تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نخست‌وزیر هلند: فیلم ضد اسلامی را محکوم می‌کنیم

یان پیتر بالکن‌اِنده، نخست‌وزیر هلند ساعاتی پس از پخش فیلم ضد اسلامی خیرت ویلدرس نماینده راستگرای پارلمان در پیام ویژه ای این فیلم را محکوم کرد.

نخست وزیر هلند در بیانیه ای که به دو زبان هلندی و انگلیسی قرائت شد، گفت: ما نمی دانیم که این فیلم چه هدفی دارد. این فیلم به جز آزردن مسلمانان هدف دیگری ندارد. ما این فیلم را محکوم می‌کنیم و خوش‌حال هستیم که گروه‌های مسلمان با آرامش و غیر احساسی نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

نخست‌وزیر هلند گفت: ما با افراط‌گری مخالفیم. بیایید رو به هم پل بزنیم. اعتمادسازی کنیم. پیشداوری‌ها را کنار بگذاریم. مشکل، دین نیست. مشکل سوء استفاده‌ها از دین است. واکنش ملایم مسلمانان قوت قلبی برای دولت ماست.
من به تازگی صحبت‌های زیادی در مورد توسعه مفاهمه میان ملل و ادیان داشته‌ام و ما به این دیالوگ ادامه می‌دهیم.

نخست‌وزیر هلند که پس از قرائت بیانیه دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت نسبت به این فیلم شکایت قانونی خواهد کرد یا نه گفت: هر کس قانون را زیر پا بگذارد ما با او برخورد می‌کنیم. ما به دنبال راه‌های قانونی برای شکایت از این فیلم خواهیم بود.

در پی تهدیدهای پیاپی نسبت به جان ویلدرس در سال‌های گذشته، پلیس هلند در حال حاضر از جان او حفاظت می‌کند.

دیگر واکنش‌ها

شهردار آمستردام وضعیت شهر را کاملاً آرام توصیف کرد و برخی نظرات را در مورد خطر واکنش جامعه مسلمان در این شهر بی‌پایه خواند. وی که خود اصالتا یهودی است مخالفت کامل خود با این فیلم را اعلام کرد.

رهبر حزب دست راستی ف.ف.د. هلند در مصاحبه‌ای گفت: ما قرار نیست تصاویری را کنار هم بچینیم و فیلم‌سازی بکنیم، ما در این‌جا هستیم تا مسائل را حل کنیم و راه حل ارائه بدهیم. این فیلم هیچ راه حلی ارائه نمی‌دهد.

به گزارش بخش خبر بامدادی شبکه ۱ هلند، در میان کشورهای اسلامی تا کنون تنها از اندونزی واکنش‌هایی ابراز شده‌است. رئیس پارلمان اندونزی و رهبران اسلامی از جمله رئیس شورای علماء اسلام اندونزی فیلم "فتنه" را محکوم کرده‌اند.

کاریکاتوریست دانمارکی کاریکاتورهای مربوط به پیامبر اسلام نیز نسبت به مسئله حق تکثیر (کپی‌رایت) کاریکاتورهای خود که در فیلم ویلدرس نشان داده شده ابراز ناراحتی کرد و نمایش این کاریکاتورها را نقض حق تکثیر دانست. او می‌خواهد از ویلدرس در این مورد شکایت رسمی کند. داداستانی کل کشور هلند نیز اعلام نموده در حال بررسی راه‌های قانونی برای شکایت از این فیلم است.

رسانه‌های هلند نیز روی چند مورد از خطاهای اطلاعاتی این فیلم انگشت گذاشتند. از جمله این که برخی عناوین روزنامه‌ها که در این فیلم استفاده شده درست نیست و اشتباه تاریخ و عنوان دارد. در این فیلم یکی از پیش‌نمازهای مساجد هلند به عنوان شخصی تندرو نشان داده می‌شود در حالی‌که این پیش‌نماز علناً در رسانه‌ها، تندروی را محکوم کرده و تروریسم را منفور اعلام نموده ‌است. همچنین عکسی که به عنوان قاتل تئو فان خوخ، کارگردان هلندی نشان داده می‌شود نادرست است و عکسی است از یک خواننده رپ مسلمان هلندی به نام صلاح‌الدین. رسانه‌های هلند همچنین در مورد مرتبط دانستن به اشتباه مراسم عاشورا و قمه‌زنی شیعیان عراق با تروریسم هشدار دادند.

بیشتر تحلیلگران خبری هلند این فیلم را گونه‌ای تصویرسازی گزینشی به منظور گسترش مصنوعی ترس ارزیابی کرده‌اند. ویلدرس فیلم خود را "آخرین هشدار در مورد آزادی غرب" می‌نامد.

خبرهای مرتبط:

واکنش سفارت ایران نسبت به اظهارات ضداسلامی نماینده هلندی

نمایش فیلم ضد اسلامی "فتنه" در اینترنت

نظرهای خوانندگان

ِدشنه‌ِ واپس‌گرائی، با «هيستری ضدِ مذهبی» و«خُلق و خویِ راسیستی» غلاف نمی ‌شود...

-- همنشین بهار ، Mar 27, 2008 در ساعت 10:36 PM

با تبریک خدمت این آقای هلندی که احتمالا ناخواسته زیر شاخه القاعده هستش! بنده از این آقاهه که بزرگترین خدمت را به القاعده و افراطیون مسیحیت و اسلام کرده تشکر می کنم. و اما چه می کنه این سیاستمدارهای یهودی که خودشون را کشیده کنار گود و این دو تا دین را انداختن وسط.

-- بدون نام ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

فیلم و من دیدم
حرف های احمدی نژاد و هم با مشکینی پخش کرده بود معلوم بود این آقای خرت مشاوران ایرانی هم دارد

-- بدون نام ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

من نمی دونم این وسط آیت الله کاشانی و محمود احمدی نژاد چیکاره بیدن تو این فیلم؟اینا نه سر پیازن نه ته پیاز.ظاهرا هرطور شده باید محمود ما رو هم باری بدن.ای نامردا

-- بدون نام ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

وقتی کاریکاتوریست دانمارکی حق خودشو برای شکایت از ویلدرس محفوظ می دونه به نظر من محمود احمدی نژاد هم به عنوان رییس جمهور ایران لااقل باید شکایت خودش رو دراستفاده از تصویرش در فیلمی ضداسلامی وخشن نشون بده

-- بدون نام ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

قرار نیست هر فیلمی راه حلی ارائه بده. عده ای جواب قانع کننده ندارند و فقط داد می زنن این فیلم راه حلی ارائه نداده، این فیلم توهین به مسلموناست. کجاش توهینه؟ کی گفته که باید هر فیلمی که یک بحران اجتماعی رو نشون می ده راه حلی هم ارائه بده؟
از کی تا حالا قراره هر فیلمی نتیجه ی اخلاقی در انتها بگیره؟

-- واقع بین ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

این آقا می گوید که باید مسلمانان را به کشورها و طویله های خود بازگرداند ولی معلوم نیست چرا اجداد وی با استعمار کشورهای اسلامی دوست داشتند مرتب به این طویله ها بروند؟

-- امیر علی ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

با سلام
قدرت طلبان تهی دست غالبا با برخوردهای پوپولستی جهت کسب قدرت از احساسات مذهبی و یا احساسات ملی گرائی مردم بهره برداری می کنند که غالبا با هرج و مرج شروع می شود و با تراژدی پایان می یابد

-- یعقوب ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

با سلام
قدرت طلبان تهی دست غالبا با برخوردهای پوپولستی جهت کسب قدرت از احساسات مذهبی و یا احساسات ملی گرائی مردم بهره برداری می کنند که غالبا با هرج و مرج شروع می شود و با تراژدی پایان می یابد

-- یعقوب ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

من فیلم رو دیدم
کارهای مسلمانها را نشان داده بود و حرفهای آنهارا ترجمه کرده بود.
تعدادی از آیات قران را هم ترجمه کرده بود
هیچ جایی نظر خودش را اعلام نکرده بود.
من نمیدانم مسلمانها می خواهند به آیات قران اعتراض کنند یا ترجمه حرف علما یا به تصاویر اعدام و بمبگذاری؟؟؟

-- رضا ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

اهل فرهنگ و هنر می‌دانند که نه «خِیرت ویلدرس» نماینده دست راستی پارلمان هلند، سررشته ای در فیلم و سینما دارد و نه رفیق شفیق اش «احسان جامی» کارتون ساز است. (احسان جامی هم با مثلا ساختن کارتون، پیامبر را مسخره کرده و به رفیق خیلی دموکرات!! خودش، نون قرض داده است)
هردو اگر ادعای روشنگری دارند ابتدا می بایستی نظر خودشان را در مورد «خیمه شب بازی ۱۱ سپتامبر» و توطئه امثال بوش و دیک چینی که به بهانه دموکراسی و جهانی شدن ، عالمی را به جنگ و جنایت کشیده اند، روشن کنند و سپس خیلی صریح بگویند در مورد شقاوت های هر روزه در فلسطین و آنچه در «غزه» می گذرد، چه نظری دارند تا کسی نپندارد همه کاسه ها زیر نیم کاسه شهرت طلبی و «نتان یاهو» گرایی است.

-- - ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

کجای اين فیلم ضد اسلاميه!! اين فیلم صدر در صد اسلامی ست! اگر اينطور باشه که نماز جمعه های ما و رييس جمهور ما و اعدامهای ما در ملاء عام غزوات پيغمبر، شمشیر کشی های علی، قتالهای عمر، کشتاز زنان و دختران، غنيمت گرفتن زنان و دختران توسط سربازان اسلام و سيد سازی در ايران و...همه و همه غير اسلامی ست! بس کنيد. و اما خطاب به آن آقایی که نوشته همه اش زير سر یهودی هاست!! اخر برادر عقل هم چيز خوبی ست اگر هر کاری يهوديها می کنند تقصیر خودشان باشد و هر چه را احمدی نژاد و روحانين ايران هم می گويند، هر چه را قرآن هم می گويد و هر که در هر جای دنيا قدمی برمی دارد کار يهوديان باشد و... پس من و تو چه کاره ايم؟ کجای اين فیلم گفته و نوشته و يا حتا صدای یهودیها در آن است؟! اين فیلم همان چیزی ست که بسیت و چهار ساعته از تلويزيون حکومت عدل علی پخش می شود.

-- بدون نام ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

ببخشيد!يک سوال اين فيلم کجاش غير واقع هست؟نکنه منظور حضرات اين هست که اين غربی های
کافر يک قران جعلی درست کردن!خوبه که در همه ی خانه های ما دست کم يک قران پيدا ميشه آقا جون
آيه ها در اين فيلم با شماره و اسم سوره بيان ميشه.عزيزای من بريد بخونيد اگه از خودش دراورده اين چيز ها
را انوقت اعتراض کنيد.بابا اين کتابی هست که قبول داريد درونش هم اين ايات هست چه خوشتون بياد چه نياد!
در راستای حرف ان جناب که گفته بود احمدی نژاد و ديگر سران رژيم اين وسط چکاره هستن بايد بگم الان ايران
و عربستان تنها کشورها يی هستند که به طور مستقيم قوانين مدنی ان اسلام هست و برداشت های قانونی از دين
پس بايد به عنوانه نمونه حتماً از سخننه اين آقايان استفاده ميشد چون نمايان گر اسلام حکومت گر هست.بدشم يک چيز
اگه همه ی اين حرفا دروغ هست و اسلام دين صلح هست !!!پس چرا هيچ وقت مسلمان ها راه اشتی جويانه برای
مخالفت خود در پی نميگيرند؟چرا هر کی که بر خلاف عقيده و نظر آنها حرف بزند سريع حکم مرگ برايش صادر ميکنند
چرا خودتان را گول ميزنيد؟!زبان ديالوگ اسلام شمشير هست و اين خداش نمايان گر محتوای غير منطقی اين دين هست.
من هشدار ميدم به اروپا خطر خيلی زياد هست خواهش ميکنم کتاب قدرت عقل از روزنامنگره مروف اورينا فالّاچی را حتماً بخونيد.
بازم ميگم خطر اروپا مماشات نکن !روزی که هميه کليسا هاتون خراب شد و آيات قران جاشو گرفت و زنانتان به کنيزی فروخته
شدند و زمانی که جميعت مسلمانان بيشتر از شما شد چون مثل موش بچه توليد ميکنن اونوقت دمکراسی شما بايد حق را به آنها
بده چون دمکراسی حرف اکثرييت هست!

-- Emad Irani ، Mar 28, 2008 در ساعت 10:36 PM

واقعا و از ته دل برای اوناییکه میگن اسلام دین خشونت است متاسفم
دین مارو نشناختید
همه تون که عقل و منطق دارید برید مطالعه کنید
واقعا براتون متاسفم

-- یه بنده خدا ، May 8, 2008 در ساعت 10:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)