تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفر قریب‌الوقوع معاون البرادعی به تهران

خبرگزاری دولتی ایرنا، از سفر قریب‌الوقوع اولی هاینونن معاون البرادعی به تهران خبر داد.

يك مقام مسئول در این باره به ایرنا گفت: «هاينونن معاون امور پادمان‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، دوشنبه دوم ارديبهشت در رأس هيأتي به تهران سفر مي‌كند.»

وی كه خواست نامش بيان نشود، هدف از سفر معاون البرادعي به تهران را «مذاكره درباره پيشرفت همكاري‌هاي ميان تهران و آژانس» بيان كرد.

اين مقام مسئول در عين حال انجام مذاكره از سوي اولي هاينونن با مقامات ايراني بر سر «مطالعات ادعايي» را رد نكرد، اما تأكيد كرد كه از نظر ايران مطالعات ادعايي پايان يافته و تهران ارزيابي خود را در اين زمينه ارائه كرده است.

«مطالعات ادعايي» عنوان بندي از آخرين گزارش آژانس درباره ايران است كه در آن به ادعاهاي آمريكا درباره بخشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران پرداخته شده‌است.

در همین حال ملیسا فلیمینگ سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نیز سفر هاینونن به ایران را تأیید کرد.

خانم فلیمینگ در گفتگو با خبرنگار ایرنا در وین، اظهار داشت که گروه اعزامي به سرپرستی هاینونن، درباره موضوع مطالعات ادعایی گفتگوهايي را با مقامات ايراني انجام خواهد داد.

هاينونن روزهاي دوشنبه و سه شنبه در تهران به سر خواهد برد و در اين سفر دو روزه، هرمن ناكارت مسئول بخش منطقه‌اي پادمان‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، او را همراهي خواهد كرد.

خبرگزاری ایسنا نیز در خبری مشابه اعلام کرد که ديدار و گفتگوي هفته آينده مقامات فني ايران و آژانس اولين ديدار طرفين پس از گزارش مدير كل آژانس در ماه مارس است كه در آن بسته شدن شش موضوع مورد سؤال در پرونده هسته‌اي را به طور رسمي اعلام كرده‌است.

به گزارش ایسنا به نقل از یک منبع آگاه، در سفر هفته آتی، اولي هاينونن با جواد وعيدي، معاون امور بين‌الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي، دكتر علي‌اصغر سلطانيه، نماينده‌ ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، دكتر محمد سعيدي، معاون سازمان انرژي اتمي و مقاماتي از وزارت خارجه دیدارخواهد داشت.

رياست هيأت مذاكره‌كننده ايراني را نيز جواد وعيدي معاون امنيت بين‌الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي ایران به عهده خواهد داشت.

تهران معتقد است، در چارچوب توافقنامه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به همه سؤالات و ابهامات باقيمانده درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح آميز خود پاسخ داده و ارزيابي خود درباره مطالعات ادعايي را نيز ارايه كرده است.

تهران همچنین مدعی است كه ارزيابي خود را در زمينه همه آنچه به عنوان مطالعات ادعايي مطرح مي‌شود انجام داده است و از نظر او اين بخش از توافقنامه نيز پايان يافته‌است.

آخرین سفر آقای هاینونن به تهران به دی ماه ۸۶، زمانی که آقای برادعی برای مذاکره به تهران سفر کرده بود، بر می‌گردد.

پیش از آن آقای هاینونن مذاکرات فشرده‌ای را در آبان ماه بر سر موضوع سانتریفوژها با مقامات ایرانی در تهران برگزار کرده بود.

-----------------
در همین رابطه:
نشست شانگهای بدون نتیجه به پایان رسید
ارائه «بسته هسته‌ای» جدید از سوی ایران
تاکید مجدد ایران بر رد مشوق‌های هسته‌ای
راه‌اندازی ۴۹۲ سانتریفوژ جدید در ایران
تأکید ایران بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)