تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

عباس کاتوزیان نقاش معاصرایرانی درگذشت

عباس كاتوزیان، نقاش معاصر ایران، در شامگاه ۲۳ فروردین در در سن ۸۵ سالگی در منزلش در گذشت. علت مرگ کاتوزیان "کهولت" اعلام شده​است.

پس از نه سال گوشه گیری از فضای هنری، روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین نمایشگاهی از آثار این هنرمند، برپا شده بود.

به گزارش جام جم آنلاین این نمایشگاه با عنوان «مروری بر ۵۰ سال آثار كاتوزیان» در فرهنگسرای نیاوران برپا شده و تابلوهایی درآن به نمایش درآمده که تاکنون در معرض دید بازدیدکنندگان قرار نگرفته است.

وی خود را هنرمندی مستقل از جریان‌ها و سبك‌های هنری روز می‌دانست و در آثارش بیشتر به تصویرگری چهره (پرتره)‌ می‌پرداخت.

استاد عباس كاتوزیان در سال ۱۳۰۲ در تهران متولد شد. وی سپس هنرجوی هنرستان كمال الملك شد و بعدها در سال ۱۳۲۲ نایب رییس این هنرستان نیز شد.

كاتوزیان پنج نمایشگاه در آمریكا، دو نمایشگاه فرانسه، یك نمایشگاه در انگلستان، ۲۸ نمایشگاه انفرادی در تهران و نه نمایشگاه در آبادان برپا کرد. برخی از آثار این استاد نقاشی در موزه‌های استان قدس رضوی موزه بوداپست و موزه سلطنتی اروپا موجود است.

عباس كاتوزیان در زمینه نقاشی رئال و فیگوراتیو شهرت داشت. در آخرین نمایشگاهش نیز آثاری را عرضه كرد كه حكایت از پایبند نبودن وی به سبك‌های متداول نقاشی است. خودنگاره‌ها و پرتره بهلول از مشهورترین آثار استان عباس كاتوزیان است.

پیكر این هنرمند به احتمال فراوان در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س)‌ به خاك سپرده خواهد شد؛ اما زمان و مكان تشییع وی هنوز قطعی نشده است.

صفحه ویژه استاد کاتوزیان در بالاترین

نظرهای خوانندگان

the god bless him

-- بدون نام ، Apr 29, 2008 در ساعت 05:55 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)