رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۶

جایزه بزرگترین فدراسیون اصناف هلند برای منصور اسانلو

جایزه حقوق صنفی بزرگترین فدراسیون اصناف هلند--FNV در سال ۲۰۰۸ به منصور اسانلو، رئیس صنف مستقل اتوبوسرانان شرکت واحد تهران بزرگ، تعلق گرفت.
مجمع صنفی "اف.ان.وی" این جایزه را هر دو سال یکبار به شخصی اهدا می کند که تحت شرایط سخت و با قبول خطرهای امنیتی درجهت احقاق حقوق صنفی کوشا باشد.


Download it Here!

گزارش مراسم اهدای جایزه به منصور اسانلو

اسانلو رئیس صنف مستقل اتوبوسرانان شرکت واحد تهران بزرگ است و هفت ماه از دستگیری او می‌گذرد. دستگیری وی با خشونت جسمی فراوان همراه بود. او به دلیل سازماندهی و فعالیتهای صنفی به ۵ سال زندان محکوم شده است.


روز پنج‌شنبه ۶ مارس، "مرکز صنفی جهانی" یک اعتراض بین‌المللی را برای آزادی اسانلو تدارک دید و در هلند نیز نمایندگان "صنف جهانی ترابری" (ITF) به همراهی چند راننده عضو صنف رانندگان متعلق به "اف.ان.وی" نامه‌ای اعتراضی را به سفارت ایران در لاهه تسلیم کردند.

هِنک فان دِکولک یکی از اعضاء اف‌ان‌وی به رادیو زمانه گفت: قرار است صحبت‌هایی با سفارت ایران در هلند و سفارت هلند در ایران انجام گیرد تا من شخصاً به ایران سفر کنم و جوایز را در زندان اوین به دست اسانلو برسانم.
خانم آخنِس یونگریوس رئیس هیات مدیره "اف ان وی" نیز به زمانه گفت: جایزه شامل ۵۰۰۰ یورو و مجسمه‌ای است که به‌طور ویژه برای منصور اسانلو ساخته شده است.

بعد از ظهر همانروز خانم آخنِس یونگریوس، در اتوبوسی که چندین راننده اتوبوس شهری آن را به نشان همبستگی با همکاران ایرانیشان همراهی می کنند، جایزه را به طور نمادین به مسئول بین الملل "همراهان اف.ان.وی" تقدیم می کند. مدعوین این برنامه ده‌ها نفر از نمایندگان مجامع صنفی بین المللی می باشند. تمایل "اف.ان.فی" بر این نکته است که جایزه را در اواخر سال جاری میلادی در صورت امکان به اسانلو در زندان اوین اهدا کند.


اسانلو تنها کوشنده صنفی نیست که در ایران تحت پیگرد قضائیست. در ماههای گذشته اعتراضات و اعتصاباتی نیز در آموزش و پرورش، خودروسازی، مترو و در کارخانجات شکر انجام پذیرفته که پیامد آن زندانی شدن رهبران صنفیشان بوده است.



جایزه "حقوق صنفی الیزابت ولاسکوئز" توسط " فدراسیون اصناف هلند- FNV- " در سال ۱۹۹۱ برای حمایت و توجه بیشتر به کوشندگان صنفی ای که در شرایط دشوار تلاش می کنند، بنیان نهاده شد. این جایزه به یادبود کوشندهء صنفی السالوادری، خانم الیزابت ولاسکوئز نام گرفته که به دلیل تلاشهای صنفیش به قتل رسید.

حمایت بریتانیا

بریتانیا روز پنج‌شنبه حمایت خود را از اعتراض جهانی صنف کارگری برای آزادی منصور اسانلو اعلام کرد.
به گزارش فرانس‌پرس، کیم هاولز، از مقامات وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: "ما خواستار آزادی فوری منصور اسانلو و محمود صالحی توسط حکومت ایران هستیم. وی افزود: آن‌ها ماه‌ها است که به خاطر مشارکتشان در فعالیت‌های صلح‌آمیز در حمایت از حقوق کارگران در ایران زندانی شده‌اند. این نقض آشکار حق ایشان برای آزادی بیان و آزادی تجمع است."

در ده‌ها کشور جهان نیز روز پنج‌شنبه اتحادیه‌های کارگری با برپایی تجمعاتی خواستار آزادی منصور اسانلو شده‌اند.

خبر مرتبط:

آزادی اسانلو با وثيقه ۱۵۰ ميليونی