داخل ایران و عراق عمل تروریستی سازمانیافته نیست چه نامی بر آنها میتوان گذاشت!؟


فرقه ای که بعد از سقوط صدام حسین، میتواند با مغزشویی، افراد خود را در خیابان های پاریس به آتش کشیده و وادار به خودسوزی کند یا معترضین و منتقدین خود را در درون تشکیلات شکنجه کرده و بقتل برساند و در بیرون نیز تهدید به نابودی کند ،میتواند دست از افکار سکتاریستی و تروریستی بردارد!؟حتی بقول دادگاه بریتانیایی اگر آنها از سال 2001 فعالیت مسلحانه را کنار گذاشته اند چیزی در مجاهدین تغییر داده است؟جدای از سیاست های بین المللی آیا مجاهدین و رهبران آن تغییر کرده ،خود را دموکراتیزه کرده و در کنار احزاب و سازمان های سیاسی اوپوزیسیون به یک حزب سیاسی تبدیل شده اند؟


جواب منفی است.باید گفت سیاست چماق و حلوای اروپایی ها و آمریکا در قبال سیاست حکومت ایران یکی از بارز ترین شاخص های تعیین کننده در حکم تجدید نظر دادگاه بریتانیایی است.در همین رابطه مریم رجوی از فرصت بدست آمده استفاده کرده و خواستار عذرخواهی دولتهای غربی و بریتانیا برای تروریست قلمداد کردن مجاهدین خلق شده است.رویکردی که برای مصارف داخلی تشکیلات مجاهدین بوده و برد بیرونی نخواهد داشت!


با این احوال ،آیا مجاهدین تروریست نبوده و باید آنها را از لیست تروریستی خارج کرد!؟


بنظر نمیرسد دولت های اروپایی و بطور خاص بریتانیا گام عملی مهمی در این رابطه بردارند.چرا که در سیاست های کلان تا آنجا که امکانپذیر باشد با مهره ها بازی میشود و افتخار فعلی مجاهدین در روی آوردن چنین شانسی به آنها میتواند همین باشد!



2008/05/07 - پاریس


جواد فیروزمند


-- JAVAD FIROUZMAND ، May 7, 2008

اينهم براى انجام فشار بيشتر به جمهورى اسلامى است . اين گروه تروريستى و ... دست پروردهء اروپاييهاست و در ازاى امتيازاتى فدا خواهند شد ، و خودشان هم اينرا بخوبى ميدانند . البته عاقبت خيانت كاران به مام ميهن از اين بهتر نخواهد بود ...

-- مهران / امستردام ، May 7, 2008

پيروزي حق برباطل و عدالت بر تجارت به همه مردم ايران مبارك باد.
تا كور شود هر آنكه نتواند ديد.
مزدوران تا اعماق دلشان سوخته است. دارند جيغ و داد مي كنند

-- بدون نام ، May 8, 2008

دادگاه‌های اروپایی هر چه می‌خواهند، بگویند و حکم بدهند.
اما مردم ایران، هر چه هم از دست حکومتی عصبانی باشند، هرگز برخی جنایات را فراموش نمی‌کنند. فراموش نمی‌کنند که بعضی‌ها در میانه جنگ، به متجاوزان به خاک وطن پیوستند و بعداً به ایران لشگرکشی کردند.

-- یک ایرانی ، May 8, 2008

جنایات مجاهدین که اگر بدتر از حکومت آخوندی نباشند بهتر هم نیستند هرگز از یاد ملت نخواهد رفت

-- بدون نام ، May 8, 2008

مبارک باشد به مبارزین وطن . امیدوارم دولت انگلیس این گروه را بر سر امتیازاتی که در نظر دارد ، معامله نکند

-- عبدالرضا ، May 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)