تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سرانه کتابخوانی در ایران دو دقیقه اعلام شد

براساس اعلام رئیس سازمان کتابخانه ملی ایران، هر شهروند ایرانی در شبانه‌روز تنها دو دقیقه از وقت خود را به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد.

این در حالی است که آمار‌های رسمی در ایران، از باسواد بودن بیش از ۸۵ درصد از جمعیت این کشور حکایت می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اکبر اشعری روز گذشته در حاشیه همایش سراسری مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مشهد گفت: «در صورتی که مطالعه کتاب‌های درسی را هم در نظر بگیریم، سرانه مطالعه در ایران به حدود شش دقیقه در شبانه روز می‌رسد.»

با این حال، آقای اشعری با اشاره به این نکته که در حال حاضر در ایران بیش از دو هزار کتابخانه فعالیت دارند، از این کشور به عنوان «یکی از فرهنگ سازترین کشورهای جهان» یاد می‌کند.

وی همچنین بزرگترین مشکل کتابخانه‌ها ایران را «نازیبا و دلچسب نبودن فضای کتابخانه‌ها عمومی کشور و به روز نبودن کتاب‌های موجود در آن‌ها» عنوان کرد.

براساس آمار‌های موجود هم‌اکنون در این کتابخانه‌ها بیش از دو میلیون کتاب، چهار میلیون نشریه، ‪ ۳۰۰‬میلیون نسخه سند و حدود ‪ ۵۶‬هزار نسخ خطی موجود است.

پیشتر خبرگزاری فارس در سوم بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که بودجه ترویج کتابخوانی در سال ۸۷ از سوی وزارت ارشاد دولت احمدی‌نژاد ۲۷ درصد نسبت به سال ۸۶ کاهش داشته است.

نظرهای خوانندگان

آخر اگر مردم ایران کتابخوان بودند چنین موجوداتی بر آنها حکومت می کردند؟؟!!

-- بدون نام ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:36 PM

۱ ـ شهروند ایرانی دو دقیقه وقتش را به خواندن کتاب اختصاص میدهد ، چون بیشتر از این ، وقت از گذران عادی زندگیش که به بدبختی سپری میشود نمیماند که انرا به اموری فرهنگی نیز اختصاص دهد !.
۲ ـ ۲۰۰۰ کتابخانه ئي که تمام محتویاتش را کتابهای انتخاب شده دولت متعصب اسلامی تشکیل میدهند انهم برای ۷۰ میلیون جمعیت که ۸۵ ٪ انان از سواد خواندن و نوشتن برخوردارند بسیار رقم ناچیزیست که »» نمودار یکی از فرهنگ سازترین کشورهای جهان «« نیز باشد !!.
۳ ـ زیبائی فضای کتابخانه ها به »» تنوع کتابهائیست «« که در ان برای استفاده مرجوعین تزئین داده شده ! و نه به تنوع رنگهای در و دیوار ان !. اینها که دیگر خیابانها و میادین کشور نیستند که ظاهرشان گل گاری باشد !
۴ ـ این امار که اکنون در کتابخانه ها بیش از دو میلیون کتاب ، چهار میلیون نشریه ، سیصد ملیون نسخه سند و پنجاه و شش هزار نسخ خطی موجود است مباهاتی که ندارد ، باعث خجالت هم هست ! چرا که در مقایسه با هجوم »» اعراب اسلامی «« به کشورمان و به اتش کشیده شدن کتابها و کتابخانه های موجود در ان ، هنوز تعداد باقیمانده کتابهای ان زمان بیشتر از ان بود که ۱۴۰۰ سال بعد و پس از بروز »» انقلاب اسلامی «« در کشور موجود است !.
۵ ـ حسابش را بکنید اگر دولت احمدی نژاد و یا هر دولت اسلامی دیگری که در کشورمان بر سر کار بیاید ، بتواند بعد از گذشت ۱۰۰۷ روز که از شروع خدمت به امت و خیانت به ملت ان میگذرد ۲۶ ٪ از بودجه ترویج به کتابخوانی را بدون مخالفت کاهش دهد ، چقدر زمان لازم است تا انرا کاملأ به عدد »» صفر «« برساند ؟!.

-- داوید فاخری. ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:36 PM

احتمالا توی این دو دقیقه ملت متن پشت کتاب و قیمت آن را می خواند سپس آن را سرجایش می گذارد و می رود پی کارش!

-- اشکان ، Apr 23, 2008 در ساعت 02:36 PM

توی شهر ما که نزدیک سیصد هزار نفر جمعیت داره و شاید هم بیشتر چهار کتابخونه وجود داره که به یکی از اونها شاید بشه واقعن اسم کتابخونه گذاشت. این کتابخونه ها در بدترین نقاط شهری قرار دارند و باعث می شن زمان زیادی رو صرف رسیدن به اونجاها بکنیم. کمااینکه بعد از رسیدن هم باید بشینیم و یه قل دو قل بازی کنیم. چرا؟ چون کتابی وجود نداره! اما تا دلتون بخواد رساله حضرات پیدا می شه.

-- HooMan ، Apr 24, 2008 در ساعت 02:36 PM

من شاید ماهی یا هفته ای با توجه به بودجه ام، یک کتاب میخرم تا در وقت مقتضی بخوانم. اما متاسفانه فرصت کتابخوانی ‍پیدا نمیکنم . گرفتار روزمرگی شدیم. قیمت ها هم البته بالاست.

-- صادق ، Apr 24, 2008 در ساعت 02:36 PM

Agar Hafez o saadi o molavi ra kenar bogzarim shayad be yek daghighe ham naressim o agar in nezam o darim baraye hamin bi alagheyi be danestan ast

-- nam ، Apr 24, 2008 در ساعت 02:36 PM

Beh nazare man in ragham eghragh-amiz ast. Tiraj'e ketab hameh midanid 2 ta 3 hezar tast. Yani hadd'e aksar ma 5 hezar ketab-khan darim. Hal agar an 2 daghigheh baraye har irani ra rooye in 5 hezar nafar hesab konid roozi chand saat mishavad- khod hesab konid. Beh nazar'e man ragahm'e dorost 2 daghigheh dar SAL ast.

-- بدون نام ، Apr 24, 2008 در ساعت 02:36 PM

اين يكي از مشكلات اساسي است كه مردم از پويا بودن فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي و... باز ميدارد.
در شهر ما شهر بابك با جميت 100000 نفر و فرهنگي ترين شهر در استان كرمان از نظر افراد دانش آموخته و علاقهمند به كثابخواني تنها 2 يا دست آخر 3 كتابخانه هست. كتابخانه كودك و نوجوان كه پيش از سال 1354 داير است و تفاوت چشمگيري نكرده و كتابخانه ارشاد كه از اسمش معلومه چه كتابهايي در آن هست.
تازه اينقدر امكانات پايين هست كه افراد شايد براي گرفتن كتاب انهم مجبورند به شهر هاي ديگر سفر كنند. بارها ديدم كه در سالن مطالعه ساكت بچه ها شطرنج بازي مي كردند. سهميه شيشه روي ميز كتابخانه را هم به هر راه به جيب مبارك زده اند و روي ميزها دفتر نقاشي...بگذريم ازانكه مشكل ديگر آموزش درست از كتابخواني در مدارس البته با بودن منابع كافي ضرورتي اجتناب نا پذير است....
آرزوي مطابق با استاندارد داشتن كتابخانه هاي وافي در ايران زمين!

-- M ، Apr 25, 2008 در ساعت 02:36 PM

man ham movaafegham, 2 daghighe dar saal baayad baashad. na dar rooz!

-- بدون نام ، Apr 25, 2008 در ساعت 02:36 PM

فقط بلدين نظربدين اگر مردين يك فكري بكنين به ان هم عمل كنيد فقط حرف كه نشد كار

-- پدرام صادقي ، Apr 25, 2008 در ساعت 02:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)